lillalemon
Hej Forumet!

idag är en stor dag. Efter ca 20 år så har jag sett första knoppen på mitt citronträd. Jag har aldrig försökt riktigt med vinterförvaring och trädet står inne året om. (Vi har bott i lägenhet innan men nu i år kan jag ställa ut det då vi har tomt på nya stället) Att den blommar nu kan beror på korrekt näringslösning thompson-morgan.com och eller att vi var borta i 10-12 dagar över jul och sänkte tempen i hela huset till ca 14 grader. Faktiskt verkade nästan alla plantor stortrivas då... vad tror ni?

Till frågan.
Nu har den första blomman kommit och endel nya skott! Jag är så sjukt glad! Men trädet har ganska veka grenar nu och jag har varit sugen på att klippa till det ganska rejält så det blir snyggare och går att lyfta igenom dörrposterna bättre för duschning. Är det jättedumt att beskära nu? (Så klart inte knoppen)

Och hur bör jag göra för att knoppen skall bära frukt?
jag skall väl öka vattningen nu?
Gå över till sommar näring ?
Pollinering?

KRT
Så kul att det blommar! Och vilket tålamod du haft!!! Har du själv planterat det som kärna?

Jag är osäker på hur bra det är att beskära det nu, om du inte måste, men jag är säker på att Flaxss tittar förbi och ger råd m det. Personligen tycke jag sällan det finns orsak att beskära vare sig citrusar eller oliver, men jag gillar när de växer naturligt. Och nya grenar är ju sällan kraftigare än äldre, grenar brukar ju förvedas och bli kraftigare med tiden.....

Däremot ska du nog fundera på att göra något åt ohyran du har på träder. Ser ut som bladlöss på undersidan av bladen, syns tydligt på närbilden av blomman. Förmodligen beroende på torrt inneklimat under vintern.
lillalemon
CITAT
Så kul att det blommar! Och vilket tålamod du haft!!! Har du själv planterat det som kärna?

Precis, gjorde det när jag fortfarande bodde hemma och nu har den följt med mig vart jag flyttat. Jag och min fru slog vad för 5 år sedan att den skulle blomma innan 2011-12-31. Den som förlorade skulle få betala en resa till vårt första resmål ihop 5 år innan dess. Så det blir jag som får pynta smile.gif

Någon som har en aning varför den började blomma just nu? Jag vet att det är fel att ha den i rumstemp hela året.... men jag har inte haft möjlighet att fixa vinterförvaring hemma än. Är det näringen eller den korta tempsänkningen? eller inget dera...
Alexander-VG-zon3
Grattis till att den vill blomma och vackert träd. Dock är det ju inte säkert att det blir citron när frukten kommer.

Citrus uppdragna från frön i hemmiljö brukar bli tåligare och därmed tåla att övervintra och växa inne åretrunt, och just citron är en som faktiskt kan trivas inne hela tiden om man har ett bra klimat innomhus.

Men kan den vara ute så kommer den må bra av det, ta ut den efter att frosten är förbi och ta sen in den innan frosten kommer, avhärda den noga då vårsolen kan bränna bladen hårt. Täck med ljus väv som tas av efterhand. När den väl vant sig vid solen och att vara ute trivs den där det är mycket sol och värme.

Snabbväxandes bladskott kan man toppa ner till hälften, annars behöver den nog inte så mycket beskärning, döda och skadade grenar ska alltid tas veck.

Varför den vill blomma nu är samspel med många saker, antingen att den fått lite svalare eller att den kanske fått lite torrare en tid men också näring och ålder. Kanske var det helt enkelt dags för den att blomma åldersmässigt. Öka inte vattningen vattna som du alltid gjort. När blommorna öppna så ta pollen och för runt på alla blommor. Jag använder inte vinter och sommar näring för citrus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon