Ezereht
En ny artikel i DN pratar om nyponpulvrets alla positiva egenskaper för att förebygga hjärt och kärlsjukdom. Kan ju vara kul läsning för en rosfantast wink.gif

-nypon-haller-kolesterolet-i-schack

"Vi såg inga effekter på viktminskning som i våra tidigare studier med möss, och inte heller på blodsockret. Däremot såg vi en sänkning av LDL-kolesterol, det ”onda” kolesterolet, och en sänkning av blodtrycket. Det är naturligtvis resultat som är intressanta när vi diskuterar hjärt-kärlsjukdom, inte minst när det gäller förebyggande åtgärder”, säger Cecilia Holm."

Kajsa
Finns det nyponpulver i hälsokost affärer, jag tvivlar på att folk vill samla sina egna nypon och äta ? När jag var ung plockade maken och jag vilda nypon några ggr och gjorde nyponsoppa det var en hel del jobb men väldigt gott.
Ezereht
Ja det finns det.

Googlade lite snabbt och det här var översta träffen. Men jag vet inte om det är en bra affär eller ej. Det finns säkert på ens lokala ställe också, kanske till och med på hälsokosthyllan om det är en större butik? Men jag plockade också nypon för någon sommar sedan och gjorde egen nyponsoppa. Det var lite pilligt men inte så farligt som jag hade trott.

www.svenskhalsokost.se
malcolm
Blåbär lär vara bra också, min diabetessköterska har rekommenderat mig det.
KRT
Spännande! Cecilia har en del intressanta projekt om kost och hälsa på gång, som jag tror kan var riktigt spännande. Det finns ju inga undermedel som löser allt - men för de som har problem med just LDL är det ju jättebra att känna till detta! På samma sätt som personer med ledproblem har hjälp av glucosamin osv.
svennis
Bra Ezereht!
Nu blir jag gammal! Har druckit nyponte.. flirting.gif
Roligare också..

Äppelros.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon