Hej,
Jag tänker ha en cykelvecka i Sörmland i sommar, det landskap jag besökt minst faktiskt. Nu är det dags.
Planen är att göra en "cirkel" med start och mål i Gnesta eller Flen (hyr cykel); och sedan göra ett slags cirkel över Mariefred och Malmköping och däromkring.
Någon som har tips på trädgårdar, gårdsbutiker trevliga ställen att se för en natur- och odlingsintresserad typ? Udda fik på landsbygden kanske? Ja, jag vet ju inte vad man ska sukta efter eftersom jag inte varit där tidigare... Broschyrer fixar jag förstås, men allt står ju inte i fyrfärgstryck...
tips och smultronställen mottages tacksammast!
Oj oj, är det inga sörmlänningar på odla som har några smultronställen eller trädgårdsfavoriter eller fikaställen eller...?
octachoron
09-02-2012, 12:45
Nix, brukar inte vara så pass långt söderut...
Natur liv
09-02-2012, 13:21
För den fikasugna sägs fiket på Taxinge slott vara en höjdare. Det går till och med busslaster dit för den sakens skull. Men plånboken behöver vara välfylld. Om pengar saknas är det ändå ett vackert ställe att besöka med en egen pick-nick-korg. Kanske passar det att ta det gamla ångtåget från Mariefred och göra utlykten till dagsutflykt utan cykel.
hattstugan
09-02-2012, 17:53
Skottvångs Gruva! Åkers Styckebruk där finns det en Outlet iaf! Fik vet jag inget om tyvärr! Är inte så mkt i de krokarna längre! Finns ju ngr som har visnings Trädgårdar runt om där! Kolla närmare sommaren för det brukar komma tips här på Forumet om vart!
mamamaggan
09-02-2012, 23:27
Löta handelsträdgård i Ärla , mellan Åkers styckebruk och Eskilstuna är det närmaste jag kan förklara.
Där har man rosor, rosor och åter rosor.
Taxinge slott är värt ett besök om man gillar fikabröd. De har en kakbuffé som slår det mesta, min man och jag blev nästan illamående bara av att se allt.
Ta en tur in i Strängnäs , en fin liten sommarstad vid Mälarens strand , och glöm inte att besöka domkyrkan .Det ska också finnas någon park e d som tillägnats Bo Setterlind , diktaren.
Om tiden räcker till så ta en båttur från Strängnäs till Björkö och Birka. Fin sjötur och intressant att se utgrävningarna och museet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.