Full version: lakritsrot
tummeliten
Har nägon erfarenhet av lakritsrot , var kan man få tag på en .kan man övervintra den jag bor i zon 4
Bengt i Särö
CITAT (tummeliten @ 28-01-2012, 11:35) *
Har nägon erfarenhet av lakritsrot , var kan man få tag på en .kan man övervintra den jag bor i zon 4

Hej tummeliten.

Myrris odorata. Lackrisrot ör en perenn kryddväxt mycket trevlig och roten smakar lackris är mycket härdig sår sig själv.[attachment=67542:Myrris_odorata.jpg]
Fågelvägen
Bengt, det verkar vara spansk körvel du har på din bild. Den doftar starkt av anis. Vacker gammal kryddväxt.

Lakritsroten heter Glycyrrhiza glabra. En sorts ärtväxt, tror jag. Vi har en vit variant och den verkar trivas bra och sår sig gärna, åtminstone här i zon 2-3. Mikroklimatet där den står är kallare, så zon 4 ska knappast ge problem. Den blir ca 60 cm hög. Det borde vara lätt att starta från frön. Såhär ser den ut:
[attachment=67553:DSC_0014.jpg]
tummeliten
Vad fin den var kan man även äta den
Fågelvägen
Jag vet faktiskt inte, det är ju roten som man gör lakrits av. Våra plantor växer på ett mycket stenigt och grusigt ställe, så jag har aldrig ens försökt gräva upp någon rot.

En trevlig egenskap är att humlor älskar blommorna och rådjuren bara mycket sällan tar en smakbit av dem. Och plantorna behöver inget stöd. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon