hosselompan
Jag har en större tomt i ett extremt rådjurstätt område.
Allt ätbart under manshöjd har betats av, alla nyplanterade träd och buskar blivit sönderstångade.
Slutligen fick jag nog och inhandlade 500m, 2,0m högt Alloxnät, vilket på det stora hela har fungerat bra.
Informationen på deras hemsida är i stort sett korrekt, men jag kan efter tre säsonger tillfoga några observationer enligt nedan:

I öppen terräng försöker rådjur emellanåt hoppa över ett 2 meter högt stängsel, och när de försöker så lyckas de då detta nät inte är särskilt starkt. 2,5 meters höjd är nödvändigt när det är fritt och plant på ömse sidor om stängslet. Finns vegetation, eller nivåskillnader, så duger 2 meter.

Som påpekats tidigare i tråden, så är rådjuren duktiga på att böka sig under stängslet.
Jag skaffade orimliga mängder tältpinnar från ett välkänt biltillbehörsvaruhus och fäste underkanten med dessa. Vidare så har vi gott om hare, och de hjälper rådjuren genom att gnaga upp ingångar där de finner detta lämpligt.
När hararnas passager brukats en tid, så är dessa stora nog för ett rådjur, och vips så är odjuren igenom.
Således fick nätet kompletteras med 60cm hönsnät i nedankant, så var detta avhjälpt.

Efter dessa åtgärder har vi tomten rådjurssäkrad, och det är en njutning att plötsligt se blommande rosor i rabatterna, att kunna plantera vad man vill utan att det blir fördärvat och att sannolikt slippa oräknerliga fästingar.

Uppsättningen är mycket smidig jämfört med traditionella stängseltyper, den som slagit ner traditionella träpålar och satt fårstängsel vet vad detta innebär.
Glasfiberpinnarna man köper till är så tunna att man kan borra hål för dessa med en sladdlös borrmaskin, och bara trycka ned dem med handkraft.

Osynlighetsargumentet håller också; fånglägerkänslan som erhålls med traditionella stängsel uteblir.
Glorius
Tackar för ett bra inlägg ska nu kolla vart jag specifikt vill hägna in och nästa år komma till handling. Tackar för tips med extranät längst ner för haren. Hos mig finns alla skogens djur allt från hare till älg, rådjur och varg....
Jag ska nog välja det högsta nätet för att försöka hålla undan rådjur och älg så att mina fruktträd ska få vara i fred.

Tackar för ett bra inlägg ska nu kolla vart jag specifikt vill hägna in och nästa år komma till handling. Tackar för tips med extranät längst ner för haren. Hos mig finns alla skogens djur allt från hare till älg, rådjur och varg....
Jag ska nog välja det högsta nätet för att försöka hålla undan rådjur och älg så att mina fruktträd ska få vara i fred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon