Fritzious
Hej allihopa!
Jag har nu för första gången tänkt vara ute i god tid och sätta chili och
lite annat redan nu. Jag har köpt en lysrörsarmatur och tillgörande lysrör
men undrar nu om plastkupan som sitter på.

Måste jag ta av den? Får växterna väldigt lite ljus med den kvar eller är
det en försummbar skillnad?
*Stintan*
Jag har aldrig haft kupor på armaturerna.
RibesRubusVitis
Du MÅSTE såklart inte, men du BÖR. I köket kan lysröret behöva skyddas mot fett från matoset, och då kan kupan vara till nytta. Men här gäller det ju att få bästa effekt av ljuset, och då skulle jag ta bort kupan. Dessutom skulle jag lägga en remsa aluminiumfolie på rörets ovansida som reflektor så det värdefulla ljuset koncentreras till växtligheten.
Peztis
Helst bör väl reflektorn (aluminiumet) sitta på insidan av armaturen, inte läggas på lysrören...
RibesRubusVitis
Jag föreställer mig lysröret upphängt ovanför växterna, som t ex hos mig över diskbänken. Många ställer sådden i en lagerhylla eller liknande, och monterar lysröret på ovanhyllans undersida. Då skulle en folieremsa kunna stoppas in mellan röret och armaturen, och med lagom svikt i folien utgöra en bågformad reflektor som hänger ner mot såkärlet. Då går minimalt med ljus till spillo. Finns det plats att fästa remsan i själva armaturen är detta såklart utmärkt.
Peztis
Precis, då håller jag med! 000.gif
Lady Hamilton
Plastkupan tar tyvärr bort större delen av ljuset så kupan måste definitivt tas väck

RB9310
Tror till skillnad från Lady H inte att kåpan (kupan) gör så stor skillnad. Har dock inte gjort några tester själv men självklart ska du ta bort kåpan om det inte stör omgivningen då det ändå ger dina växter det lilla extra.
Lady Hamilton
CITAT (RB9310 @ 28-01-2012, 19:41) *
Tror till skillnad från Lady H inte att kåpan (kupan) gör så stor skillnad. Har dock inte gjort några tester själv men självklart ska du ta bort kåpan om det inte stör omgivningen då det ändå ger dina växter det lilla extra.

Testa med en ljusmätare om du inte vill tro på det
RibesRubusVitis
Jag tror däremot att kupan gör en enorm skillnad. Det som människans öga uppfattar som en minimal skillnad kan vara en mångdubbel ljusmängd, men bländaren (pupillen) anpassar sig för att släppa in mer eller mindre ljus. För växternas överlevnad och tillväxt kan skillnaden vara helt avgörande.
Peztis
Kan inte annat än hålla med igen!

Varför man har en kupa är ju som sagt för att skydda mot smuts osv men även för att ljuset ska få en mildare ton och inte blända så som ett lysrör gör. Det ljuset vill ju växterna gärna ha.
Fritzious
Tack för alla svar!

Jag ska se om jag kan plocka bort den, och kanske fästa lite aluminiumfolie bakom.
addo
Aluminiumfolie fungerar konstigt nog väldigt dåligt som reflektor, mät med ljusmätare så får ni se, någon form av mattvit skiva fungerar bättre. Men bäst är att köpa en riktig reflektor förslagsvis på en akvariebutik.
RibesRubusVitis
Här skulle jag invända igen; aluminium reflekterar en högre procentandel infallande ljus än de flesta andra material. Därför används det i t ex astronomiska teleskop. Men när du fotograferar vackra ansikten eftersträvas inte maximal reflexion utan en likformig, behaglig spridning av ljuset. Då kan mattskivan komma väl till pass.
Spridning kan man också få genom att först knyckla ihop folien.
Peztis
Det där har det diskuterats om i massor med gamla trådar...

Känns bara jättekonstigt att en matt vit skiva skulle reflektera bättre än t ex aluminiumfolie.
addo
Ögat luras då vi uppfattar riktat ljus starkare än difust, för att veta måste man mäta hur stor andel av ljuset som reflekteras.

Och ja aluminium reflekterar bra så länge det är behandlat på rätt sätt och legeringen är rätt, tex så är mylar ett jätte bra material för reflektorer, dock inte aluminiumfolie.

Jag kan slå vad om att teleskop inte använder aluminiumfolie som reflektorer, dock säkert mylar.
RibesRubusVitis
Mylar är en polyesterfolie som för att bli reflekterande täcks med (gissa vad) aluminium! Den används inte i teleskop, och förvisso inte aluminiumfolie heller. En typisk primärspegel tillverkas av pyrexglas som efter parabolisk slipning beläggs med ett aluminiumskikt i vakuumkammare. (Läste faktiskt astronomi på universitetet...)
addo
CITAT (RibesRubusVitis @ 01-02-2012, 12:19) *
Mylar är en polyesterfolie som för att bli reflekterande täcks med (gissa vad) aluminium! Den används inte i teleskop, och förvisso inte aluminiumfolie heller. En typisk primärspegel tillverkas av pyrexglas som efter parabolisk slipning beläggs med ett aluminiumskikt i vakuumkammare. (Läste faktiskt astronomi på universitetet...)

Jag skrev ju att aluminium är bra på att reflektera ljus, därför tog jag mylar som exempel...

Dock är inte aluminium i form av aluminiumfolie bra på att reflektera ljus. Jag skulle tipa på att det beror på att ytan har oxiderat.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon