JoakimBjornander
Hej!
Brukar alltid odla kryddor (timjan, basilika, rosmarin etc.) på våren och sommaren men de dör alltid i september-oktober pga. för lite solljus.

Nu är jag trött på att inte ha egna färska kryddor hemma på vintern så jag tänkte köpa ett odlingstält och odla ett hav av kryddor! biggrin.gif

Är det någon annan som odlar kyddor i tält? Är i stort behov av vägledning.

Några tips på tält?
Hur hög effekt ska man ha på lampan?
Hur stort bör avståndet mellan lampan och kryddorna vara för att undvika att de bränns?
Hur mycket ventilation behövs?

Jag har tittat lite på denna sidan:
http://www.swedish-growsystems.se/se/grp/odlingstalt.php

Är det en bra sida att handla på? Är det prisvärt jämfört med andra sidor?

Tack på förhand!

/Joakim

merlin68
Varför ska du odla i tält? Är det pga luftfuktigheten? Jag odlar kryddor året om under ljusrör. Många växer bra utan att få extra fuktig miljö, det är bara precis när de gror som de inte får torka ut. Persilja, gräslök, timjan, oregano är inga problem bara rosmarinen är knepig att övervintra inomhus när luftfuktigheten blir för låg i kombination med för hög temperatur.
JoakimBjornander
CITAT (merlin68 @ 28-01-2012, 17:26) *
Varför ska du odla i tält? Är det pga luftfuktigheten? Jag odlar kryddor året om under ljusrör. Många växer bra utan att få extra fuktig miljö, det är bara precis när de gror som de inte får torka ut. Persilja, gräslök, timjan, oregano är inga problem bara rosmarinen är knepig att övervintra inomhus när luftfuktigheten blir för låg i kombination med för hög temperatur.

Tack för ditt svar!
Nä, jag är inte alls säker på varför jag vill ha ett tält. Jag hade bara fått för mig att det var bra att ha det. Och så slipper man att lampan lyser upp allt annat runt om kring. Jag har inget speciellt rum jag kan ha odlingen i, utan jag ska ha det i vardagsrummet/hallen eftersom jag bor i lägenhet.

Så en stor fördel med ett tält är just det. Finns det några nackdelar med att odla i tält i förhållande till att inte odla i tält?

merlin68
Har kollat på sidan med odlingstält och tror att de kan vara bra om man odlar växter som kräver hög luftfuktighet och temperatur. Jag förstår din poäng med att inte vilja ha en lampa som lyser upp hela omgivningen giggle.gif Utifrån mina kunskaper rekommenderar jag lysrörsarmatur och en timer:) Ställer du timern på 12 timmar tex mellan kl 6 på morgonen och 18 på kvällen så slipper du åtminstone ha lampan på när det är kväll/natt. Jag har haft mina lysrörsarmaturer lite överallt i huset och lyset är riktat rakt ner på plantorna så det är i och för sig inte såååå störande. Jag köpte mina på Jula: http://www.jula.se/lysrorsarmatur-2x14-w-ip23-424049 tillsammans med "kalla" lysrör. Det funkar jättebra!
Om du provar odlingstält ska det bli kul att höra hur det går:)
Rihane
Är du händig kan du Söka på "Diamond Foil Mylar" så hittar du en billigare lösning. Såg någon i forumet som använde det istället, hade byggt in en bokhylla med det och köpt LED-belysning. "Anja Danmark" tror jag det var.
Anja Danmark
Det var det smile.gif

Jeg kan se, at Swedish Grow Systems også forhandler Diamond Foil Mylar: http://www.swedish-growsystems.se/se/art/d....php?grp=427602
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon