Skulle vilja ha jordärtskocka och förstår att den är lättodlad. Vad jag förstår är det bara att sätta
ner en på hösten så kommer den nästa år, men var hittar man att köpa "sättkockan"? Kan man
köpa i livsmedelsaffären och sätta, eller måste det vara speciell odlingskocka? Har aldrig sett att
man kan köpa sistnämnda.
merlin68
28-01-2012, 18:14
Det går utmärkt att sätta de jordärtskockor som finns i mataffären. Det finns också en blommande sort Bianca. Den har jag och den blommar jättefint varje år. Finns dock ogräsvarning, den förökar sig nåt enormt (men det är kanske det du är intresserat av;)).
Knölar finns att köpa här:
http://www.tomatsidan.se/Rotknolar/Tubers.htm
CITAT (masore @ 28-01-2012, 17:54)

Skulle vilja ha jordärtskocka och förstår att den är lättodlad. Vad jag förstår är det bara att sätta
ner en på hösten så kommer den nästa år, men var hittar man att köpa "sättkockan"? Kan man
köpa i livsmedelsaffären och sätta, eller måste det vara speciell odlingskocka? Har aldrig sett att
man kan köpa sistnämnda.
Här köpte jag förra året!
Bra priser jämfört med många andra som var rena rånet tyckte jag! Dessa är Bianca, dvs sorten som blommar!
http://ortagarden.rostock.se/Du kan köpa de från affären och odla med, men de är nästan alltid en "icke blommande sort" och vissa går inte att föröka, men det är ju en chansning!
Jag vill ha en sort som har blå blomma. Vad heter den och var köper man den ?
Alexander-VG-zon3
01-02-2012, 13:45
Tror inte att det finns med blå blommor, tror inte ens det finns jordärtskocka med andra blommor än gula. Annars finns det ju av vanlig solros olika färger från gullime till nästan rödlila/svart.
Är du säker att det är blommor som ska vara blåa ? finns ju sorter med lila/blå/röda knölar däremot ?
Rigoletto
04-02-2012, 09:39
Hej!
Jag delar gärna med mig av mina Bianca. Just nu känns våren när man kan sätta spaden i jorden avlägsen. Svårt att tro att knölarna som ligger där nere klarar den här kylan. Fast de brukar de göra!
Endast portokostnad, eller bara att komma och hämta, om du har vägarna förbi Stockholm.
Med vänlig hälsning
Ann
duo2010
04-02-2012, 14:18
Hej
bor du i göteborgsområdet kan du köpa på Fram ekologiska till kg pris inte så dyrt. finns säkert i de andra ekobutikerna med. Men ta inte för många för nästa år har du massor!
gunilla
ICA Maxi (Mölndal) hadde en jättehög idag.
Har för 10 årsen odlat några från "grönsaksdisken" ståtlig och kul växt.
Ingela i Segersberg
04-02-2012, 17:58
Och jag har också odlat från "grönsaksdisken" i 6 år och fått bra skörd varje år.
Tack för alla svar.Odlar i zon 5 så jag tror jag skickar efter så får vi se hur det fungerar. Ska försöka begränsa omfånget för jag har förstått att det det är bäst
Torpinnan
09-03-2012, 19:58
Rigoletto, vart i Stockholm finns du? Jag är väldigt nyfiken på att odla jordärtskockor!
Kolla med Åke Truedsson som driver tomatklubben. Jag beställde Bianca från honom för några år sedan och i år har han en kinesisk sort som verkar spännande.
Har aldrig odlat jordärtskockor skulle vara kul att pröva, jag kan alltså köpa dom på ICA men när sätter man dom och när skördar man???
Om någon har vägarna förbi Lund delar jag gärna med mig av mina Bianca..... Men här nere är det VERKLIGEN ogräsvarning på dem
tradera
Ni som bor i Uppsala kan komma förbi hos mig snart och hämta Bianca, den enda sorten som blommar i Sverige. Fast tjälen måste gå ur först innan jag kan gräva upp dem, för de är inte skörade än.
Vill man inte ha blommor funkar de i grönsaksdisken på mataffären lika bra.
Konstigt ingen som vet när man ska planter och när man skördar, mysko
Lämplig tid att sätta knölar är ungefär från oktober till april/maj. Under vintern kan det dock vara svårt att gräva för tjälen. Jordärtskockorna klarar ju vintern själva eftersom de är vinterhärdiga långt norrut i Sverige.
Lämplig tid för skörd är ungefär samma tider, med risk att de börjar gro om man väntar för länge på våren. De bildar dock knölar sent, har med daglängden att göra, så var inte för ivrig att gräva upp dem på hösten.
CITAT (Scout @ 20-03-2012, 10:51)

Lämplig tid att sätta knölar är ungefär från oktober till april/maj. Under vintern kan det dock vara svårt att gräva för tjälen. Jordärtskockorna klarar ju vintern själva eftersom de är vinterhärdiga långt norrut i Sverige.
Lämplig tid för skörd är ungefär samma tider, med risk att de börjar gro om man väntar för länge på våren. De bildar dock knölar sent, har med daglängden att göra, så var inte för ivrig att gräva upp dem på hösten.

för svaret då ska jag genast planera in det!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.