Hanna-Maria
Hur länge ska mörkergroende frön stå mörkt? Har sått jordgubbar, nu har 4 st pytteblad visat sej (sått ca 20 tror jag det var i påsen). Haft dem i en öppen byrålåda tills nu. När kan jag sätta dem under mina lila lysrör där stockrosorna står? Ska jag vänta tills fler har grott? Tyvärr har jag tydligen vattnat för mycket, jorden var rejält blöt såg jag nyss. Har tömt ut vattnet. Hoppas fler gror ändå! Tacksam för svar!!!
RB9310
Har själv satt smultron idag (Yngsta sonen). Enligt förpackningen ska dom ställas ljust och svalt när dom grott. Antar att det gäller för jordgubbar också.

Har du satt fröerna så att dom inte går att flytta ifrån dom som inte grott så blir det ju lite knivigare. Säkert någon som det bättre än jag.

Du kanske har läst instruktionerna och tycker att dom är lite luddiga precis som jag. Har dock valt att tolka dom på mitt sätt. Framtiden får väl visa om jag tolkade dom rätt.
Peztis
Jag hade gett det mer tid så att fler hade kunnat gro.
Då kan du försiktigt-försiktigt med spetsen av en kniv lirka upp dem som har grott och sätta i en annan kruka som du ställer ljusare och svalare.

Jag brukar annars plantera om dem först när karaktärsbladen kommer och då ställa dem ljust och svalt.

Det första bladparet som kommer kallas för hjärtblad, de brukar oftast vara ganska runda till formen.
Nästa par brukar normalt vara karaktärsbladen. Det är de som ser ut så som bladen gör just för den växten.
Hanna-Maria
Ok, väntar ett tag till. hade inte tänkt plantera om dem än, undrade mest hur länge de ska stå mörkt. Kan ju vara idé att peta upp dem som grott när de blir lite större, och hoppas på fler skott. Angående ljuset så satte jag smultron förra året vid den här tiden, de tog vansinnigt lång tid på sig att växa till sig och gav bär först mot slutet av sommaren. Så nu tänkte jag se om det gick fortare med ljus, nu när jag handlat bra lysör med läskigt lila sken! rolleyes.gif (som tändes 05.00 imorse då jag gjort fel med timern. jag vaknade inte, men maken fick en smärre chock, haha!
Lady Hamilton
Det är inga problem med smultrornen Placera dem ljust om du vill eller behåll dem mörkt, men då blir de "taniga och rangliga" men det gör inget när det gäller Smultron för precis som du skriver så växer de oerhört långsamt så de "knubbar" till sig sedan när de får ljust och svalt. Men du kan också placera sådden svalt redan nu om du vill. Smultron är inte alls kinkiga med ljus Synd att du köpt "läskliga lila lysrör (hoppas att de inte var dyra) men det kan du ändra tills nästa gånga Köp då KALLVITA lysrör då får du gratis ljusterapi på köpet giggle.gif det är otroligt rogivande att vistas i lysrörsskenet och man blir pigg.
Hanna-Maria
Haha, de läskiga lila kostade 89kr styck. Har vita, ska komplettera. Vöäxter det bättre med vita kalla menar du?
Lady Hamilton
Jag menar att det är onödigt att köpa andra lysrör än just KALLVITA för växter växer och frodas under dem. Det finns säkert andra lysrör som är lika bra men kostar flerdubbelt i pris. Själv använder jag mig av Philips TLD-840 de är helt oslagbara Bra pris och bra ljus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon