De flesta hushåll har idag kylskåp, och det är ju himla bra. Men varför ska det finnas belysning i dessa ?
Har efter besvär lyckats släkca denna energi slukare och vill bara upplysa om detta .
En ganska värdelös grej annars skulle den finnas i kyl, diskmasin och tvättmaskin åxå, men där tykcs vi klara oss utan denna lilla ljuskälla, annser jag och så härledes åxå i kylskåp.
Huggorm
28-01-2012, 20:41
Den lilla lampan drar nästan ingen ström alls, det är tyvärr att sila mygg men släppa igenom elefanterna
Meriona
28-01-2012, 20:43
Det är då lampa i min diskmaskin iallafall.
Och bra är det också i både kyl och disk, för är man inte purung så är ljus alltid en bristvara. Om man inte ständigt har tänt i taket, men det har inte jag, DET känns löjligt. Att tända i taket för att se i kylskåpet kan knappast vara nån vinst.
Tar för givet att det är ett fylleinlägg eller ett troll. Hur tusan kan en lampa på väldigt få watt som lyser endast när dörren är öppen vara en energislukare?
CITAT (Hippin @ 28-01-2012, 20:38)

De flesta hushåll har idag kylskåp, och det är ju himla bra. Men varför ska det finnas belysning i dessa ?
Har efter besvär lyckats släkca denna energi slukare och vill bara upplysa om detta .
En ganska värdelös grej annars skulle den finnas i kyl, diskmasin och tvättmaskin åxå, men där tykcs vi klara oss utan denna lilla ljuskälla, annser jag och så härledes åxå i kylskåp.
Nu skämtar du allt. Väl?
Halaj!
Ser ni båten?
Den som driver med er.
//T
Bengalow
28-01-2012, 22:35
Har du tid, se försök att klura ut om lampan i kylskåpet är tänd, även om dörren är stängd. Man kan aldrig veta!
mamamaggan
28-01-2012, 22:58
Ja du Hippin , ska jag berätta något som du kan spara energi på ? Stäng av hela kylskåpet och köp inte hem något som kräver förvaring i kylskåp. Då tjänar du in pengar för matinköp också !
ninnisky
28-01-2012, 23:04
Anna-Karin Lundberg
29-01-2012, 08:12
Haha, kul idé.
Jag bara måste berätta en sak som nästan har med det här att göra. Jag jobbade på ett ställe där chefen inte var så himla smart. Han envisades med att varje fikarast öppna kylskåpet, ta ut smör och ost, göra iordning sina mackor, sätta in grejerna och sen stänga kylskåpsdörren.
Jag irriterade mig på det, puttade igen dörren varje dag.
En gång fräste jag åt honom: Men STÄNG DÖRREN!
Han sa: Men jag är inte klar än.
Jag sa: Men det är ju sån slöseri på engeri!
Han svarar, på allvar: Den där lilla lampan drar så lite ström, det är dyrare att köpa nya gummilister så jag vill inte slita på dem.
Man blir mållös, men det finns folk som är så där pantade...
Elisabeth-Västkustkolonisten
29-01-2012, 08:23
Det vore nog bättre att stänga av datorn istället för kylskåplampan.........
*Stintan*
29-01-2012, 09:15
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-01-2012, 08:23)

Det vore nog bättre att stänga av datorn istället för kylskåplampan.........
En kylskåpslampa ligger på 15 Watt !vi har haft samma lampa i fyra år och hur ofta öppnar man kylskåpet ?då sparar man mer pengar på tvättmaskinen eller diskmaskinen genom att köra på energispar .Du kan tex ha 100 ledlampor tända ute och de drar lika mycket som en 60 wattare på ett dygn !småpotatis ju .
Red Top
02-02-2012, 09:28
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 29-01-2012, 08:12)

Haha, kul idé.
Jag bara måste berätta en sak som nästan har med det här att göra. Jag jobbade på ett ställe där chefen inte var så himla smart. Han envisades med att varje fikarast öppna kylskåpet, ta ut smör och ost, göra iordning sina mackor, sätta in grejerna och sen stänga kylskåpsdörren.
Jag irriterade mig på det, puttade igen dörren varje dag.
En gång fräste jag åt honom: Men STÄNG DÖRREN!
Han sa: Men jag är inte klar än.
Jag sa: Men det är ju sån slöseri på engeri!
Han svarar, på allvar: Den där lilla lampan drar så lite ström, det är dyrare att köpa nya gummilister så jag vill inte slita på dem.
Man blir mållös, men det finns folk som är så där pantade...
Tack snälla Anna-Karin för den berättelsen. Skrattade högt när jag läste den och minst lika mycket när jag berättade den för min man. Verkligheten överträffar ofta dikten. Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.