KRT
Jag har tittat allvarligt på Bellis 82 från Hobbyväxthus. Jag gillar att sockel ingår, dubbeldörr, hyfsat antal ventialationsfönster etc. Har tidigare tittat på ett liknande från Skånska byggvaror, men det är ca 3000 dyrare för motsvarande och det får man ganska mycket inredning för smile.gif

Nåja, är det någon som HAR ett Hobbyväxthus Bellis (eller någon annan modell från dem) och kan berätta något om hur det var att montera, hur hållfastheten är, hur det är att odla i osv? Hur isolerande är det, tänker ffa på vintern, men också hur varmt det blir på sommaren; en orsak till att jag vill ha kanalplast är att det ska hålla jämnare temperatur året runt.
Några nackdelar som man ska fundera över innan man bestämmer sig?
Annana
CITAT (KRT @ 29-01-2012, 08:09) *
Jag har tittat allvarligt på Bellis 82 från Hobbyväxthus. Jag gillar att sockel ingår, dubbeldörr, hyfsat antal ventialationsfönster etc. Har tidigare tittat på ett liknande från Skånska byggvaror, men det är ca 3000 dyrare för motsvarande och det får man ganska mycket inredning för smile.gif

Nåja, är det någon som HAR ett Hobbyväxthus Bellis (eller någon annan modell från dem) och kan berätta något om hur det var att montera, hur hållfastheten är, hur det är att odla i osv? Hur isolerande är det, tänker ffa på vintern, men också hur varmt det blir på sommaren; en orsak till att jag vill ha kanalplast är att det ska hålla jämnare temperatur året runt.
Några nackdelar som man ska fundera över innan man bestämmer sig?

Jag har nyss beställt ett Cinea62 från dom. Haft en del mailkontakt innan och de kändes seriösa och trevliga. Hur det är året om, hållfasthet mm kan jag inte svara på, men om ett par dagar kan jag berätta om hur leveransen gick, hur delarna ser ut och hur det verkar generellt! Har stort garage så jag tänkte bygga ihop de stora delarna där för att kolla att allt finns med och sedan slutmontera ute när det blir varmare. Kollade lite här innan och en hel del verkar ha beställt där innan och varit nöjda. Är ju billiga jämfört med andra leverantörer så man får nog den kvalité man betalar utefter, men nog fullt tillräcklig för mitt hobbyodlande hoppas jag!
Annana
Beställdeväxthuset i torsdags kväll, betalade då med. I måndags morse fick jag mail om att ordern var utlämnad till DHL och idag fick jag SMS av DHL att de levererar paketen i morgon! Då får vi se vad som kommer! biggrin.gif
ingrids
Syrrans växthus från Hobbyväxthus överlevde Dagmar med en bortblåst dörr (låg på tomten oskadd) och två skivor som liksom smitit lite utanför ramarna men oskadda gick att peta tillbaka efter att ha lättat på några skruvar. Med andra ord - om det stormar kan man vilja säkra dörren. Hon har inte haft det en sommar än och det står i Norrland så temperaturen inne i växthuset är minusgrader just nu smile.gif
Annana
CITAT (ingrids @ 01-02-2012, 17:10) *
Syrrans växthus från Hobbyväxthus överlevde Dagmar med en bortblåst dörr (låg på tomten oskadd) och två skivor som liksom smitit lite utanför ramarna men oskadda gick att peta tillbaka efter att ha lättat på några skruvar. Med andra ord - om det stormar kan man vilja säkra dörren. Hon har inte haft det en sommar än och det står i Norrland så temperaturen inne i växthuset är minusgrader just nu smile.gif

Det var ju skönt att höra att det inte rasade som en korthus i alla fall! biggrin.gif
Eva 33c
Jag köpte ett Avena-180G av dem förra våren. Är mycket nöjd, tyvärr har det inte dubbla skjutdörrar, men stalldörrsmodellen är inte så tokig faktiskt. Håller grannarnas katter borta : ) Vi har satt upp ett stöd inuti inför vintern, fast i år har det inte varit så mycket snö trots allt. Det fanns med en slags extra gavel som man kan montera för lite ökad stadga på vintern. Men den har vi inte använt just nu, kändes enklare med stören.
Annana
Nu ska jag utvärdera! Köpte ett Cenia 62 fr hobbyväxthus. Beställde och betalade direkt. Sent en torsdagskväll. På måndag morgon fick jag mail att ordern var utlämnad till DHL och två dagar senare hade de levererat på utsatt tid! Det var tre kolli, alla i dubbel kartong. Så paketen var lite nötta, men innehållet jättefint skyddat och allt helt tack vare dubbelpacketeringen. Kontrollräknade och alla delar fanns med. Sen började vi bygga efter en mycket tydlig och jättebra bruksanvisning. Tog el heldag att bygga, men då var vi inte supersnabba utan njöt av själva byggandet wink.gif

Nu står växthuset fastgjutet i marken och jag är jättenöjd! Ett fint, stabilt och väldigt prisvärt växthus upplever jag! Återkommer med foto när jag planterat lite i det!
Minimika
Hejsan!

Jag kan absolut rekommendera Hobbyväxthus! Jag har två stycken, ett Bellis 82 och ett Cenia 50. Det större har nu klarat två norrländska vintrar med mycket snö. Har skottat av taken två gånger under vintern.
Jag är mycket nöjd med bägge växthusen. Rejäla aluprofiler, bra takfotshöjd, bra med vädringsfönster, rediga instruktioner för montering. Ska jag klaga på nåt så är det att jag tycker dubbeldörrarna på Bellis är lite rappliga. Hjulen som rullar på glidskenan är kanske inte av högsta finess.

Företaget har varit bra att ha att göra med. Båda mina växthus kom transportskadade vilket ju är frakbolagets fel. Jag ringde och gjorde skadeanmälan och fick nya grejer på några dagar utan krav på retur av skadat gods. Andra gången skickade dom ett helt nytt paket med alla långa detaljer trots att inte allt var skadat. Lite reservdelar är inte fel ;-))

Lycka till!
LFN
Hej, har ett Cenia 62 som jag köpte förra våren. Tänkte sätta in fällbara hyllor nu till denna säsong och undrar om det är orginalhyllan Felicia 21 som man måste välja för att det ska passa? http://www.hobbyvaxthus.se/p/bord-hyllor/n...felicia-21.html

Eller kan man handla tex från Willab deras fällbara hyllor (som konstigt nog är billigare) http://www.willabgarden.se/tillbehor.asp?AvdID=182
Annana
CITAT (LFN @ 29-03-2012, 20:15) *
Hej, har ett Cenia 62 som jag köpte förra våren. Tänkte sätta in fällbara hyllor nu till denna säsong och undrar om det är orginalhyllan Felicia 21 som man måste välja för att det ska passa? http://www.hobbyvaxthus.se/p/bord-hyllor/n...felicia-21.html

Eller kan man handla tex från Willab deras fällbara hyllor (som konstigt nog är billigare) http://www.willabgarden.se/tillbehor.asp?AvdID=182

Willabs hyllor passar utan problem i ett Cenia 62, det svaret fick jag jag av Anders på hobbyväxthus i alla fall! Och jag kan bara säga att öglorna som willab säljer, dvs `plantupphängningsöglor", passar i ett cenia, för jag hängde upp sådana idag! biggrin.gif
LFN
CITAT (Annana @ 30-03-2012, 21:15) *
Willabs hyllor passar utan problem i ett Cenia 62, det svaret fick jag jag av Anders på hobbyväxthus i alla fall! Och jag kan bara säga att öglorna som willab säljer, dvs `plantupphängningsöglor", passar i ett cenia, för jag hängde upp sådana idag! biggrin.gif

Tack för svaret! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon