Miljoval
29-01-2012, 08:48
Tog (tyvärr) in vinrankan för att skydde den mot frosten... nu skjuter den rejäla skott i alla riktningar. Se bilden.
Vad skall jag göra med den? Behöver jag beskära den? Den skall ut när vädret/temperaturen tillåter igen.

MVH
Johan
Mitt kompostbygge... www.MiljoVal.nu
Alexander-VG-zon3
29-01-2012, 11:15
Det du kan göra är att ge den extraljus, annars kommer den klarar sig fint den kan dock få bladlöss men det gör sällan någon större skada. Går lätt att skölja bort.
När du sen tar ut den så måste det vara frostfritt och skydda den mot vårsolen första tiden. Bladen och nya skott kan vissna annars.
Vill du undvika vintertillväxt så sätt den nästa vinter kallare eller om den måste stå varmt ge mycket extraljus. Och även om det är en känslig vinranka så tål dom oftast lite frost på hösten, så det kan vara bra att ha den ute så länge den klarar sig ute så den får lite vila.
Miljoval
29-01-2012, 12:38
Tack för saret!
Hur gör jag med eventuell beskärning? Behövs det?
MVH
Johan
Alexander-VG-zon3
29-01-2012, 12:48
Jag har tagit in min ena vinranka innan under åren(nu är den på friland) och den växte ca 3m ibland mer varje vinter. Men då jag inte avhärdade den så noga när jag tog ut den så brukar dessa skott vissna ner så jag klippte veck det när det dött. Och den har inte mått dåligt av att man klippte veck dom skotten på våren. Dock blev det ju inga blommor.
Dom skott som klarade sig lät jag vara kvar och lät växa vidare.
Men vill du så kan du toppa ner dom ettråiga skotten eller låta dom växa.