frazzemannen1978
Handlade fröer från Joha Garden den 28/12. Har inte fått några fröer än. Har mailat till han som sköter Joha Garden, Johnny heter han. Jag har fått tillbaka två mail att fröerna var på väg. Sedan två veckor tillbaka har han inte svarat på mina mail. När jag nu går in på hans hemsida joha.se så är den nedstängd för underhåll!

Fler som drabbats av detta? Det var kanske för bra för att vara sant att fröerna skulle kosta 5 kronor stycket.

Trots det väldigt störigt när man betalt och allt verka funka bra.

Har ni andra drabbats av detta med?
Helen i Piteå Zon 5
Usch så trist sad.gif
Men frö för 5:-/st vad kan det vara för sort?

Ser nu att det är ditt först inlägg här så då vill jag bara säga Välkommen hit!
frazzemannen1978
tack tack. har kikat in på detta forum många gånger för att få tips. Men har inte skrivit något förrän nu.

Fröerna som såldes var chillifröer. Det skulle vara 5 fröer i var påse och det skulle kosta 5 kronor för en påse. Visst var det billigt värre. Men någon form av respons tycker jag att jag förtjänar trots det. jJag beställde 15 sorter för 75 kronor. Det är ju ingen förmögenhet. Men om det är många som likt mig beställt så blir det ju mycket totalt.
Helen i Piteå Zon 5
Ja, priset var ju helt OK!
Det är inte kul då man kanske blir lurad på pengar oavsett hur lite eller mycket det är.
Blir intressant att se ifall någon fler härifrån har beställt från samma kille.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med nya chilifrön eftersom jag inte odlar det men har du tur kanske någon annan forumist har lite frön över till försäljning.
Åsa, mälardalen zon 2
Njae billigt håller jag inte med om var ju bara 5frön i påsen. Aldrig hört talas om firman dock så jag vet inte om det är nån amatör som samlar frön själv (isåfall hoppas jag den personen känner till att chili korspollinerar sig) eller om det är fröer odlade kommersiellt.
RibesRubusVitis
Om det bara varit bluff skulle dom väl inte ens förklara varför sidan låg nere. Såg att firman finns i Onsala, Halland, och på den orten finns fem personer med namnet Johnny. Fyra har det också som tilltalsnamn. Endast en har en firma, ett handelsbolag som säljer ved.
Piccante
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-01-2012, 11:48) *
Njae billigt håller jag inte med om var ju bara 5frön i påsen. Aldrig hört talas om firman dock så jag vet inte om det är nån amatör som samlar frön själv (isåfall hoppas jag den personen känner till att chili korspollinerar sig) eller om det är fröer odlade kommersiellt.

Man kan köpa fröer ganska billigt på t.ex. Ebay i lite större portioner och sedan packa om dom i egna påsar och sälja dom i portioner om 5st och göra lite förtjänst. Eller så privatimporterar man från en grossist och säljer småportioner. Tradera svämmar ibland över av små "firmor" eller personer med F-skattesedel som driver liten webshop på fritiden. 1kr/ frö är inte spec billigt om man inte vet att de är sortäkta frö och inte korspollinerade.

Helen i Piteå Zon 5
Ojdå, så det var dyra frön trots allt.
Ja, jag odlar ju inte chili så jag har noll koll på dom priserna smile.gif
frazzemannen1978
Ja billigt eller ej spelar ju egentligen inte så stor roll. Första (och sista) gången jag handlade där.

Hemsidan såg seriös ut från början.

Faktum kvarstår att några frö har inte levererats och det gått en månad. Det kan man kalla vad man vill, men om fler drabbats kallar jag det för en bluff.

CITAT (RibesRubusVitis @ 29-01-2012, 12:00) *
Om det bara varit bluff skulle dom väl inte ens förklara varför sidan låg nere. Såg att firman finns i Onsala, Halland, och på den orten finns fem personer med namnet Johnny. Fyra har det också som tilltalsnamn. Endast en har en firma, ett handelsbolag som säljer ved.

var kolla du detta? Hette någon av dem Hansson i efternamn? Har för mig han hette det i efternamn.
RibesRubusVitis
Först på Google som gav Joha Garden, 43992 Onsala, Halland:
http://www.hotfrogse.se/Companies/Joha-Garden
Därpå Ratsit som gav 5 Johnny (ingen Hansson):
http://www.ratsit.se/BC/SearchSimple.aspx?...re=43992+Onsala
Utan postnummer blir det fler Johnny i Onsala (ingen Hansson men en mycket ung grabb som heter Hagberg).
Rebecca
Polisanmäl!
tummelstachili
Har haft 2 kunder som sagt samma sak nu i Januari beställt men ej fått några varor.
Och att personen i fråga har slutat svara i telefon och även på mail.

Även om det nu inte visar sig vara en bluff så låter det onekligen oseriöst.
Hoppas det löser sig!

Mvh

Oscar

------------------------------------------------------

http://chili.tummelsta.se - Frön med bra kvalité

Monica M zon 4
Trist att bli lurad på sina fröer. Det var ju ingen jättesumma du blivit lurad på men jag tycker du ska polisanmäla ändå. Det kan ju finnas många i landet som blivit lurade. Så om inte annat än för statistikens skull, ska du anmäla. Och det är ju bra att tala om på olika trädgårdsforum att man blivit lurad så fler kan bli på sin vakt och inte beställa nåt från firman.
trinidad
Jag har råkat ut för samma sak vad gäller JOHA Garden. Han skickar ingen leveransinfo, svarar inte på mail, lägger bara på luren när han hör vad det gäller och skickar absolut ingenting. Det enda som fungerar är att han tar betalt.
Han har kopierat Tummelsta's första sida och han har kopierat ordererkännadet från ett stackars företag som heter Iforma. Han heter Johnny Hansson som ni skriver, och han bor i Onsala utanför Kungsbacka. Nu får man kanske enligt reglerna för detta forum inte peka ut person med adress etc, men vill ni som handlat av honom veta det så titta igenom ert ordererkännande. Där kan ni hitta hans adress samt mobil nr (troligen ett misstag). Kan vara bra och ha om man ska polisanmäla.
Jag tror att hans affärside är att ha så låga priser att man inte kan motstå att köpa samt att eftersom beloppen bara kommer att röra sig om ngn 100-lapp så ids folk inte föra det vidare till anmälan.
merlin68
Ja killen har fortfarande sidan stängd för underhåll. Tur att man inte beställt sina fröer där sweatingbullets.gif
Fattar inte att någon gör sig besväret att lura av folk "småpengar" för han kan ju inte ha sålt varor i några större omfattningar. Dålig affärsidé om man nu skulle vilja bli "kriminell" ninja.gif
mamamaggan
Visst kan han väl ha dragit in en del. Vi vet ju inte hur många han lurat. Många bäckar små ni vet.

Vi vet ju heller inte vad han tycker är bra förtjänst , han kanske jobbar och har detta som en " extrainkomst " .
merlin68
Det ska bli intressant att höra förklaringen om nu någon lyckas på tag på honom. Kanske väntar han in fröleveranser som han har beställt men ännu inte fått? Men då borde han väl ha kunnat meddela köparna kan man tycka...Usch hela historien känns osmakligt och tarvligt no.gif
Gossen Ruda
Glöm bara inte att polisanmäla. Även om det oftast inte händer något hos polisen, inte ovanligt med direkt avskrivning, så händer det absolut inget att bara klaga här. Tyvärr är världen full av bedragare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon