|
Ingela i Segersberg
29-01-2012, 13:38
Hittade de här spåren på ängen nedanför vårt hus. De är cirka 1 dm långa och det är ungefär 0,5 meter mellan tassavtrycken. Det är inte rävspår för såna såg vi också och de är mycket mindre. Varg har setts 5 mil härifrån. Jag vet ju att de vandrar långa sträckor, så kanske den har varit här. Vad tror ni? Vargspår?
Gossen Ruda
29-01-2012, 13:53
Förmodligen.
Kan väl iofs också vara en större hund av något slag, för går det egentligen att säkert säga hund/varg bara på spå???? Men visst, har man settvargi närheten är det något som ska tas i beaktande. Spännande, så avundsjuk jag blir!
Ingela i Segersberg
29-01-2012, 15:04
Det vore ju kul om det var en varg, synd bara att vi inte såg den. OM det nu var en!
sparvuggla
29-01-2012, 15:49
CITAT (Ingela i Segersberg @ 29-01-2012, 15:04)  Det vore ju kul om det var en varg, synd bara att vi inte såg den. OM det nu var en! Det är alltid svårt, men chansen finns att det var det. Du kanske kan få nästan 100% säkert svar om du skickar dina bilder till en expert.
Ingela i Segersberg
29-01-2012, 16:01
CITAT (sparvuggla @ 29-01-2012, 15:49)  Det är alltid svårt, men chansen finns att det var det. Du kanske kan få nästan 100% säkert svar om du skickar dina bilder till en expert. Kan du ge något tips om var jag kan skicka bilden?
ingrid fuxwall
29-01-2012, 17:25
Läste i lokaltidningen om en spårexpert som åkte ut och bedömde om det var varg eller hund - har inte tidningen så att jag kan ge dig tips men ring till kommunen och fråga dem, aternativt till någon tidning
Gossen Ruda
29-01-2012, 19:25
Det är så gott som omöjligt även för en expert att skilja mellan varg och hund på en spårstämpel, de är för nära släkt. Man kan titta på spårlöpan. En varg är oftast målmedveten och springer rakt fram i samma takt. En hund rusar hit och dit och stannar och sätter fart.
Ingela i Segersberg
29-01-2012, 19:57
Då var det nog ingen varg, för spåren gick lite hit och dit. Synd!
Gossen Ruda
29-01-2012, 20:38
CITAT (Ingela i Segersberg @ 29-01-2012, 19:57)  Då var det nog ingen varg, för spåren gick lite hit och dit. Synd! Beklagar, man kan inte ha tur jämnt.
sparvuggla
30-01-2012, 15:40
CITAT (Ingela i Segersberg @ 29-01-2012, 16:01)  Kan du ge något tips om var jag kan skicka bilden? http://www.de5stora.com/omRovdjuren/fragor...sp?FrageId=2209http://www.lansstyrelsen.se/Sv/Pages/default.aspxDen här årstiden ska det troligen vara blodblandad urin bland spåren om det är en vargtik
Ingela i Segersberg
30-01-2012, 17:10
CITAT (sparvuggla @ 30-01-2012, 15:40)  Tack Sparvuggla. Jag skickar in bilden, så får jag se om de kan avgöra vad det är för spår. Tack även till Ingrid! Jag börjar med att skicka bild, annars vänder jag mig till kommunen och frågar om ev. rovdjursexpert.
kerstinbern
31-01-2012, 14:50
Naturhistoriska riksmuseets jourhavande biolog kan man också skicka frågor till. Men jag tror inte att någon skiljer på en varg och en hund på något enstaka avtryck, man måste som redan konstaterats se på hela spårlöpan. http://www.nrm.se/jourhavande_biolog
Ingela i Segersberg
31-01-2012, 16:05
Du och andra har nog rätt i att det bästa är att se hela spårlöpan, men jag skickade iallafall iväg bilden igår till de5stora. Fast jag är nog ganska säker nu på att det rör sig om vargspår, för att det stod i lokaltidningen idag att en man hade sett vargen igår bara 1,5 mil härifrån. Spåren vi har här är ifrån i lördags, och den vandrar ju långt.
Å andra sidan finns det förmodligen ett större antal hundar också i din omgivning  Med tanke på att det finns några hundra vargar i Sverige men säkert flera hundra tusen större hundar så säger sannolikheten att det är en hund. Men visst kan det vara ven varg, speciellt om en setts i närheten! En bekant såg en gång en stor, grå, långbent hund när han körde på E222:an mellan Malmö och Kristianstad. Inte förrän han läste i tidningen dagen efter att det var fler som sett djuret, och identifierat det som en varg insåg han vad han sett  Inget är omöjligt, det var ju för tusen en varg som irrade sig in på Djursjukhuset i Helsingborg förra året!
Ingela i Segersberg
31-01-2012, 17:08
Ja, men det är ingen härikring som har en så stor hund, som kan har gjort spåren.
zaaritha
11-02-2012, 01:09
Har ju haft varg i trädgården. Spåren var större än vår dåvarande hunds spår. Såg den -också-så jag vet att det var varg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|