Klint
help.gif lantisen har rensat förrådet på kaffebröd,sonen med fam.är i antågande.Sockerkaka tänkte jag men inget ströbröd,har nån stans för mej att det går med råsocker nån som prövat? alternativen är smulat sportknäckebröd,vetemjöl ge mej tips!
Gåsis
Det funkar fint med både socker och vetemjöl.
hattstugan

Mannagryn Krossade skorpor Coccos
andersen
Det behövs inget, se bara till att olja in formen väl.
Klint
thanks.gif Ni är änglar allihop dina förslag hattstugan fanns inte heller hemma men då vet jag till en annan gång socker väljer jag tummenupp.gif
Peztis
Jag brukar faktiskt föredra mannagryn framför ströbröd.

Vill man ha mer smak så kan man ströa med finhackade nötter och/eller mandel.

Ibland när jag gör rulltårta så brukar jag ha hackade nötter och strösocker i botten och sedan så rullar jag in äppelmos. Supergott!
Och jag menar, nötter är ju så nyttigt!!! biggrin.gif
Iren
Jag brukar ta kokosflingor, det blir jättegott:-)
sqrulan
CITAT (Peztis @ 29-01-2012, 17:18) *
Jag brukar faktiskt föredra mannagryn framför ströbröd.

Vill man ha mer smak så kan man ströa med finhackade nötter och/eller mandel.

Ibland när jag gör rulltårta så brukar jag ha hackade nötter och strösocker i botten och sedan så rullar jag in äppelmos. Supergott!
Och jag menar, nötter är ju så nyttigt!!! biggrin.gif

Smart! Det måste jag testa! tummenupp.gif
Motti
Som sakt mannagryn och kokos fungerar bra ! men nu fick man ju en del nya tip här smile.gif dom ska testas .
Biggan_
Har man några kex eller småkakor hemma så kan man krossa dem och bröa med.
Myosotis
Har aldrig någonsin använt ströbröd, det normala är väl mjöl? Till chokladkaka tar jag kakao ibland, till vallmokaka vallmofrön.
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 31-01-2012, 10:58) *
Har aldrig någonsin använt ströbröd, det normala är väl mjöl? Till chokladkaka tar jag kakao ibland, till vallmokaka vallmofrön.

Du är den första jag hört som använder mjöl till sockerkaksformen. Däremot till matbröd om man använder form. Ströbröd, mannagryn eller kokos tror jag är vanligast. Kul att man gör olika flirting.gif
Myosotis
blink.gif Är det ovanligt?!! Jag trodde att det här med ströbröd bara var dumheter i recepten, ingen vanlig människa som använder sånt... Mjöl har man ju hemma ändå när man bakar, varför skulle man köpa ströbröd? Eller kan man använda det till något annat också? Jag har alltid tyckt att det verkar lite äckligt, gammalt bröd utanpå sockerkakan liksom, varför inte använda mjöl som är rent och fräscht? Men jag är ju medveten om att jag säkert har blivit bjuden på kaka med gammalt bröd utanpå, så smaken stör tydligen inte nämnvärt. Kokos tycker jag inte om så jag blir alltid nervös när jag bjuds på äpplekaka, många som använder kokosflingor. Mannagryn vet jag inte vad det är, verkar också onödigt att köpa hem bara för att strö formen? Så krångligt unsure.gif

CITAT (*Stintan* @ 31-01-2012, 11:12) *
Däremot till matbröd om man använder form.

De gånger jag har bakat bröd i en form har jag däremot inte använt smör och mjöl utan bara olja. dunno.gif Behövs nog inget mjöl, degen fastnar inte ändå.
*Stintan*
Köper aldrig ströbröd utan fixar det själv i morteln av skorpor som jag någon gång ibland köper. Många använder ströbröd tilll köttfärsen t.ex. Mannagryn gör man gröt av, jättegott även om jag sällan äter det. smile.gif
Myosotis
Jaha okej, då är det ju en annan sak om man ändå har det hemma.
Peztis
Köper aldrig ströbröd, torkar vanligt vitt bröd och kör i mixern. Använder det i köttfärsrätter (inte köttfärssås o liknande men när det ksa hålla ihop), störr över det när jag steker potatis eller blomkål mm. Måste alltid finnas hemma!

Mannagryn har vi också alltid hemma, äter mannagrynsgröt rätt ofta och emellanåt även mannagrynspudding.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon