Full version: Spår i snön
Gunilla T
Det är full aktivitet på nätterna när man själv ligger och sover - spännande.

Dethär skulle jag gissa på vildsvin eller....?

[attachment=67564:DSCN13040001_1.JPG]

Undrar vad dethär kan vara då? Kanske räven men vi har massor av rävspår här och dehär verkar större. Dessutom har nog en hare fått sätta livet till, ovanligt lite blod på snön, bara några stänk och så syntes det att bytet dragits en par meter på snön och sedan inget mer. Någon har tagit haren i munnen och gått iväg med bytet. Om det inte är räv så bör det väl vara ett lodjur.

[attachment=67565:DSCN13050001_1.JPG]

Gunilla T
Ingen som kan bekräfta om det är vildsvinsspår?

Spåren finns på vår gårdsplan, bara några meter från ingången till huset.
Lokan
Nu är jag ju ingen expert men jag tror nog det är rådjur. 'Prickarna på i-et' upptill är mera som en apostrof utåt på vildsvinsspåren (om du förstår vad jag menar) men som sagt, jag är inte nån expert...
Och om det där är en vanlig liten tändsticksask, så är det nog räven! Lodjursspår är mycket större.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/29993-ka...-vara-spaar-av/

Här kan du jämföra
Gossen Ruda
Nu har jag tillgång till Spårboken. smile.gif Nej, inget svin. Troligen bakfot av rådjur. Svinen har mer rundad spårstämpel och lättklövarna längre isär.

Jaha, Lokan slog mig i spurten. biggrin.gif Fast vi är tydligen överens. Kanske inte på det sista, kan vara en hund också.
Gunilla T
Okej, tack för svar! Har kollat bilderna och ser skillnaden....inte det trevligaste att få vildsvin inpå knutarna. De finns ju på gärden inte långt härifrån men de får gärna hållas där.

Har haft lodjur i trädgården några gånger förut och visst, mitt minne säger att det var större spår men har tyvärr ingen bild av det.

Det har observerats ett lodjur med unge här i närheten de senaste veckorna.
kerstinbern
Grovt sett så kan man placera ett X genom spåren för alla hunddjur:

http://www.bear-tracker.com/caninevsfeline.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon