Peztis
Funderar på det där med fröer... (Nähä, funderar jag på fröer, det var ju ovanligt! biggrin.gif)

Hittade en massa kapslar med gult blågull som stack upp över det tunna snötäcket vi har. Plockade in kapslarna så nu ligger de har och torkar.

Visst borde de väl fås att gro och växa i vår?

Generellt sett, klarar fröerna kölden så att de sedan kan gro under bättre förhållanden? Tänker då på förkultivering eller anvisad och rensad plats i landet eller rabatten. Och så tänker jag inte på exotiska växter, sådant som vi normalt måste ta in för att klara vintern, utan våra "vanliga" perenner, två- och ettåringar.
Azur
CITAT (Peztis @ 29-01-2012, 15:37) *
Generellt sett, klarar fröerna kölden så att de sedan kan gro under bättre förhållanden?

Ja. Många perenner sprider i det vilda sina frön under vintern med så kallade vinterståndare, dvs torra stjälkar med frökapslar som sticker upp över snön.
Peztis
Det var nog ungefär så jag också tänkte. Hur skulle de annars klara sig i naturen, liksom...?

Tror dock jag ska kolla grobarheten på dem innan jag sår eller ger bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon