Full version: Mina husdjur
Alexander-VG-zon3
Hej hej

Tog kort på alla i dag, mina underbara husdjur vilket är tamråttor och pygmémöss.

Pojkarna

Rolle

Choko

Norton

Sören

Mårten

Grålle

Tjejerna

Busan

Rymmis

Alexander-VG-zon3
Mössen

mamamaggan
Har svårt för råttor/möss men jag måste erkänna att de är ganska söta. Roliga namn , antar att de speglar deras personlighet.
Iren
Men så söta! Originella namn:-)! Är alla lika snälla som dom ser ut....
Rebecca
Åh! Mårten ser exakt ut som min systers råtta Oreo, fast det är en hona. Så himla fina! Jag älskar tamråttor sedan min syster köpte sina två för snart ett och ett halvt år sedan. Oreo är dock lite plufsigare... men lika mysig ändå. Den andra, Canela (till vardags Nela) är ett riktigt litet energiknippe som är oerhört nyfiken på ALLT. Lite lik din Rymmis smile.gif

Vad roligt att se dina fina vänner! Speciellt Sören blev jag lite kär i, vad fint tecknad han är! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 29-01-2012, 17:56) *
Har svårt för råttor/möss men jag måste erkänna att de är ganska söta. Roliga namn , antar att de speglar deras personlighet.

Många tycker man är konstig som har dom som husdjur fast dom är ju helt annorlunda en vilda. En av dom första råttorna jag hade var kraftig och tjock hane (omplacering så han var äldre) var ganska rädd för han i början men han var en underbar och snäll råtta fast hans ganska bryska utseende.

CITAT (Iren @ 29-01-2012, 19:11) *
Men så söta! Originella namn:-)! Är alla lika snälla som dom ser ut....

Klart dom är snälla yes.gif bara man inte doftar katt om man ska klappa dom flirting.gif

CITAT (Rebecca @ 29-01-2012, 19:21) *
Åh! Mårten ser exakt ut som min systers råtta Oreo, fast det är en hona. Så himla fina! Jag älskar tamråttor sedan min syster köpte sina två för snart ett och ett halvt år sedan. Oreo är dock lite plufsigare... men lika mysig ändå. Den andra, Canela (till vardags Nela) är ett riktigt litet energiknippe som är oerhört nyfiken på ALLT. Lite lik din Rymmis smile.gif

Vad roligt att se dina fina vänner! Speciellt Sören blev jag lite kär i, vad fint tecknad han är! wub.gif

Har du bilder ?

Ja det är lätt att fastna för dom, trodde aldrig jag skulle fastna för råttor då pappa tog hem en (han jobbade då i djuraffär) för många år sen, efter det har både jag och mamma och mormor haft råttor i omgångar. Underbara är dom.

Bägge mina råttjejer är väldigt nyfikna och ska undersöka allt, dom kelar inte alls utan runt runt runt. 5sek kan dom sitta i famnen och bli klappade sen vill dom upptäcka. Pojkarna är lite segare och dummare giggle.gif tjejerna är riktiga akrobater på några sek är dom upp från golvet till längst upp till hatthyllan.
ängsvädd
Vad söta husdjur du har <3 smile.gif Amaira har ju också möss - har inte sett till henne på länge.
Flemming
Skulle du inte kunna ta några "bättre" bilder på mössen ?
Gillar dom små liven...
Kul med folk som har lite annorlunda husdjur.
Rebecca
CITAT (flaxss @ 29-01-2012, 21:29) *
Har du bilder ?

Ja det är lätt att fastna för dom, trodde aldrig jag skulle fastna för råttor då pappa tog hem en (han jobbade då i djuraffär) för många år sen, efter det har både jag och mamma och mormor haft råttor i omgångar. Underbara är dom.

Bägge mina råttjejer är väldigt nyfikna och ska undersöka allt, dom kelar inte alls utan runt runt runt. 5sek kan dom sitta i famnen och bli klappade sen vill dom upptäcka. Pojkarna är lite segare och dummare giggle.gif tjejerna är riktiga akrobater på några sek är dom upp från golvet till längst upp till hatthyllan.

Låter precis som min systers töser smile.gif Nela är den mest akrobatiska, hon slänger sig gärna i livsfarliga hopp från axlar till bord/soffa/vad som finns i närheten utan att riktigt tänka på konsekvenserna. Det har alltid gått bra men jag som inte känner dom lika bra som min syster blir lätt orolig. Oreo är min lilla tjockis, lite segare och lite gosigare liksom. Mosters älskling kram1.gif

Hur gör du med burar? Jag är inte speciellt insatt men jag vet att man inte ska blanda honor och hanar. Har du fler olika burar utöver det?

Har bara en bild på Nela när hon var pytteliten och mycket mycket söt, sovande på en handduk i min syster knä:

[attachment=67572:Nela.jpg]

Här är Oreo i ungefär samma ålder som Nela:

[attachment=67573:Oreo.jpg]

Och här är kanske en anledning till Oreos numer lite runda figur giggle.gif

[attachment=67574:Oreo2.jpg]
Iren
Ja men så söta:-) kul att se!
Alexander-VG-zon3
Åhh så söta dom är wub.gif och klart ska man skämma bort dom

Roligt att se bilder från när dom var små, här är en på Choko när han var 6veckor det var på den tiden han hade ett helt öra
[attachment=67575:ChokoochChampagne.jpg]

Här är även en bild på hans kompis som dog en alldeles för tidig död (7Veckor tror jag han blev) fick problem med lungorna (mycoplasma och svår lunginflammation -cry-.gif )

CITAT (ängsvädd @ 29-01-2012, 22:07) *
Vad söta husdjur du har <3 smile.gif Amaira har ju också möss - har inte sett till henne på länge.

Tack, möss är gulliga med med sina stora öron wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Rebecca @ 30-01-2012, 07:53) *
Hur gör du med burar? Jag är inte speciellt insatt men jag vet att man inte ska blanda honor och hanar. Har du fler olika burar utöver det?

Om man kastrerar kan man nog ha dom tillsammans, har inte haft det själv dock någon gång. Nu har jag 4burar (men ska få ner det till 2-3).

1 bur för honorna och så en bur för dom yngre hanarna (Choko, Mårten, Norton, Sören) och så en för Rolle och en för Grålle (dessa bodde innan tillsammans och har gjort innan jag köpte dom från omplacering men efter en tid här hos mig började dom bråka mycket och dessa två tyr sig mest till mig, men dom har det svårare med andra råttor och kan va mot människor dom inte känner), nu bor dom själva i väntan på kastrering och att dom då efter det åter kan bo tillsammans eller att alla hanar i en Savic Royal Suite 95 Double.

Till två av dom har jag höga fågelburar det gör städningen enkelt (drar ut botten) och man kan bygga på höjden som råttor gillar.

denna typ har jag

kan verkligen rekomendera den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 23:11) *
Skulle du inte kunna ta några "bättre" bilder på mössen ?
Gillar dom små liven...
Kul med folk som har lite annorlunda husdjur.

Ja dom är väldigt härliga, dock svåra att ta kort på tiderna mellan 22-07 är dom mest aktiva och sedan sover dom under dagen. Plus är dom väldigt snabba. Köpte dom i Lördags så dom bor nu tillfället i ett mindre kar men sen är dom flyttar till ett 250L kanske det är lättare att ta kort på dom.

Försökte dock,
[attachment=67577:minimus.jpg]

Här tog jag kort av misstag och så tittade ett huvud upp såg jag sen giggle.gif man kan verkligen fastna och bara sitta och titta på dom i evigheter.
[attachment=67578:tittut.jpg]

Uppskattar att dom nu är 2-2,5cm och väger nåt gram. Hanarna blir tydligen mindre än honorna (3cm eller runt där tror jag det var). Har 3 hanar.
Meriona
Nämen flaxss! Så söta! Och möss också! Hur små är de? Pygmé låter ju mikroskopiskt!

Var det det du SMS:ade? Jag såg bara nåt suddigt och trodde det var ett felskick... shy.gif
omk
CITAT (flaxss @ 30-01-2012, 10:59) *
Uppskattar att dom nu är 2-2,5cm och väger nåt gram. Hanarna blir tydligen mindre än honorna (3cm eller runt där tror jag det var). Har 3 hanar.

2,5 cm !!??!!?? w00t.gif
Jag hoppas verkligen att det är UTAN svans, annars kan man ju knappt SE dem !! Iaf inte utan glasögon.
Kan man verkligen plocka upp och hålla i en sån liten krabat ?
De ser iaf otroligt söta ut ! kiss.gif
merlin68
Så roligt att titta på bilder av era gulliga husdjur:) Hade en råtta (närmare bestämd en svartråtta) när jag var i tidiga tonåren, pappa och jag hittade ett sönderslaget bo med råttor. Först trodde vi att mamman och bebisarna var döda men så såg vi att en av bebisarna levde. Vi tog hem honom, han var nästan helt naken och liknade mest en flodhäst i miniatyr wub.gif
Svansen var också av (bara en liten stump kvar) + skärsår tvärs över magen (tack och lov ytliga). Jag och min mamma turades om att mata honom med kattmjölksersättning som han fick ur en liten pipett och han blev stor och stark med tiden. Liksom råttornas Pelle Svanslös giggle.gif Förresten så hette han Oskar, pappa tyckte att han såg ut att heta det giggle.gif Han fick leva som husdjur hos oss för hans motorik var ju lite nedsatt pga den felande svansen. Han hade inga andra råttor att umgås med - tyvärr - för på den tiden saknade vi kunskap om att de trivs bäst med artfränder. Oskar trodde nog att han var männsika i alla fall rolleyes.gif
Flemming
Hittade en rad på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mus_musculoides
"På grund av djurets mindre storlek är det svårt hålla musen mellan fingrarna utan att skada den. De flesta ägare griper musen vid svansen kort bakom kroppen"
Försiktigt är ordet och städa inte bort dom små liven...

Fina bilder från er båda och fler vill vi gärna se...

merlin68: wub.gif wub.gif wub.gif Goda hjärtan alla tre...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 30-01-2012, 14:11) *
Nämen flaxss! Så söta! Och möss också! Hur små är de? Pygmé låter ju mikroskopiskt!
Var det det du SMS:ade? Jag såg bara nåt suddigt och trodde det var ett felskick... shy.gif

Ja bilden blev nog inte så bra som jag skickade giggle.gif

Du får komma och titta på dom wub.gif

CITAT (omk @ 30-01-2012, 20:59) *
2,5 cm !!??!!?? w00t.gif
Jag hoppas verkligen att det är UTAN svans, annars kan man ju knappt SE dem !! Iaf inte utan glasögon.
Kan man verkligen plocka upp och hålla i en sån liten krabat ?
De ser iaf otroligt söta ut ! kiss.gif

Det är med svans för tillfället, dom blir lite större sen men hanarna bli mycket mindre än honorna. En av orsakerna för att jag ville köpa hanar.

Ett grässtrå är bredare och större än deras svans.

Det är inga keldjur alls utan dom har sitt liv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (merlin68 @ 30-01-2012, 20:59) *
Så roligt att titta på bilder av era gulliga husdjur:) Hade en råtta (närmare bestämd en svartråtta) när jag var i tidiga tonåren, pappa och jag hittade ett sönderslaget bo med råttor. Först trodde vi att mamman och bebisarna var döda men så såg vi att en av bebisarna levde. Vi tog hem honom, han var nästan helt naken och liknade mest en flodhäst i miniatyr wub.gif
Svansen var också av (bara en liten stump kvar) + skärsår tvärs över magen (tack och lov ytliga). Jag och min mamma turades om att mata honom med kattmjölksersättning som han fick ur en liten pipett och han blev stor och stark med tiden. Liksom råttornas Pelle Svanslös giggle.gif Förresten så hette han Oskar, pappa tyckte att han såg ut att heta det giggle.gif Han fick leva som husdjur hos oss för hans motorik var ju lite nedsatt pga den felande svansen. Han hade inga andra råttor att umgås med - tyvärr - för på den tiden saknade vi kunskap om att de trivs bäst med artfränder. Oskar trodde nog att han var männsika i alla fall rolleyes.gif

Håller med Flemming vilka hjärtan ni har, och vilket lyckligt liv råttan fick blev riktigt glad av att läsa det. Vet inte om han hade funkat med vanlig tamråtta ?

Inga bilder på den ? har faktiskt aldrig sett en svartråtta i verkligheten.

Skulle verkligen vilja ha en liten grupp med svartråttor men det är bara riktiga experter som håller dom som husdjur.

CITAT (Flemming @ 30-01-2012, 21:22) *
Hittade en rad på wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Mus_musculoides
"På grund av djurets mindre storlek är det svårt hålla musen mellan fingrarna utan att skada den. De flesta ägare griper musen vid svansen kort bakom kroppen"
Försiktigt är ordet och städa inte bort dom små liven...

Fina bilder från er båda och fler vill vi gärna se...

merlin68: wub.gif wub.gif wub.gif Goda hjärtan alla tre...

Här är vackra bilder på dom, http://mus.ifokus.se/articles/4e54d8a188f4...-mus#articles-1 har verkligen svårt för Aatt få bra kort på dom giggle.gif

Ja det blir ett äventyr med dessa små gynnare yaay.gif med städning och allt. Rymmer dom blir det nog svårt att hitta dom.
KRT
Söta råttor och möss! Kan bara inte begripa hur pyttiga mössen är smile.gif Det behövs ju nästan mikroskop för att se dem! Är det hanar, honor eller en av varje?

Har du klarat dig från allergier förresten? Är ju annars jättevanligt att man drabbas av det om man har eller arbetar m råttor. Speciellt okastrerade hanråttor.....

Måste dock erkänna att jag hellre hanterar möss än råttor, jag tycker de är lite stora och jag har faktiskt blivit biten så jag vet hur djupt och hårt de kan bita.
Alexander-VG-zon3
Vägde gammelråttan (grålle) 1290gram vilken gigant jämfört med pygmemössen giggle.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (KRT @ 30-01-2012, 22:10) *
Söta råttor och möss! Kan bara inte begripa hur pyttiga mössen är smile.gif Det behövs ju nästan mikroskop för att se dem! Är det hanar, honor eller en av varje?

Har du klarat dig från allergier förresten? Är ju annars jättevanligt att man drabbas av det om man har eller arbetar m råttor. Speciellt okastrerade hanråttor.....

Måste dock erkänna att jag hellre hanterar möss än råttor, jag tycker de är lite stora och jag har faktiskt blivit biten så jag vet hur djupt och hårt de kan bita.

3hanar, blev starkt avrådd från uppfödaren att ha bägge könen tillsammans.

Om dom river med klorna känner jag av det, blir rött och kliar. Men annars inte. Fördelarna överväger detta. Ja råttbett är inte att leka med, en gång när Grålle blev irriterad på mig (tror jag lekte lite för häftigt med han) så hög han sig fast (bokstavligt talat) i en blodådra på handen efter 2handdukar, 2soffkuddar ner stänkta med blod plus blodstänk över halva soffan så slutade det blöda. Fördelen är väl att det läker snabbt dom gör ganska ''bra sår''.
Meriona
CITAT (flaxss @ 30-01-2012, 22:11) *
Vägde gammelråttan (grålle) 1290gram vilken gigant jämfört med pygmemössen giggle.gif

Vilken bjässe! Tyckte min tyngsta hona var tung med sina 850 gram! giggle.gif Vi har ett jättesött kort på sonen när han är liten som håller henne och så äter de från samma glasspinne. smile.gif Det blev tillochmed infört i tidningen Tamråttan.

Jöskottapetter vilka pyttepyttesmå möss! Jag skulle vara livrädd att slarva bort den när jag städade buren! ohmy.gif

Vill hemskt gärna komma och se dem sen... kompiskram.gif
Myosotis
Vad roligt att äntligen få se bilder på råttorna!! De är jättefina! wub.gif Och nu blir jag sugen igen, jag vill också ha råttor!!

Och pygmémössen w00t.gif hjälp vad söta!! Visste inte ens om att det fanns något så smått wub.gif Tur att jag genast läste i länken att de vill ha 25-30° och inte klarar under 15°, de hade dött första natten här så ingen idé att bli sugen på sådana. g.gif Om man inte kunde inreda ett terrarium med värme, fast tänk om det blir längre strömavbrott?

Jag har faktiskt haft en mus som jag fick på ett liknande sätt som Merlin fick sin råtta. Hans mamma och syskon blev dödade av en huggorm och jag kunde förstås inte behärska mig utan var tvungen att rädda det lilla livet.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 31-01-2012, 10:03) *
Vilken bjässe! Tyckte min tyngsta hona var tung med sina 850 gram! giggle.gif Vi har ett jättesött kort på sonen när han är liten som håller henne och så äter de från samma glasspinne. smile.gif Det blev tillochmed infört i tidningen Tamråttan.

Jöskottapetter vilka pyttepyttesmå möss! Jag skulle vara livrädd att slarva bort den när jag städade buren! ohmy.gif

Vill hemskt gärna komma och se dem sen... kompiskram.gif

Idag väger han 800gram, så han blev nog inte rätt vägd igår. Du får visa kortet någon gång ?? skulle vara kul att se. wub.gif

Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 31-01-2012, 10:40) *
Vad roligt att äntligen få se bilder på råttorna!! De är jättefina! wub.gif Och nu blir jag sugen igen, jag vill också ha råttor!!

Och pygmémössen w00t.gif hjälp vad söta!! Visste inte ens om att det fanns något så smått wub.gif Tur att jag genast läste i länken att de vill ha 25-30° och inte klarar under 15°, de hade dött första natten här så ingen idé att bli sugen på sådana. g.gif Om man inte kunde inreda ett terrarium med värme, fast tänk om det blir längre strömavbrott?

Jag har faktiskt haft en mus som jag fick på ett liknande sätt som Merlin fick sin råtta. Hans mamma och syskon blev dödade av en huggorm och jag kunde förstås inte behärska mig utan var tvungen att rädda det lilla livet.

SKAFFA RÅTTOR du kommer inte ångra dig, tummenupp.gif

http://www.blocket.se/landskrona/4_st_Ratt...ca=23_7&w=1
http://www.blocket.se/lund/Tamrattor_38320...ca=23_7&w=1
http://www.blocket.se/eslov/Akut_hem_till_...ca=23_7&w=1
http://www.blocket.se/ystad/Rattor_3811563...ca=23_7&w=1
http://www.blocket.se/hassleholm/Rattflick...ca=23_7&w=1

Vilken gullig liten krabat du visar wub.gif
Alexander-VG-zon3
Nu är dom afrikanska pygmemössens nya hus klart har jobbat som ett djur med att sila, skölja och ''grilla'' det i ugnen för att sanden ska bli bra. Leksaker och mera ska i där också. Hoppas dom kommer trivas där.

[attachment=67615:IMGP0067.JPG]
Wilmer
Jag saknar Merionas råttor när jag ser ina bilder... De är ju för ljuvliga!
Flemming
Myosotis: Den var en liten krabat wub.gif

Flaxss: Ser ut att bli riktigt bra...
Flemming
Tråden dog ut väldigt snabbt... unsure.gif

Fram med kameran och ge oss lite bilder !
Alexander-VG-zon3
Har varit dålig med bilder från mig, andra får fylla på måste väl vara många fler som har tamråttor ?

Mina pygmemöss frodas och trivs, trivs väldigt bra i sitt större akvarium, dom gillar att välta paradisträden och så gräver dom små gångar bredvid och under stenarna. Tempen är 38grader under dagen i den varma delen. Får köpa fler fågelbo att ge dom, för dom går åt. Dom trasar sönder det och håller på.

Med råttorna är allt bra, var inne med den ena (rolle) hos veterinären med sår på magen. Som nu har läkt helt och hållet nästan.
Meriona
Härligt att de trivs och mår bra! kompiskram.gif
heinrich_stubel
Gulliga möss smile.gif
Alexander-VG-zon3
Tog kort på dom idag, dom är lite roliga varje gång man ger dom mat så finns inte världen utanför.

Dom har växt en hel del och lagt på sig sen jag köpte dom.
Biggan_
Söta! wub.gif
Rebecca
Så fina!! Gillar att de sitter där på rad och mumsar smile.gif
Meriona
WOW så söta! Men var de inte två? ohmy.gif Jag har nog inte hängt med här..... shy.gif
omk
Aaaahhh, helt underbara !!! SÅÅ söta !!! kiss.gif
De måste ha växt till sig en del ? Vad kan de vara nu, 3-4 cm ?? Som små näbbmöss ?

Edit; där kan man verkligen snacka om pepparkornsögon !!
Myosotis
wub.gif Jättesöta!! Så tunna öron så man kan nästan se igenom dem! Jag undrar också hur stora de är nu, kan du inte lägga in en tändsticksask eller nåt nästa gång du fotar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 28-03-2012, 19:58) *
WOW så söta! Men var de inte två? ohmy.gif Jag har nog inte hängt med här..... shy.gif

Två nee tre bröder är det flirting.gif hade jag bara haft två hade jag knappt sett dom alls giggle.gif

CITAT (omk @ 28-03-2012, 22:18) *
Aaaahhh, helt underbara !!! SÅÅ söta !!! kiss.gif
De måste ha växt till sig en del ? Vad kan de vara nu, 3-4 cm ?? Som små näbbmöss ?

Edit; där kan man verkligen snacka om pepparkornsögon !!

Det har inte hänt nåt alls på längden, det är bara hullet som har växt lite fetare men inte längre. Dom ser roliga ut när dom arbetar med ett solros frö giggle.gif

CITAT (Myosotis @ 29-03-2012, 08:38) *
wub.gif Jättesöta!! Så tunna öron så man kan nästan se igenom dem! Jag undrar också hur stora de är nu, kan du inte lägga in en tändsticksask eller nåt nästa gång du fotar?

Åhh synd jag inte kom på det att ha ett referens föremål, får försöka fixa det. Det ända man kan mäta efter är att den ena sitter på ett normalt stort solros frö skal.

Smart tänkt tummenupp.gif
Myosotis
Är det den vänstra har under baken ett solrosfröskal?!! w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon