P-A Albinsson
Ett Almore körsbärsträd planterat våren 2011:

https://docs.google.com/open?id=0ByZSQSaqDE...zcwYmVlZGY3NmQ0

Ingen av de större grenarna pekar rakt upp så trädet ser ut som en tratt.

Den minsta lilla grenen som syns sitter dock på en av de större grenarna nära centrum av trädet. Ska jag låta den grenen vara kvar för att få bli en stam i mitten av trädet? Kan det funka?
Azur
Undrar också över det här. Vi köpte två äppelträd och ett körsbärsträd, och alla tre var "trattklippta" på samma sätt som trädet på bilden.
Bengalow
Om du inte håller nere grenarna, så får du skaffa en hög stege för att plocka frukten. Ett frukträd är mest lämpligt om det liknar ett Y eller T...klipp topparna direkt efter skörd (gäller stenfruktsträd).
Cilla
Här får du många olika råd! Att beskära körsbärsträd som Y eller T vill jag dock rakt tala emot. I alla fall om du tänkt dig behålla trädet en längre tid.

Körsbär är bra på att hålla lagom mycket (många) bär på bra ställen i trädet, med en grenstruktur som håller. Själv tycker jag det är oändligt mycket lättare att klättra i körsbär som växer i den naturliga formen, dvs med en genomgående stam med sidogrenar. Det går att plocka i ett träd som har annan struktur också, men flera stammar som sitter tätt ger ofta invuxen bark och andra svaga strukturer soom kan göra att till och med stegen inte kan sättas emot.

Jag skulle se till att det här trädet får fart innan jag beskar. Det ser ut att vara långt till bevattningsmölighet och detta träd kommer att behöva ca 40 liter i veckan under bladsäsongen för att utvecklas väl. Sätt en påse på! Finns flera varianter, här är en
P-A Albinsson
Frän bevattningsteknik, men dyr!
Cilla
Sopsäck, egensydda pressenningspåsar... Allt man gör för att kunna vattna 30-50 liter i veckan under bladsäsong har man igen! Träd som bevattnas i början växer mer än dubbelt så mycket än de man inte vattnar - om det inte är torrt förstås. Då växer ovattnade nyplanterade träd inte alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon