Topsy
Jag har letat en tid efter "gammaldags" hibiscusar. Såna som de var när man var liten med dubbla fina blommor och växtkraft och lite tunnare flikiga blad. Ingenstans har jag hittat det, någon som har tips?

Alla tips tas tacksamt emot.

emmas matte
jag har några som blommar med stora bollar till blommor, är det sådana du menar`?
kentbra
Om du lugnar dig till i början av maj, så har jag massor av Hibiscus att erbjuda.
Sitter just nu i Thailand (som jag gör varje vinter) och har över 150 sticklingar av Hibiscus satta på rotning.
Allt från gamla hederliga till nya sorter.

Topsy
Det jag menar är blommor som är fyllda och brukar vara åt det röda hållet, rosa och blekt rosa. Tror dom var vanligare förr. Blomman ser lite rufsig ut.

Bråttom är det inte. Har letat i blomsteraffärer men bara sett enkelblommiga. Skulle gärna vilja ha några såna med fyllda blommor.
emmas matte
Har en röd som du kan få stickling av när det blir varmare, hör av dej då.
jaj-51
CITAT (Topsy @ 30-01-2012, 11:44) *
Det jag menar är blommor som är fyllda och brukar vara åt det röda hållet, rosa och blekt rosa. Tror dom var vanligare förr. Blomman ser lite rufsig ut.

Bråttom är det inte. Har letat i blomsteraffärer men bara sett enkelblommiga. Skulle gärna vilja ha några såna med fyllda blommor.

Hej.
Här fins mycket att välja på
Har köpt där två gånger, be dom posta på måndag så slipper blommorna en helg på postens hyllor.

Sylvia
CITAT (kentbra @ 30-01-2012, 03:24) *
Om du lugnar dig till i början av maj, så har jag massor av Hibiscus att erbjuda.
Sitter just nu i Thailand (som jag gör varje vinter) och har över 150 sticklingar av Hibiscus satta på rotning.
Allt från gamla hederliga till nya sorter.

Det låter som något för mig också! Ska du sälja sticklingar i Sverige i vår, så hör gärna av dig!

Jag har också en gammal, röd, dubbel, upp till 1 m högt "trädhibiscus" som man kan få skott av till våren.
Topsy
Kul med lite olika svar. thanks.gif

Kikade på länken och det var enormt vad sorter det fanns. Men då jag inte söker någon ovanlig sort eller samlar kändes det väl dyrt. Kanske i framtiden om man blir biten smile.gif

Hursomhelst väntar jag gärna till våren och ni som har sticklingar på gång, kan ni inte skicka PM då?
Önskar rotade sticklingar i så fall så jag är säker på att det tar sig.

kentbra
Som jag nämde innan. I början av maj kommer jag att ha drygt 150 rotade sticklingar av Hibiscus.
Kommer att ha ytterliggare ett par hundra av andra tropiska plantor samt frösådda Adenium.

Så det är bara kolla in min hemsida www.hoyamani.se första dagarna i maj om man vill vara med.
Jag kan skicka med posten om ni inte har möjlighet att besöka mig i Målerås / Småland.

Jag kommer att lägga upp bilder på det mesta, när jag väl har kommit hem.
Beräknas komma hem i slutet av april. Allt beror på vädret i Sverige. Vägrar komma hem till snö och kyla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon