Full version: Gladiolus
SueEllen
Hej alla!
Köpte en hel del olika gladioluslökar förra våren och dom blommade så fint nu i somras.
Jag lät dom sedan vissna ner och därefter så satte jag ner krukorna i vår icke uppvärmda källare. Där har dom nu stått utan ljus, värme och vatten.
Men hör och häpna. Dom börjar redan växa! Några är redan dm-höga. Hur skall jag förhålla mig till detta?
Tacksam för hjälp.
Bengt i Särö
CITAT (SueEllen @ 30-01-2012, 05:52) *
Hej alla!
Köpte en hel del olika gladioluslökar förra våren och dom blommade så fint nu i somras.
Jag lät dom sedan vissna ner och därefter så satte jag ner krukorna i vår icke uppvärmda källare. Där har dom nu stått utan ljus, värme och vatten.
Men hör och häpna. Dom börjar redan växa! Några är redan dm-höga. Hur skall jag förhålla mig till detta?
Tacksam för hjälp.

Hej SueEllen.
Försök med att flytta lökarna till något kallare ställe,men INTE VATTNA för då växer lökarna ännu mer.
Det skadar inte om du plaserar lökarna ljusare om det går.
Felet är igentligen att lökarna står i krukorna med jord och då passar lökarna på att gro.
De bör plaseras på ett tort ställe utan jord,men det går säkert bra ändå.
SueEllen
CITAT (Bengt i Särö @ 14-02-2012, 00:49) *
Hej SueEllen.
Försök med att flytta lökarna till något kallare ställe,men INTE VATTNA för då växer lökarna ännu mer.
Det skadar inte om du plaserar lökarna ljusare om det går.
Felet är igentligen att lökarna står i krukorna med jord och då passar lökarna på att gro.
De bör plaseras på ett tort ställe utan jord,men det går säkert bra ändå.

Tack för ditt svar. Följer ditt råd nästa säsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon