Full version: Hur mycket jord...
SannaM
...behövs det egentligen om man ska plantera "under plattorna" på terassen confused.gif ? Vi skall lägga plattor så snart vintern tillåter men med planteringsgropar för de växter som skall växa permanent. Jag tänker mig att lägga ett lass jord i gropen men plattsätta ovanpå och sedan lämna en yta på ca 30x30 öppen för plantorna att titta fram där man kan vattna och gödsla. Förmodar att jag kommer att behöva vattna en del. Men hur mycket jord behöver plantorna egentligen? Där jag inte aktivt lägger jord är det typ 4 m djupt dränerande grus.

Planerade plantor:
Klätterrosor
Klematis
Staketvindruvor
Blåregn
Spaljerat plomonträd

Hoppas att någon av alla dessa kloka trädgårdsentusiaster somverkar kunna allt kan ge något tips!

Sanna
RibesRubusVitis
4 meter djupt dränerande grus låter perfekt för vindruvorna, som egentligen inte behöver någonting mer. (Bara rejäl vattning i början, sen kan rötterna nå ännu djupare.) De övriga växterna vet jag inte så mycket om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon