Ti bee
Kan inte riktigt bestämma mig om jag (vi) ska slipa golvet i ett rum själv eller om vi ska låta någon göra det. Vi är väl ganska händiga, men just golv har vi aldrig slipat. Det skulle kosta 3300 kr om de gjorde det åt oss och ca 1200-1500 kr om vi gör det själva.
Någon som slipat upp golv själv men som också är "hobby-byggare"?
Svårt att få det jämnt??

(sedan ska vi lasera golvet i kastanj själva har vi tänkt)
ThomasJ
Jag hjälpte min kusin för några år sedan att slipa om flera trägolv i ett gamalt 20-tals hus. Kan inte påstå att det var värst svårt. Det enda som man får vara försiktig med är när man startar slipningen att man har maskinen i "rörelse" så man inte får några märken. (Maskinen går snabbt ner på djupet, om den står still.)

Men visst, det tar lite tid, man skall gå flera ggr med olika slippapper å så. Men det är skönt när man ser resultatet och man inser att man har gjort det själv.. smile.gif

//Thomas
KURT
Förmodligen behöver man hyra en golvslipmaskin + att man behöver en mindre maskin runt väggar + hörn. Är det bara "vanliga" golvbrädor så är det inte så svårt, ev bör man slipa digonalt för att undvika att det blir mönster. Slipa flea omgångar med allt finare papper, speciellt flera ggr med de finaste pappren. Att sedan lacka snyggt kan vara svårare (om man nu vill lacka).
Ewa L
Jag har gjort det!!! Alltså kan det inte vara hur svårt som helst. unsure.gif

2 problem: I ärlighetens namn missade jag vid ett tillfälle detta med "rörelsen". Snabbt gick det att få en vall!

Men framför allt:
Jag tyckte den lilla maskinen var jättesvår! Den som är till kanterna/hörnen. Den ville gärna "skena" iväg med mig, ändå är jag ingen pygmé! Den går definitivt inte ända in i hörnorna heller. Blev än och annan stund liggande på mage med planslip. Mitt golv var även lackat med något som lade sig som gegga på slippapprena.

Så kort sagt: Jag är tjej men fixat det själv, dock skulle det inte klarat en närbesiktning till 100%! Nu efter 4 års normalslitage syns det dock ändå ingen skillnad! rolleyes.gif
Unn
Ähumm...vi har också slipat vindsgolvet själva...*sneglar på resultatet just nu*...
det var verkligen ingen lätt match, eftersom de ganska breda gamla plankorna var felvända och liksom "skålat sig" lite som ett U. Maskinen tuggade sig fast på höjderna och for över dalarna...Ärligt talat blev det inget vidare, å så snålade vi och ville bara hyra maskinen ett dygn , skulle behövts längre tid än så till ett så pass stort och böljande golv...så lite beror resultatet på hur det ser ut från början.
smile.gif Lycka till
Posse
CITAT (Ti bee @ 12-03-2004, 09:18)
Kan inte riktigt bestämma mig om jag (vi) ska slipa golvet i ett rum själv eller om vi ska låta någon göra det. Vi är väl ganska händiga, men just golv har vi aldrig slipat. Det skulle kosta 3300 kr om de gjorde det åt oss och ca 1200-1500 kr om vi gör det själva.
Någon som slipat upp golv själv men som också är "hobby-byggare"?
Svårt att få det jämnt??

(sedan ska vi lasera golvet i kastanj själva har vi tänkt)

Jag har inte slipat något golv själv, men väl mycket annat och vet hur svårt det kan vara - det man vill ska bort vill knappast alls låta sig tas bort, alltmedan någon sekunds ouppmärksamhet kan orsaka mycket svåra slipsår på sånt som skulle ha varit kvar. sad.gif

Trots att jag i/av princip aldrig lejer bort något själv, utan envist gör-det-självar med både möjligt och till synes omöjligt, föreslår jag att ni lejer proffset och försäkrar er om ett professionellt resultat - prisskillnaden i kronor framstår för mig som alldeles förvånansvärt liten.
Helen i Skåne
Jag råder dig också att låta någon annan göra det! Det är skitsvårt att få det snyggt! Är liksom Posse den evige gör-det-självaren men det där ger jag mig inte på fler gånger. Slipade ner en vällackad trappa a la sjuttiotal en gång och det mer eller mindre knäckte mig. Men det blev vansinnigt snyggt!!! Vitlutade och såpade trappsteg och räcke samt vita sidor. De där läbbiga ribborna vid sidan tog jag bort... En kille kom och slipade golvet på övervåningen och det tog flera dagar, bla för att det var så "vällackat" och han fick en brinnande huvudvärk av lukten. Lycka till med dina golv!
PS vi har nu i huset haft lutade golv och det är fint men GUUUUD vad jag längtar efter lackad parkett så att jag bara kan svabba av det med vatten och inte måste såpSKURA på knä! unsure.gif
ulfven
Jag tycker likt någon annan skribent att prisskillnaden var förvånansvärt lite och skulle med tanke på detta fundera på att lämna bort uppdraget. Rent pricipiellt bör man egentligen inte slipa golv utan helst bara hyvla men detta är av naturliga skäl ofta praktiskt omöjligt. Slipning skapar stora, men oftast osynliga, "sliprosor" som öppnar hela träts yta för slitage, smuts och fukt medan hyvling sluter fibrerna på ett helt annat sätt men detta är kanske mest ett värdelöst vetande i detta fall...

Ni bör väl även betänka att slutresultatet också beror mycket på hur man behandlar det slipade golvet mao om lackar, oljar eller kanske rent utav såpar.

Jag har stor förståelse för de som gillar lackade golv (jag har barn, hund och katter) eftersom ytan blir blank och lätt att hålla efter men när den börjar bli sliten då börjar också problemen... Ett lackat golv är nästan omöjligt att renovera/underhålla utan att behöva slipa ner till trärent. Bättringar på ett lackat golv blir nästan alltid flammiga eller på annat sätt ojämna eftersom lacket sas ligger på ytan och eventuell slipning kommer plocka fram mer eller mindre trärent under lacken. Det är sannolikt lackade golv som beskrivs här ovan som sätter igen slippappret och lukten vid såväl lackning som slipning kan vara väldigt otrevlig och även hälsovådlig om man inte är varsam.

Det finns en väldig massa fördelar med ett såpat golv men de flesta (inklusive mig själv) tvekar väl inför allt jobb det innebär speciellt de första åren (!!!). Om man fortsätter med såpa på ett redan injobbat såpat golv så är det väl inte så farligt men när man kommer från nyslipat så har man många långa timmar framför sig... Här snackar vi om en ordentlig arbetsinsats varannan eller var tredje vecka under kanske ett drygt år som sedan kan kan ökas till längre intervall men trots allt alltid utgör det mest arbetskrävande alternativet. Dock finns det väl inget som slår doften av nysåpade golv med en sammetslen ytan.

Själv är jag typiskt svensk och väljer ett mellanalternativ dvs oljade golv. Oljan står emot tämligen väl, slits på ett vackert sätt och kan oljas om eller tom bättras på ett helt annat sätt än motsvarande lackade golv. Jag har bättringsoljat 150 år gamla golv med gott resultat utan behov av slipning och man kan även bryta golvoljan till önskad kulör. Begå inte mistaget att använda ren linolja utan köp golvolja vilken med hjälp av lämpliga tillsatser torkar in mycket fortare. Jag använder i princip bara linolja, vilket jag varmt kan rekomendera, men tänk då på risken för att trasor mm kan självantända för annars kan det bli mycket otrevligt!
Posse
CITAT (ulfven @ 12-03-2004, 19:41)
Jag använder i princip bara linolja, vilket jag varmt kan rekomendera, men tänk då på risken för att trasor mm kan självantända för annars kan det bli mycket otrevligt!

Kanske kan det också finnas risk för självantändning om linolja sipprar ner mellan golvbrädorna, ner på gamla råttbon och div skräp? unsure.gif
Ti bee
Tack för svar allihop! smile.gif
Vi har väl fortfarande inte bestämt oss om hur vi ska göra, men det var bra att få höra lite fler åsikter.

Det kommer att bli så fint, matrummet: magnoliavita väggar och kastanjelaserat golv. Stort rustikt matbord med mörkblå laserade stolar i norsk allmogestil. Och så massor av gröva växter förstås. Finfint!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon