Klint
Hej!
Har ni nåt tips vi har en fläck i gräsmattan där det är ganska blött ibland alldsles lerigt kan det finnas några växter som skulle trivas där? eller några som vill ha så mycket vätska att de suger upp överskottet? Kom inte på nåt bra att söka på googla fuktighetskrävande blommor men blev inget bra resultat.kom själv att tänka på funkia skulle väl funka? men mer?Som alltid jättetacksam för alla tips!
Gåsis
Jag har ingen damm men undrar om inte sånt som växer i dammkanter skulle fungera.AoT

/Åsa
Azur
Ja det finns massor, från björk, al och thuja till strandiris, praktlysing och fackelblomster. Vad ungefär har du tänkt dig för växt, och hur blött är det?
Peztis
Om där ändå är blött så kanske du kan gräva ur och göra en liten damm?

Har för mig att humleblomster gillar fukt, daggkåpa gör väl också det.
Klint
Åh vilken bra länk! Jag gled över till en bra blogg också

http://naturligating.blogspot.com/
en bit ner skriver hon om Sture 81 som odlar och bygger för fullt fina bilder! En liten damm joo det skulle sitta fint har bara lite svårt att få med mej gubben och det är lerjord och tungt
Al och thuja går bort.Det är ganska blött nu har vi lite snö men där är det liksom genomskinligt.
Vad jag har tänkt vet inte riktigt men lite lummigt får det gärna bli men iris är ju fina ormbunkar och ligularia (det är klippstånds väl)där är ju en bra början +gräs jag har ett gräs men det sprider sej väldigt.
Wilmer
Där vår gamla grävda brunn låg är det blött... Där växer strandiris i olika former, den gula irisen vad den nu heter... Amerikanskt (rosa-rött) älggräs. Lite högre upp ska vi plantera björk för att få bort lite av vattnet.
Peztis
Pilträd brukar ju gilla väta också!
Klint
Vad tror ni om ramslök? Älggräs det ska vi ha!
Huggorm
Kaveldun?
Klint
CITAT (Huggorm @ 03-02-2012, 15:42) *
Kaveldun?

Bra förslag fast jag tror inte det nu,det står ju inget vatten där,men blir lerigt när man kör med gräsklipparn
omk
Jag har också ett riktigt "blöthål". Fast mitt är i en "naturdel", dvs jag har inte hunnit till den delen av tomten ännu. rolleyes.gif

I mitt hål växer det ngt slags starr, naturligt. Ser ut som en kraftig gräslökstuva ungefär ! Ganska fin växt, faktiskt. Tror att det är tuvstarr. Som en kudde.
Bra att kliva på, när man måste igenom del delen av trädgården och inte har gummistövlarna på ...

Ska försöka ta tag i den delen om något år eller så, så det är kul att läsa allas förslag !
Huggorm
Veketåg går fint att odla på sådana platser
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon