Hej trädgårdsvänner ! Jag har odlat olika tomatsorter i flera år, och lyckats ganska bra. Men har flyttat och fått mycket mindre utrymme att odla på, vilket betyder färre plantor. Vore tacksam för tips på goda rikbärande sorter, som kan odlas på terrass.(i kruka eller stor planteringslåda) Har ett mindre "väggväxthus" där jag kan förodla småplantorna och sedan få plats med 5-6 stora krukor. Tacksam för tips. Lemonia
Har blivit förtjust i Tumbling Tom, gul o röd, ampel/hängtomat som ger mycket tomater. Tidiga sorter ger ju fler tomater som hinner mogna. Gillade Siberia och en del ryska sorter förra året. Som Black Russian. Cherokee Purple, mörk bifftomat, var tålig o gav mycket frukt, gammal "indiansort". Sen kan ju en hybrid som Sungold F1 ge mycket gott på lite yta. Finns ju så många men hoppas du kan lösa din nya odlingssituation, lycka till!
aromata
19-02-2012, 16:05
Min absoluta favorit heter Maranello. Det är en F1 hybrid och kan vara lite svår att hitta. Den är normalstor, ca 90 gram, och helt genomröd. Underbar färg och smakar som tomater gjorde förr. Tolerant mot flera sjukdomar. Men det är ju en F1 sort så man kan inte ta egna frö, tyvärr.
Jag har odlat Garderners Delight i kruka, med jättebra resultat. Gav bort en planta till en vän, som odlade på balkong. Också framgångsrikt.
Jag tycker den är jättegod och ska ha den i år igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.