Gunilla T
Idag har det varit en riktigt vacker vinterdag, kyligt men strålande sol. Nu när snön inte ligger så djup finns en del att upptäcka i trädgården, jag tog kameran med mig wink.gif

De kopparfärgade stammarna på Prunus serrula - glanskörsbär lyser vackert i vintersolen.

[attachment=67581:DSCN13330001.JPG]

Magnolia `Wada´s memory´ skyddar sina knoppar väl med päls.

[attachment=67582:DSCN13370001.JPG]

En av mina favoriter, Rhododendron Bureavii - brukar kallas kanelrhododendron pga det vackra rödbruna indumentet.

[attachment=67583:DSCN13430001.JPG]

Gunilla T
Fler bilder...

Knopparna på Rhododendron står bara och väntar på att få slå ut så fort vårvärmen kommer. Dethär är en knopp på Rhododendron catawbiense `Kokardia´

[attachment=67584:DSCN13420001.JPG]

Erica ljungen blommar i snön

[attachment=67585:DSCN13380001_1.JPG]

En Helleborus hybrid i startgroparna.

[attachment=67586:DSCN13490001.JPG]

Aesculus hippocastanum `Monstrosa´

[attachment=67587:DSCN13440001.JPG]

Gunilla T
Några till...

En okänd, frösådd Rhododendron med vackert, rött och fjälligt utspring

[attachment=67588:DSCN13250001_1.JPG]

Pieris japonica, en vacker, städsegrön, skulptural växt, rekommenderas!

[attachment=67589:DSCN13220001.JPG]

Rhododendron roxieanum var. oreonastes , en vacker vildart med extremt smala blad och vacker växtform

[attachment=67590:DSCN13260001.JPG]

Barrväxter är alltid vackra, speciellt på vintern. Taxus baccata `David´

[attachment=67591:DSCN13240001.JPG]

Iren
Så fina bilder Gunilla! Gillar Kanelrhod extra mycket, tack för titten:-)!
mamamaggan
Vilka härliga bilder ! Kul att se växterna som ligger i startgroparna .

På de första bilderna ser man att det är vår på väg med de härliga solbelysta växterna.
Gunilla T
Nu har jag varit ute med kameran igen....det kliar i trädgårdsfingrarna när vårsolen börjar lysa. Jag har en vision att så småningom få till en trädgård som har något att visa genom årets fyra årstider. Vintern är förstås knepig med det kärva klimatet men det är alls inte omöjligt - kräver bara ett genomtänkt växtval. En vacker vinterträdgård - det är min dröm wink.gif
Nu kommer den svåraste tiden för alla städsegröna växter så nu måste jag ut och täcka.

Några Rhododendron som hukar lite efter nattena kyla. Rh. insigne, en vildart som frusit ner ett antal ggr för mig men är tuff och återhämtar sig. Den har en ovanligt vacker växtform som tyvärr blir lite förstörd när den fryser.

Rh. hanceanum `Princess Anne´ en lågväxande, vackert formad buske som nu är fylld med blomknoppar.

Rh. catawbiense `Kokardia´blir ganska stor med åren - hyfsat härdig, också den är full med knoppar.

[attachment=68008:DSCN13640001.JPG]

Sciadopitus verticillata - solfjäderstall som tillhör favoriterna i trädgården. En långsamväxande barrväxt med extremt långa barr. På gränsen för dess härdighet här, kan toppfrysa och mister då sin form men kan utveckla ett buskliknande växtsätt. Härstammar från Japans bergstrakter och odlas i surjord.

[attachment=68009:DSCN13630001.JPG]

Rh. pachysantum också en vildart med ett imponerande indument på bladen. Indumentet kan variera från silverfärgat till kakaobrunt. Mycket långsamväxande liten art och tveksamt härdig och måste skyddas från vårsolen.

[attachment=68010:DSCN13600001.JPG]

Rh. bureavii som kryper ihop i bladverket för att skydda sig mot kylan och framför den Rh. hirsutum var. Flore pleno - rikblommande som framgår av namnet, nu full med knoppar.

[attachment=68011:DSCN13610001.JPG]

Katarina Odla.nu
Oh, så fint! Glanskörsbäret är helt makalöst. Jag har inte haft någon lust att fota på ett tag, tycker trädgården mest ser trist och bortglömd ut. Men dina vinterbilder får livsandarna att vakna igen!
Tackar!
/Katarina
Gunilla T
Träd med vacker bark syns ju bäst vintertid när de inte har så stor konkurrens. Det sägs att glanskörsbärets stammar skall fotograferas i motljus för att komma riktigt till sin rätt biggrin.gif

Om du ger dig ut i trädgården nu och blir riktigt närsynt skall du se att det finns en hel del vackert att upptäcka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon