Anny
Hej !
Så är det då dags igen att så.

Läste i Ulla Hasselmarks "Fröbok" att hon använder en elektrisk värmematta med enkel termostat för att ställa sålådor på.
Är det nån som vet var man kan köpa dessa mattor ?
Har kollat ett par byggvaruhus men de har inte....

Tacksam för tips
Lady Hamilton

Här finns dem men de är inte billiga
Peztis
Det finns andra värmemattor, såg jag. T ex finns de på Conrad.se men kan man använda dem för odling, tro? Det står eg inte ett dugg om dem på deras hemsida.

Kollat runt lite mer och det verkar som att folk använder dem för odling, till husdjur och terrarier. Så de borde funka.

Funderar också lite på att skaffa en eftersom jag inte har någon golvvärme och det står på påsarna att de gärna vill ha undervärme.
Eva 33c
Förra året köpte jag en "värmekabel" på djuraffären, en som är avsedd för terrarier. De finns i olika längder, jag tror min är lite drygt 2 m. Den var inte så dyr, runt 200kr eller så. Sen tejpade jag fast den i slingor på en 60x60 cm stor frigolitbit och täckte sedan kabeln med ugnsfolie, för att få lite värmespridning. Kabeln är på 15w och lägger jag en termometer direkt på den så håller den ca 22 grader konstant. Den funkar jättebra för att få fart på fröer som vill ha lite varmare för att gro, vi har inte så varm inne annars. I somras använde jag den för att torka bladkryddor på också, gick jättebra smile.gif Tipset om kabeln fick jag på nåt forum förra året.
Anny
Tack för era svar.
Eva, ditt tips verkar ju jättebra. Förmodar det är stickkontakt på kabeln. Ska kolla på byggvaruhusen om de har nåt liknande imorgon.

Återigen tack !

Eva 33c
Ja det är en vanlig stickkntakt på. Och jag köpte den på en zoo-affär.
Anny
När du tipsade om att köpa en värmekabel åkte mannen till elektrikern som tipsade om att köpa en termostat med stickkontakt och sedan komma tillbaka så skulle han sätta på kabel i önskad längd. Sladden fästes med buntband på ett nät i önskad storlek.
Jag ska kolla med elektrikern om det går att göra två värmemattor att sätta i samma termostat.
Bättre kan det väl inte bli ?!
Tack för inspiration.
Eva 33c
Det låter väl jättebra, kanske rentav blir billigare? Jag tror att terrarie-sladden har en inbyggd termostat, för den blir aldrig varmare än lite 22-22,5 grader. Och eftersom den är tänkt att användas tillsammans med djur så tänker jag mig att den tål lite fuktiga miljöer? Men med en separat termostat kan du förstås välja temperatur själv. Jag har min på en frigolitskiva för att värmen verkligen ska gå uppåt och inte läcka ut åt alla håll. Och folien sen för att sprida värmen jämt över ytan. Ska försöka prestera en bild under dagen kanske... 60x60 cm räcker bra för mina behov, så fort fröerna grott ska de ju helst ha lägre temperaturer och då flyttar jag dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon