kangas
Hej,

Är det någon som har något kul förslag på ett ganska småvuxet träd med många kvalitéter?

Jag bor på Småländska höglandet (zon 4-5) men jag zonfuskar ganska rejält och har ganska bra koll på hur man förbättrar mikroklimat. (Halesia, Gymnocladus, Stewartia, Notofagus m.m har överlevt de två senaste tuffa vintrarna.)
Här gäller det tomtens allra bästa läge, med sol halva dagen, vindskyddat och alldeles invid en bergknalle. Jag kommer att gräva ur ordentligt och förbättra jorden.

Jag har en del egna förslag, men det är roligt att få input utifrån! yes.gif

malarmaster
Ulmus jaqueline hillier, bonsaialm så snygg när den börjar få storlek.
Ulf
kangas
Tack!
Ja, den är verkligen snygg, men jag har den redan (även om man förstås skulle kunna ha ytterligare några ex av en sådan favorit).

Azur
Jag är svag för uppstammad rosenhagtorn. Väldigt otrendig nu, och tyvärr inte så snabbväxande, men jag tycker det är ett vackert litet träd.
Garden bliss
Jag kom direkt att tänka på min lilla rosenmandel. Men den är verkligen liten och ympad och kommer inte bli så mycket större än sina nuvarande 2 meter. Och så är rosenmandeln känd för att vara svår och kinkig. Men den är underbar när den blommar på våren!
Cilla
Körsbärskornell (Cornus más) som du stammar upp.

Fin också som flerstammmig.

kangas
Tack för alla svar! Vad roligt med tips.

Jag ska också modifiera lite - det behöver inte vara ett jättelitet träd, men kanske inte högre 6-8 m. Det kan också vara en fin buske.
Jag har en Cornus kousa alldeles intill, annars hade Cornus mas varit fint! Eller så flyttar jag dit kousan så kanske den behagar blomma?
Själv har jag tittat på Cercis canadaensis 'Forest Pansy', men det kanske är lite väl chansartat..?
Hur är det med Catalpa, månne?
Huggorm
CITAT (kangas @ 31-01-2012, 18:25) *
Tack för alla svar! Vad roligt med tips.

Jag ska också modifiera lite - det behöver inte vara ett jättelitet träd, men kanske inte högre 6-8 m. Det kan också vara en fin buske.
Jag har en Cornus kousa alldeles intill, annars hade Cornus mas varit fint! Eller så flyttar jag dit kousan så kanske den behagar blomma?
Själv har jag tittat på Cercis canadaensis 'Forest Pansy', men det kanske är lite väl chansartat..?
Hur är det med Catalpa, månne?

Varken catalpa eller judasträdet lär få det lätt i zon 4-5 tyvärr
Helen i Piteå Zon 5
Du ska få ett fint förslag till... Maackia amurensis, helt underbart vackert!
Alexander-VG-zon3
Vill du testa Katalpa så rekommenderar jag Catalpa speciosa, den nordligaste och mest köldtåligaste.
Klint
Jg kapar lite förlåt kangas blush.gif Ett av mina önskeväxter är rosenhagtorn men hur lång tid tar det innan det blommar? (jag är 50+ men har tänkt bli bra mycket äldre flirting.gif )
kangas
Jag puttar upp den här tråden och förtydligar; även om jag bor i ganska hög växtzon räknar jag med att klara zon 1-2 växter (om än inte de allra känsligaste) just på den platsen. Och eftersom det blir tomtens absoluta guldläge vill jag vika platsen för några riktiga juveler som inte skulle klara sig någon annanstans. rose.gif

Iren
En favorit jag fått är Acer negundo flamingo, blir ej så stort, har vackert bladverk och även stammen:-).
niggle
Naverlönn?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon