Trädet var på gång bra med knoppar och blad. Sen plötsligt började de se torrare ut. För sent insåg jag att det var larver på bladen. Jag klämde ihjäl larverna och dagarna efter fanns det fler larver som jag också klämde ihjäl. Nu är alla blad borta så det är nog kört. Jag tyckte jag vattnat rätt bra, men det är mycket sand i marken just där så kanske blev det torrt iaf.
Jag har fått bladlöss och larver på samtliga träd när extrema värmen kom. Jag hann med att hålla alla små träd OK utom just det minsta Sävstaholm-trädet. De stora träden är jobbigare att hålla rena men de tål ju mer. Men extremast är det vildsådda gamla trädet som verkligen var packat med både löss och larver; mycket stor andel av bladen var ihoprullade och sen torra. Limring och myrr fick bort myrorna bra, men lössen blev fler i alla fall. Larverna var av flera sorter, små ljusgröna, större ljusgröna, halvstora svarta som firade ner sig i tråd när jag skulle klämma dem.
Mitt Katja är återigen det som har minst ohyra på sig och som blommar bäst, det är massor med nyckelpigor i det också.

Lite intressant att träden hanteras olika av insekterna även om det kan vara slumpen.