Full version: Steloperera fingrar
ingrid fuxwall
Pga av atros ska jag nu steloperera en fingerled. Läkaren sa att det var en snabb och enkel operation - någon som vet?

Egentligen ville jag steloperera tummen men där var vi inte överens - det är som vanligt frågan om livskvallité och upp till mig att motivera att livet skulle bli så mycket bättre efter en operation
Motti
Måste vara ett svårt val Ingrid ,har en bekant som byt ut alla senorna i sina händer till konstgjorda hon klarar sig jättebra ,men stelopration är väl lite annorlunda ,men slipper du värk och ändå ha rörelseförmåga i dina andra fingrar och det höjer din livskvalitet så ska du kanske överväga det ingreppet ,att ha värk gör en inte till någon trevlig personsärskillt inte när det är som värst kompiskram.gif
ingrid fuxwall
Fast frågan är ju om jag klarar av 6 - 9 veckor utan att kunna köra bil, handla och åka till läkare och allt annat. Har glömt att jag måste besiktiga bilen.
Självklart hjälper grannarna mig att köpa mjölk och sallad men...
Blir min livskvallité så mycket bättre?
Har själv föreslaget att man amputerar de fingerleder som gör så förskräckligt ont
gnon49
Har stelopererat min ena tumme beroende på att den kom i kläm. Tänker faktiskt inte på det. Fungerar hur bra som helst med grepp, skriva mm. Men det var mellanleden på mig, inte leden vid "basen". Tummen är alltså fixerad som lätt böjd för bästa grepp.
*Stintan*
Man är mycket mer beroende av rörlighet i tummen än i ett annat finger. Jag som är högerhänt hade nog varit mycket tveksam till att steloperera högertummen trots värk, medan jag nog inte tvekat så mycket om det gällt vänstertummen, men det är ju oerhört svårt att råda i ett sånt här fall. Jobbigt beslut vilket som. trostar.gif
KRT
Vilken hand (dvs är det den du är hänt på eller inte), vilket finger, vilken led och hur illa är artrosen?

Man är mycket mer beroende av tummen än man tror, så jag förstår att läkarna är restriktiva. Faktum är att även om man har mindre rörliget är fingrarna mycket bra att ha, och det är orsaken till att man inte amputerar.

Vad gäller steloperationen, prova att tejpa eller linda fingret stelt en dag eller två och se hur du klarar dig. OK konvalscenses kan vara jobbig, men de är ju en övergående tid på några veckor. Det viktiga är att fundera på hur det kommer kännas och fungera i det långa loppet, dvs åratal framåt.....
ingrid fuxwall
CITAT (KRT @ 31-01-2012, 08:30) *
Vilken hand (dvs är det den du är hänt på eller inte), vilket finger, vilken led och hur illa är artrosen?

Man är mycket mer beroende av tummen än man tror, så jag förstår att läkarna är restriktiva. Faktum är att även om man har mindre rörliget är fingrarna mycket bra att ha, och det är orsaken till att man inte amputerar.

Vad gäller steloperationen, prova att tejpa eller linda fingret stelt en dag eller två och se hur du klarar dig. OK konvalscenses kan vara jobbig, men de är ju en övergående tid på några veckor. Det viktiga är att fundera på hur det kommer kännas och fungera i det långa loppet, dvs åratal framåt.....

Tack alla för Era svar.
I mitt fall är det långfingret på vänsterhanden som i första hand ska tas omhand - tummarna vill man i detta läge inte beskymra sig för
KRT
CITAT (ingrid fuxwall @ 02-02-2012, 21:31) *
Tack alla för Era svar.
I mitt fall är det långfingret på vänsterhanden som i första hand ska tas omhand - tummarna vill man i detta läge inte beskymra sig för

Är du höger- eller vänster hänt?
Och vilken led, eller är det alla tre som spökar?
Ugglemormor
Ingrid,

Jag kollade det med operation på fingrarna och då rekommenterades jag att gå hos en arbetsterapeut som kan detta med fingrar. Hon säger att det värker i leden tills leden blivid helt stum - oböjlig, sedan värker det inte mer, men tummarna är väldigt viktiga och vi har speciell gymnastik för att bibehålla rörligheten i de leder som inte är så angripna.
Jag fick ett tips av en annan i gruppen att köpa strandnyponros fr. hälsokost för värken och att det främjar broskbildningen i lederna. Vet inte än om det funkar på mig, startade igår.

Den gymnastiken som vi gör i grupp är det meningen att man fortsätter med den hemma men inte då det värker som värst. Endast träningsvärk är det som är tillåtet.
Tummarna har ju förmågan att vända sig innåt, så man måste träna alla 3 leder och de små musklerna så att man klarar sig längre.....
Jag får elastiska skydd att dra på då det ömmar i någon led och det känns gott för de också värmer det onda.

Har dock ont periodvis, mest vid byte av väderlek på vintern. På sommaren har jag inte ont alls, men träningen skulle man hålla på ändå året om.

Skriver detta för att berätta om möjligheterna om att aktivt jobba med fingrar, läkarna är rätt så ovetande om denna möjlighet..... hoppas att någon kan få nytta av detta ..... kompiskram.gif
ingrid fuxwall
CITAT (KRT @ 03-02-2012, 08:30) *
Är du höger- eller vänster hänt?
Och vilken led, eller är det alla tre som spökar?

ytterleden, när det är frågan om atros är det bara ytterleder som blir angripna har man sagt till mig

CITAT (Ugglemormor @ 03-02-2012, 13:20) *
Ingrid,

Jag kollade det med operation på fingrarna och då rekommenterades jag att gå hos en arbetsterapeut som kan detta med fingrar. Hon säger att det värker i leden tills leden blivid helt stum - oböjlig, sedan värker det inte mer, men tummarna är väldigt viktiga och vi har speciell gymnastik för att bibehålla rörligheten i de leder som inte är så angripna.
Jag fick ett tips av en annan i gruppen att köpa strandnyponros fr. hälsokost för värken och att det främjar broskbildningen i lederna. Vet inte än om det funkar på mig, startade igår.

Den gymnastiken som vi gör i grupp är det meningen att man fortsätter med den hemma men inte då det värker som värst. Endast träningsvärk är det som är tillåtet.
Tummarna har ju förmågan att vända sig innåt, så man måste träna alla 3 leder och de små musklerna så att man klarar sig längre.....
Jag får elastiska skydd att dra på då det ömmar i någon led och det känns gott för de också värmer det onda.

Har dock ont periodvis, mest vid byte av väderlek på vintern. På sommaren har jag inte ont alls, men träningen skulle man hålla på ändå året om.

Skriver detta för att berätta om möjligheterna om att aktivt jobba med fingrar, läkarna är rätt så ovetande om denna möjlighet..... hoppas att någon kan få nytta av detta ..... kompiskram.gif

Har gått på handträning och doppat i vax samt tränat mycket
Har en massa "otroser" till mina tummar och lindar in värkande fingrar i sådana där hästförband.

Strandnypon har jag ätit i några år och viss hjälp ger de kanske men inte tillräckligt för att livet ska bli uthärdligt
Ugglemormor
Ingrid,

Har tänkt på operation, åtminstone i en led man vill behålla, men här avvisas det som en omöjlighet av någon anledning.
Jag har dubbel atros, dvs att alla 3 fingerleder visar samma sak som det som har det endast i de yttersta lederna så därför är man angelägen att kunna behålla dem användbara så länge som möjligt.
Har du provat gurkmeja -- Fortodol till dina leder?
Den hjälpte mot värken och även till andra värkställen o huvudvärken, men det är ju så att man kan ta dessa medel som en kur för de slutar att verka efter ca. 2 månader...... jag har inte haft så mycket elände som under denna vinter. Det gick över 2 år till förra smärtgången ....... confused.gif

Detta är inte alls roligt när man är så beroende av sina händer och är man konstnärlig så vill man inte bara rulla tummarna ......... crying.gif
Ugglemormor
Har tänkt en hel del vad denna tråden handlar om och vad som finns ....... mitt beslut blir att nu får min läkare skicka mig till en annan landsting där de gör fingeroperationer/bedömningar för op. ...... thumbdown.gif
För detta duger inte! Jag ska skaffa remissen när jag gåt till min goa doktor nästa gång och när nu handgympan också slutar snart för denna termin ........ ranting.gif

Det som kan räddas det ska räddas, snackade min make om det igårkväll ....... han får kolla sina "kontakter"...
ingrid fuxwall
Får gå upp klockan fyra i morgon för att komma iväg i tid - hur det blir, det får tiden utvisa men värre än nu är det ju tveksamt att det blir.

När jag ska operera tummarna ska jag kräva snabbare resultat och välja ett privat alternativ
Ugglemormor
Ingrid,

Håller tummar för dig att allt ska gå bra......
Meriona
Jag önskar dig all lycka i världen Ingrid, var det imorgon, eller rent av idag? Om det är idag lär du knappast vara här förstås. smiley_small_hug.gif
solbrud
Hej Ingrid, jag vill också önska dig lycka till med operationen och hoppas du kommer att "må bra" snart i din hand så du kan plantera om du har lust och ork.
ingrid fuxwall
Tack snälla!
Så småningom mår jag säkert bra och kan börja med mina fröer. Nu gör det mest ont
Elisabeth-Västkustkolonisten
Är du hemma igen? Hoppas det snart blir bra, håller tummarna för dig
ninnisky
Håller också tummarna för dig! smiley_small_hug.gif
Biggan_
Hoppas du nu slipper din värk, och krya på dej! smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-02-2012, 16:43) *
Tack snälla!
Så småningom mår jag säkert bra och kan börja med mina fröer. Nu gör det mest ont

Hör av dig då så att jag kan bli av med min pluggbox. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon