Motti
Skulle det vara så jäkla hemskt ?det hade vi när jag gick i skolan och vi blev inte undernärda av det .Igentligen tycker jag att den diskutionen är löjlig som förs i media .Grönsaker har fött fler än de har slåt ihjäl ! Många här äter väl ärtsoppa eller bruna bönor en gång i veckan med eller utan fläsk .Inte för att jag är vegeterian men inte skadar det om skolbarna får äta en vegetarisk rätt i veckan och om de vägrar så svälter de nog inte ihjäl av köttbrist på en dag.
Piccante
bravo.gif bravo.gif det händer inte ofta men nu håller jag med dig helt o fullt!
Motti
Som två båtar i natten Markus smile.gif
Motti
I dag stoppas våra barn som korvar med Transfetter som ger en säker förtidig död Diabetes mm ,Pizza hamburgare chips korv är väl ingen bra mat för barn som växer dessutom läggs ju grunden till allvarliga hjärt och kärlsjukdomar tidigt .Undrar just hur många barn i dag som får" Riktig Hemlagad Mat" som jag och andra fått ? Verkar som många barn lever på socker och fet i dag halvfabrikat färgämnen tex E numer konstgjorda smakämnen osv .Skulle våra skolbarn dö av undernäring om de fick en köttfri dag i veckan !knappast kanske de skulle må bättre av att äta riktig mat frukt och grönsaker !Vem kan motstå en härlig rotsaksgrattäng? eller rostade färska grönsaker i ugn ?
*Stintan*
Det viktigaste är bra mat som ungarna gillar och äter! Äter dom inte så presterar dom dåligt i skolan.
Motti
Barn har inte vet att äta det som är bra för dom det är där vi färäldrar har ett annsvar !om de lever på transfetter och socker salt färgämnen tror du på allvar att de skulle prestera bättre i skolan fear.gif skitsnack.Barn som växetr behöver väl näring och inte en massa skit som skräpmat osv ,vad tror du alla överviktiga barn har dykt upp i från ?
*Stintan*
Nu är du ju bara dum! Jag skrev bra mat!
Maggan H
Måste bara lägga mig i lite här såsom varande skolkock! Barnen i vår skola får alltid mat lagad från grunden när det är möjligt, de gillar i stor utsträckning rostade grönsaker och olika sallader och vi serverar då o då en köttfri rätt som vi kallar klimatsmart. Frukt serveras minst en gång i veckan, det finna alltid knäckebröd och pastan är av fullkorn. Visst måste vi servera halvfabrikat ibland men socker finns inte i köket. Det du refererar till ÄR föräldrarnas ansvar, skolan har faktiskt gjort vad dom har kunnat!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Maggan så som du beskriver det, är det inte i många skolor. Men jag tror att dom som har minst lagad mat hemma, gnäller mest.
Min svägerska var också kock i skolköket

Barnen måste lära sig hemma redan att äta även grönsaker. Men hur många gör det? Köttbullar ska vara Mamma Scans annrs äter dom inte det.

Hur många barn äter fisk?

Elisabeth
Anki på Öland
CITAT (Motti @ 30-01-2012, 23:55) *
I dag stoppas våra barn som korvar med Transfetter som ger en säker förtidig död Diabetes mm ,Pizza hamburgare chips korv är väl ingen bra mat för barn som växer dessutom läggs ju grunden till allvarliga hjärt och kärlsjukdomar tidigt .Undrar just hur många barn i dag som får" Riktig Hemlagad Mat" som jag och andra fått ? Verkar som många barn lever på socker och fet i dag halvfabrikat färgämnen tex E numer konstgjorda smakämnen osv .Skulle våra skolbarn dö av undernäring om de fick en köttfri dag i veckan !knappast kanske de skulle må bättre av att äta riktig mat frukt och grönsaker !Vem kan motstå en härlig rotsaksgrattäng? eller rostade färska grönsaker i ugn ?

Hur många skolor och barn är det du har undersökt??
Vad jag upplever av mina barnbarn och vänners barn har deras skolor samma riktigt bra mat som Maggan H pratar om och allt fler kommuner återgår till sas hemlagad mat för både barn och åldringar och dessutom blir fler och fler människor är mer och mer noggranna med maten idag. Vet inte vad du har för referenser... är det din by och din familj??
abbbe
Helt klart OK med en köttfri dag i veckan i skolan!

CITAT (Motti @ 31-01-2012, 00:00) *
Barn har inte vet att äta det som är bra för dom det är där vi färäldrar har ett annsvar !om de lever på transfetter och socker salt färgämnen tror du på allvar att de skulle prestera bättre i skolan fear.gif skitsnack.Barn som växetr behöver väl näring och inte en massa skit som skräpmat osv ,vad tror du alla överviktiga barn har dykt upp i från ?

Allvarligt?
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 31-01-2012, 08:59) *
Hur många skolor och barn är det du har undersökt??
Vad jag upplever av mina barnbarn och vänners barn har deras skolor samma riktigt bra mat som Maggan H pratar om och allt fler kommuner återgår till sas hemlagad mat för både barn och åldringar och dessutom blir fler och fler människor är mer och mer noggranna med maten idag. Vet inte vad du har för referenser... är det din by och din familj??

Jag upplever också att det är så. Det där med verklighetsuppfattning är ju som bekant inte Mottis starka sida.
Meriona
Här har de haft en kött/fisk/fågel-fri dag i grundskolorna i många herrans år.

I veckan alltså.
kerstinbern
Är det medborgarförslaget från Moderata Ungdoms Förbundet i Östersund du reagerat på? De kräver att den vegetariska dagen i skolan skall avskaffas, men deras kunskaper i näringsläöara verkar ju vara ganska bristfälliga.

http://op.se/lanet/ostersund/1.4216201-tri...-vegetarisk-dag
mamamaggan
Bra mat ska det vara oavsett om det är med eller utan kött. En köttfri dag är väl alldeles utmärkt så länge det , som jag förutsätter , finns bra/tillräcklig näring i den .

Redan när våra barn gick på dagis för nästan 30 år sedan så hade man vad man kallade en vegetarisk dag på dagis. Den var iaf inte jag nöjd med. Då fick barnen äta smörgås med t ex kall kokt potatis på ( rester ) , för mig är det ingen bra vegetarisk mat.

*Stintan*
CITAT (Meriona @ 31-01-2012, 09:56) *
Här har de haft en kött/fisk/fågel-fri dag i grundskolorna i många herrans år.

I veckan alltså.

Det har dom på många håll och jag tror knappast att frågan är särskilt stor någon annanstans än i MUF i Östersund.
Motti
Jag tycker frågan är ganska löjlig eftersom många av oss gått i skolan och alla har vi haft köttfria dagar och ingen har ens ifrågasatt det Vi borde väl införa mer köttfritt mer fisk och grönsaker .Jag tror många barn i dag får en jäkla massa skräpmat och halvfabrikat med en massa E numer och färgämnen både i skolan och hemma .När jag gick i skolan på 50-60 talet så var det hederlig husmanskost man fick nu verkar det vara mest pizza hamburgare och annat skräp .
herkules
vi kan inte tvinga ungarna att äta fisk - det är inte mat! sick.gif
Motti
Fisk är både gott och nyttigt !kan bara säga så här : Som du gör så gör dina barn .Inte smart att säga att fisk är äckligt när man ha barn ,fisk är jätte bra för hjärtat och för hjärnan på lång sikt .Om du tycker en del föda är äckligt så säger man inte det till sina barn så är det bara.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 05-02-2012, 00:38) *
Fisk är både gott och nyttigt !kan bara säga så här : Som du gör så gör dina barn .Inte smart att säga att fisk är äckligt när man ha barn ,fisk är jätte bra för hjärtat och för hjärnan på lång sikt .Om du tycker en del föda är äckligt så säger man inte det till sina barn så är det bara.

Vem är du att tala om för andra hur dom ska göra????
Huggorm
CITAT (herkules @ 05-02-2012, 00:27) *
vi kan inte tvinga ungarna att äta fisk - det är inte mat! sick.gif

Fisk är ju gott! Utom som fiskbullar, och det var oftast så det serverades när jag gick i skolan

Jag håller med om detta. Barn har öppna sinnen , och det är idioti att programmera dem med en massa dumheter. Tycker de inte om fisk så okey då, men det skall vara deras eget beslut och inte föräldrarnas
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 08:43) *
Fisk är ju gott! Utom som fiskbullar, och det var oftast så det serverades när jag gick i skolan

Jag håller med om detta. Barn har öppna sinnen , och det är idioti att programmera dem med en massa dumheter. Tycker de inte om fisk så okey då, men det skall vara deras eget beslut och inte föräldrarnas

Hur många barn har du?
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 05-02-2012, 08:46) *
Hur många barn har du?

Inga som jag vet om, men jag är som ett stort barn själv
Red Top
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 08:50) *
Inga som jag vet om, men jag är som ett stort barn själv

Det är det jag gillar hos dig! [attachment=67696:hug1_smiley.gif]

Du lever upp till min devis:

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen. [attachment=67697:giggle.gif]
Meriona
Min unge har alltid gillat fisk, men inte lax. Det gjorde inte jag heller som barn. Det är fortfarande inte min favoritfisk.
herkules

båda mina ungar har ätit fisk sedan de var små - de gillar verkligen fisk, jag hatar det och äter det så sällan jag kan, blir jag bjuden så tackar jag oftast nej.
så att jag tutat i min ungar att fisk är äckligt måste du ha drömt.
sqrulan
Men alltså!!! Äter alla kött varje dag?? Inte gör jag det, jag har inte råd med det!
Huggorm
Något kött blir det varje dag, om inte annat så i form av salami på smörgåsen
*Stintan*
Nej det har jag aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
sqrulan
Men då kan man ju undra varför frågan överhuvudtaget finns då varken jag eller Stintan äter kött varje dag ha ha ha..... flirting.gif
*Stintan*
giggle.gif
sqrulan
CITAT (*Stintan* @ 06-02-2012, 15:09) *
giggle.gif

santa.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon