Full version: ullöss?
duo2010
Vad är det för pytte pytte små knappnålshuvud stora bomullsliknande tussar på min aloevera kaktus? Hur få bort? Jag plockar så fort jag ser men vill bli av med dem för gott.
confused.gif
Gunilla
KRT
Plocka så mycket du kan, men ofta gömmer de små kräken sig i rötter och bladveck där man inte kommer åt dem. Enda sättet som fungerade för mig var kemiska bekämpning, provado spray eller något liknande som "går in" i växten och tar död på dem när de suger i sig växtsaft.

Finns andra sött också, läste att någon lakade ur cigaretter och dränkte växten i nikotinblandat vatten. Kanske också fungerar, nikotin användes ju som bekämpningsmedel förr. Men kag tycker det är enklare att köpa färdig spray och spraya vöxten smile.gif
teo
Änu bättre är provado-pinnar som man antingen sticker ner hela i jorden eller kan krossa och röra ut i vatten och vattna med. Växten suger upp detta genom rötterna och gör hela växten giftig för insekter, typ ullöss.
duo2010
tusen tack för tipsen! Prova då eller Provado var det visst skall genast pr(o)övas!!
gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon