Full version: Blommor fr direktsdd?
Anettececilia
Hej,
jag kommer lmna min trdgrd i maj och juni i r (tyvrr). Frgan r vilka blomfrer som kan passa att direkts i slutet av april och sedan frhoppningsvis klara att gro och vxa utan tillsyn? Vill grna komma hem till lite blomprakt i juli.

Anette
sa, mlardalen zon 2
Rngblommor och gurkrt brukar ju klara det mesta (men blir det supervarmt och inget regn i juni s kan ju ven de tuffaste duka under) Dessa kan ss i stort sett direkt d marken tinat upp.
octachoron
De skraste korten fr mig har varit olika typer av ettrig vallmo.
Kornvallmo (Papaver rhoeas) samt flckvallmo (Papaver commutatum 'Lady Bird') har klarat tidig sdd utmrkt och gett ett bljande flt av lngblommande plantor senare under sommaren.

Pionvallmo (Papaver somniferum) kan g fast det r mer oskert, den krver dock lga temperatuer fr att gro s tidig sdd r till frdel i detta fall ocks.
flaxss
Doroteablommor direkt sdde jag i april-maj dom blommade fint sen hela sommaren och behver knappt ngon sktsel. r det luckerjord klarar dom mycket regn svl svalka och vrme och r det torrt verlever dom det med (tjocka blad). r hel njd med mina som jag sdde frra sommaren.
Anettececilia
Tack s jttemycket fr tipsen! Jag ska prova dessa!
Pantern
Atlas blomma/ finns i mnga varianter och frger. Har fungerat bra hos mig (Zon 3)
Selma
Bl snokrt! Fin ihop med ringblommor.
Peztis
Rosenskra!
Finns i mnga olika frger och hjder.

Jag har provar frkultuivera men tycker att direktsdderna blir mycket mycket bttre!

OK, de ska visserligen ss nr jorden blivit varm och jag vet inte var du bort men det KAN ju vara varmt kring Valborg men det KAN ju ven sna... I alla fall hr i Stockholmsomrdet.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon