Anettececilia
31-01-2012, 11:49
Hej,
jag kommer lämna min trädgård i maj och juni i år (tyvärr). Frågan är vilka blomfröer som kan passa att direktså i slutet av april och sedan förhoppningsvis klara att gro och växa utan tillsyn? Vill gärna komma hem till lite blomprakt i juli.
Anette
Åsa, mälardalen zon 2
31-01-2012, 13:23
Rngblommor och gurkört brukar ju klara det mesta (men blir det supervarmt och inget regn i juni så kan ju även de tuffaste duka under) Dessa kan sås i stort sett direkt då marken tinat upp.
octachoron
01-02-2012, 00:19
De säkraste korten för mig har varit olika typer av ettårig vallmo.
Kornvallmo (Papaver rhoeas) samt fläckvallmo (Papaver commutatum 'Lady Bird') har klarat tidig sådd utmärkt och gett ett böljande fält av långblommande plantor senare under sommaren.
Pionvallmo (Papaver somniferum) kan gå fast det är mer osäkert, den kräver dock låga temperatuer för att gro så tidig sådd är till fördel i detta fall också.
Alexander-VG-zon3
01-02-2012, 00:24
Doroteablommor direkt sådde jag i april-maj dom blommade fint sen hela sommaren och behöver knappt någon skötsel. Är det luckerjord klarar dom mycket regn såväl svalka och värme och är det torrt överlever dom det med (tjocka blad). Är hel nöjd med mina som jag sådde förra sommaren.
Anettececilia
09-02-2012, 09:55
Tack så jättemycket för tipsen! Jag ska prova dessa!
Pantern
09-02-2012, 13:28
Atlas blomma/ finns i många varianter och färger. Har fungerat bra hos mig (Zon 3)
Blå snokört! Fin ihop med ringblommor.
Rosenskära!
Finns i många olika färger och höjder.
Jag har provar förkultuivera men tycker att direktsådderna blir mycket mycket bättre!
OK, de ska visserligen sås när jorden blivit varm och jag vet inte var du bort men det KAN ju vara varmt kring Valborg men det KAN ju även snöa... I alla fall här i Stockholmsområdet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.