Full version: Ledsen plumeria
Nelsa
Är riktigt orolig för min plumeria, den verkar inte alls må bra. Bladen blir mer och mer skrynkliga och prickiga och så torkar de bort. Fast den växer ändå på höjden rätt kraftigt! Den står i typ ett litet växthus innomhus, det är ca 22 grader där inne och ljus från morgon och kväll. Förstår inte vad som kan ha hänt! Den hade en liten tendens till lite skrynkliga blad från hela början, sedan de första bladen kom från sticklingen, men nu är det mycket värre och så har prickarna kommit. Någon som har en aning?? sos.gif confused.gif

[attachment=67608:DSC01527.JPG]
kentbra
DIN plumeria är nog lite trött bara. Den behöver vila i minst 5 till 6 veckor.
symptom för utmatning är långa gröna stjälkar. Skrynkliga blad och början till bruna prickar på bladen..

Jag skulle minskat på vattningen och ställt den lite svalare, runt 16 grader, gärna ljust.
Get är fullt möjligt att den tappar en del blad om inte alla. Men när du sedan tar fram den i värmen igen, så får den fullt med blomknoppar. Med lite tur så blommar den sedan hela sommaren.

Den vill ha gödning med mycket fosfor i trivas. Får samma symptom som nu om du göder med kväve.
Men åtgärd är den samma. Låt den vila och återhämta sig.

[attachment=67616:plumeria_01.JPG]

Kent
Alexander-VG-zon3
har du kollat efter ohyra ? vet dock inte hur mottagliga dom är. Tycker det ser ut lite som tripsskador.

CITAT (kentbra @ 01-02-2012, 00:43) *

Kent

Vilken vacker Plumeria verkligen välväxt och fin tummenupp.gif synd man inte kan ha dom ute åretrunt här.
Nelsa
CITAT (kentbra @ 01-02-2012, 00:43) *
DIN plumeria är nog lite trött bara. Den behöver vila i minst 5 till 6 veckor.
symptom för utmatning är långa gröna stjälkar. Skrynkliga blad och början till bruna prickar på bladen..

Jag skulle minskat på vattningen och ställt den lite svalare, runt 16 grader, gärna ljust.
Get är fullt möjligt att den tappar en del blad om inte alla. Men när du sedan tar fram den i värmen igen, så får den fullt med blomknoppar. Med lite tur så blommar den sedan hela sommaren.

Den vill ha gödning med mycket fosfor i trivas. Får samma symptom som nu om du göder med kväve.
Men åtgärd är den samma. Låt den vila och återhämta sig.

Kent

Någon ohyra har jag inte sett.
Prickarna är dock vita och inte bruna, har inte ens sett sådana innan... unsure.gif
Jag gödslade med kogödsel innan jag tog in den från växthuset, kanske ligger felet där? Jag tror jag tog dö på båda mina macademianötter på det viset, de blev bara brunare och brunare och sedan var det slut.
Ska ställa plantan svalt som du säger och se vad som blir av det!
kentbra
Det svenska klimatet är inge vidare över huvud taget. Det är därför jag tillbringar varje vinter i Thailand.
Sitter här 6 månader och odlar blommor som en galning.

Jag har haft Plumeria i Sverige som fått flera minusgrader vid flera tillfällen och de har klarat sig bra.
När de väl blivit lite storlek på dem så tror jag de skulle klara att stå på uteplats eller växthus hela vintern.
Bara det inte blir långvarig kyla och ner mot minus 10 till 15 grader.

Finns ju flera i Florida som odlar dem på friland och där kan det vara ner till minus 3 - 4 grader ibland.

Visst de tappar alla bladen och alla gröna stjälkar kan ruttna. Men annars verkar de riktigt tåliga.

Jag har dessa 10 varianter hos mig i Thailand.

[attachment=67617:01_MOONLIGHT.jpg]
01 MOONLIGHT

[attachment=67618:02_AZTEC_GOLD.jpg
02 AZTEC GOLD

[attachment=67619:03_BALI_PALACE.jpg]
03 BALI PALACE

[attachment=67620:04_IMPERIAL_CROWN.jpg]
04 IMPERIAL CROWN

[attachment=67621:05_DANA_IDELIGHT.jpg]
05 DANA IDELIGHT

[attachment=67622:06_KASEM_DELIGHT.jpg]
06 KASEM DELIGHT

[attachment=67623:07_AUSSIE_PINK.jpg]
07 AUSSIE PINK

[attachment=67624:08_BLACK_PURPLE.jpg]
08 BLACK PURPLE

[attachment=67625:09_BEAUT...THAILAND.jpg]
09 BEAUTIFUL THAILAND

[attachment=67626:10_RED_RUBY.jpg]
10 RED RUBY

Alla nu i hyfsad storlek. 1 till 1,5 meter med flöera förgreningar, och varje gång jag tar en ny stickling, så grenar den sig oftast där-

Mer bilder på min hemsida
www.hoyamani.se

Nelsa
Vilka fina plumerior!!!
Jag tog hem min stickling från Hawaii för ca 1,5 år sedan och den har varit riktigt kraftig och fin. Vill verkligen rädda den innan det blir lika illa som med nötterna. Kan i allmänhet i stort sett ingenting om plantering eller gösling, men det syns väl på plantan antar jag..... wacko.gif
kentbra
Jag tror du ha varit för snäll mot den. Varmt, fuktigt och ljust hela tiden.
En del plantor mår bra av att plågas lite. Däribland Plumeria.

Plumerian gillar små krukor så man behöver inte omplantera så ofta.
En gång om året i de första 3 - 4 åren och sedan bara vartannat år.
Ge dem porös och väldränerad jord, gärna med lecakulor i.
Plantera i kruka som bara är ett par cm större. Så du får plats med 1,5 cm ny jord runt den gamla.
Låt den vila lite svalare på vintern och ställ fram den ljust och varmt i April.
vattna ofta och lite. Gillar inte att stå blött.
Göd med fosfor ( vanlig aska från björkved är toppen) men undvik kväve.

Kent
Nelsa
Nu står den i tvättstugan där det är svalt och ljust, får se om den trivs bättre där. Ställde dit mangoträdet, cherimoyan och grapefrukten också. Eller de kanske borde stå kvar i värmen tro?
johanlotta
Hej!
Jag är själv en hängiven plumeriagalning, och har ett gäng (7-8) som översvallar lägenheten.
Hoppas du får rätt på din plumeria Nesa. Det jag ville tillägga är att det finns arter av plumeria som faktist inte alls fäller bladen och inte heller vill stå kallt under halva året. Du har troligtvis ingen sådan, för dom stöter man sällan på.

Kent: Björkvedsaska säger du? Det har jag inte provat. Hur mycket (fattar att det är svårt att säga, beror väl mycket på plantans storlek) ska man ha? Blandar du det i vattnet vid bevattningen, eller strösslar du bara ut lite då och då på jorden?

Mvh/
Johan -en som längtar efter sommaren.
lindacse
Ser fantastisk ut jämfört med mitt stackars kräk till plumeria. Den mådde toppen tills nyligen, så käkade något upp toppen på den så den började dö uppifrån och ner. Nu verkar den stabil, men den har ju ingen tillväxtzon så det är väl en tidsfråga. Det kanske inte är meningen att jag ska ha plumeria... Den var fortfarande bara en pinne. Men köper väl en ny "pinn-blomma", barnen gillade den också.
Woodii
Oj, vad fina Kentbra! Vill också ha sådana! Särskilt de rosa som skiftar i orange eller gult är otroligt vackra. wub.gif

Det är dessa som heter frangipani också va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon