|
I Malmö skulle jag inte ville bo. Samlar man många i en stad som inte har arbete så blir detta konskvenserna.
Rebecca
01-02-2012, 07:55
Jag är stolt Malmöbo. Dra inte alla över en kam.
*Stintan*
01-02-2012, 08:02
CITAT (Carl @ 01-02-2012, 07:51)  I Malmö skulle jag inte ville bo. Samlar man många i en stad som inte har arbete så blir detta konskvenserna. Har du något att dölja?
Huggorm
01-02-2012, 08:03
Som jag skrev i den andra tråden med likadant ämne; Malmö är en förlorad stad. Man har tillåtit gängen och gangsterna att ta över.
Aqvakul
01-02-2012, 08:04
CITAT (Rebecca @ 01-02-2012, 07:55)  Jag är stolt Malmöbo. Dra inte alla över en kam.
Bor också i en Pang Pang stad nära ett oroligt område. Tyvär kommer tanken att flytta från platsen för ofta.
Möte en gammal vän på torget som flyttat men tyvär inte lyckats sälja HSB-lägenheten trots stor rea.
herkules
01-02-2012, 08:54
klart man kan vara stolt över en stad men för den skull behöver man väl inte förneka fakta, det mördas, skjuts och bombas i malmö, mer än i någon annan svensk stad. något ät väldigt sjukt i malmö och det är konstigt att inte polisen/myndigheterna tar i med hårdhandskarna och rensar upp skiten! om inte annat så med tanke på alla de skötsamma medborgare som bor där.
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-02-2012, 12:08
CITAT (jaj-51 @ 01-02-2012, 08:43)  Bor också i en Pang Pang stad nära ett oroligt område. Tyvär kommer tanken att flytta från platsen för ofta.
Möte en gammal vän på torget som flyttat men tyvär inte lyckats sälja HSB-lägenheten trots stor rea. Ja i vissa stadsdelar är det svårt att sälja....
Red Top
02-02-2012, 10:59
CITAT (herkules @ 01-02-2012, 08:54)  klart man kan vara stolt över en stad men för den skull behöver man väl inte förneka fakta, det mördas, skjuts och bombas i malmö, mer än i någon annan svensk stad. något ät väldigt sjukt i malmö och det är konstigt att inte polisen/myndigheterna tar i med hårdhandskarna och rensar upp skiten! om inte annat så med tanke på alla de skötsamma medborgare som bor där. Inte riktigt sant. Enligt Stefan Bergmark, journalist, bosatt i Malmö, ser brottsstatistiken ut så här: I Malmö sker 1,9 mord per 100 000 invånare, i Gbg 1,7 i Sthlm 2,2Allmänhetens inställning till Malmö bygger på den snedvridna bild av Malmö som medierna ger. All skit som händer där rapporteras, men vad som händer i övriga städer struntar man i. Det är inte Malmö, malmöiterna, som står för det sjuka. Det gör sensationsjournalisterna.
herkules
02-02-2012, 11:11
jag tror inte en sekund på att bilden av malmö är snedvriden, nyheterna igår intervjuade människor som var rädda! varför blunda för verkligheten? sen att det kanske inte är alla malmöbors verklighet men ändå tillräckligt mångas för att det ska betecknas som en katastrof. politiker och polis borde skämmas!
Red Top
02-02-2012, 11:27
CITAT (herkules @ 02-02-2012, 11:11)  jag tror inte en sekund på att bilden av malmö är snedvriden, nyheterna igår intervjuade människor som var rädda! varför blunda för verkligheten? sen att det kanske inte är alla malmöbors verklighet men ändå tillräckligt mångas för att det ska betecknas som en katastrof. politiker och polis borde skämmas! Jag sa inte att man ska strunta i det. Det är ett allvarligt problem när olika kriminella gängs aktiviteter påverkar människors vardag. Det jag pekade på var ditt påstående att: det mördas, skjuts och bombas i malmö, mer än i någon annan svensk stad.Det är inte sant. Det mördas fler människor i Stockholm och nästan lika många i Göteborg. Sen kan du ju inte heller förneka att journalister på rikstäckande media har en förkärlek att rapporter om alla "hemskheter" som sker i Malmö. Sen är det självklart häftigare att klippa in de som är rädda än de som tar det med ro, när man sänder nyheter.
Gossen Ruda
02-02-2012, 12:10
Reinfäldt skyller på Repalu och S, ganska svagt. Kommunen är ganska låst av lagar och brist på lagar och där är det regeringen och riksdagen som har makten.
Ungefär som med Juholt då....  (Mitt svar var till Red Top...)
Bor själv mycket nära ett "pang pang" område i Göteborg. Verkligheten är enkel utflyttningen ökar och de tomma lägenheterna fylls med arbetslösa och mindre bemedlade ofta invandrare med dåliga språkkunskaper.
En cirkel som bara fortsätter och fortsätter
Jaj-51! Du har helt rätt! Grund problemet är att folk inte har ett arbete. Bland invandrare är detta problem större. Självklart pga dålig utbildning och undermåliga svensk kunskaper.
Men jobben kommer aldrig att räcka till alla. Den minst atraktiva gruppen kommer alltid att stå utanför. Många arbeten flyttas utomlands och nya arbeten tillkommmer inte. Vad vi ska leva av om 10 år är för mig en gåta.
herkules
02-02-2012, 13:00
CITAT (Red Top @ 02-02-2012, 11:27)  Jag sa inte att man ska strunta i det. Det är ett allvarligt problem när olika kriminella gängs aktiviteter påverkar människors vardag.
Det jag pekade på var ditt påstående att: det mördas, skjuts och bombas i malmö, mer än i någon annan svensk stad.
Det är inte sant. Det mördas fler människor i Stockholm och nästan lika många i Göteborg.
Sen kan du ju inte heller förneka att journalister på rikstäckande media har en förkärlek att rapporter om alla "hemskheter" som sker i Malmö. Sen är det självklart häftigare att klippa in de som är rädda än de som tar det med ro, när man sänder nyheter. jag håller inte med dig, människor skjuts inte på öppen gata i andra städer lika ofta som i malmö. jag vet inte hur många polisstationer i sverige som bombats men att det sker i malmö är liksom bara att räkna med nu för tiden. kriminella gäng omsätter miljarder i malmö, svartsprit, svartklubbar (ursäkta min politiska inkorrekthet när jag skriver svart) smuggelvaror, taxibolag och annat, ruffel och båg och det har fått fortgå i ÅRATAL utan att någon ens har lyft ett finger! det är ett fåtal malmöbor som tar det med ro och gör man det så leker man struts. vilket iofs kan vara kul. en stund. malmö har problem, bigga sådana.
Red Top
02-02-2012, 13:06
CITAT (Lokan @ 02-02-2012, 12:10)  Ungefär som med Juholt då....  (Mitt svar var till Red Top...) Jag vet inte om folk i almänhet har förtroende för sensationstidningar, som Aftonbladet och Expressen. Jag har det definitivt inte. Vare sig det gäller brottsligheten i Malmö, Reinfeldt eller någon annan politiker eller andra braskande rubriker med litet eller inget faktaunderlag.
Eva i Skåne
02-02-2012, 14:28
CITAT (Red Top @ 02-02-2012, 11:27)  Jag sa inte att man ska strunta i det. Det är ett allvarligt problem när olika kriminella gängs aktiviteter påverkar människors vardag.
Det jag pekade på var ditt påstående att: det mördas, skjuts och bombas i malmö, mer än i någon annan svensk stad.
Det är inte sant. Det mördas fler människor i Stockholm och nästan lika många i Göteborg.
Sen kan du ju inte heller förneka att journalister på rikstäckande media har en förkärlek att rapporter om alla "hemskheter" som sker i Malmö. Sen är det självklart häftigare att klippa in de som är rädda än de som tar det med ro, när man sänder nyheter.
mamamaggan
02-02-2012, 14:52
Det som gör att många ser Malmö som den stad där det mördas mest är hur media , främst tidningarna, rapporterar.
När det slås upp som det görs så får man en uppfattning att det hela tiden skjuts i den utsträckning som det har gjorts senaste 6 - 8 månaderna.
Man måste nämligen tänka på att det är under en kort period som dessa mord har begåtts. Hur många mord skedde sammantaget under förra , eller förrförra , året i Malmö ?
Att det sker så många mord under en begränsad tid behöver ju inte med automatik innebära att det kommer att fortsätta så.
Nästa gång kanske det sker ännu fler mord under en ännu kortare tid i en annan stad , då kommer media att kasta sig över den staden och skriva ännu mer braskande rubriker om att det är den " värsta " staden i Sverige.
Man måste ha kritiska ögon och öron när man läser/lyssnar när media tar till sin sensationsjournalistik.
Huggorm
02-02-2012, 16:05
I andra städer är det ofta fyllegrejer eller pundare som dödar varandra, i Malmö är det kallblodiga avrättningar som gangsters i olika grupperingar håller på med. Jag ville inte ha några alkoholister som dödar sina fruar heller, men gangsterverksamheten som växer fram allt mer är väldigt skrämmande.
Maffian gör nog helt enkelt upp med varandra. Segraren har enorma vinster att inhåva i olika verksamheter, ofta på ytan helt legala sådana. Reagerar inte samhället så får vi ett samhälle där mord på öppen gata blir vardagsmat. Olika gäng gör upp om makten. Att sedan spränga en polisstation är ju en attack på demokratin. Även om det klingar av så finns grundproblemen kvar. "Hårdare tag" verkar vara politiskt korrekta ord idag. Så dags.
herkules
02-02-2012, 18:49
CITAT (mamamaggan @ 02-02-2012, 14:52)  Det som gör att många ser Malmö som den stad där det mördas mest är hur media , främst tidningarna, rapporterar.
När det slås upp som det görs så får man en uppfattning att det hela tiden skjuts i den utsträckning som det har gjorts senaste 6 - 8 månaderna.
Man måste nämligen tänka på att det är under en kort period som dessa mord har begåtts. Hur många mord skedde sammantaget under förra , eller förrförra , året i Malmö ?
Att det sker så många mord under en begränsad tid behöver ju inte med automatik innebära att det kommer att fortsätta så.
Nästa gång kanske det sker ännu fler mord under en ännu kortare tid i en annan stad , då kommer media att kasta sig över den staden och skriva ännu mer braskande rubriker om att det är den " värsta " staden i Sverige.
Man måste ha kritiska ögon och öron när man läser/lyssnar när media tar till sin sensationsjournalistik. det här är ju något som pågått de sista 10-15 åren i malmö, alltså den kriminella verksamheten som breder ut sig, sen att de inte har börjat skjuta på varandra och spränga polisstationer i luften förräns de sista månaderna må ju så vara. klart det kommer fortsätta, myndigheterna har noll koll och respekt för lag och ordning finns ju inte. jag läste en insändare (bland många andra) från en malmöbo där h*n beskriver det här med svartklubbar, smuggelsprit och cigaretter, ingen som helst kontroll från skattemyndigheter/polis whatsoever, alla vet om det men ingen gör något. och så har det fått fortgå i flera år. sen är ju folk dumma i huvudet också som faktiskt köper smuggelcigg/sprit/billigt schampo, går på svartklubbar, ej tar kvitto på köpt vara/cafeér, åker svarttaxi, om folk gav fan i det så skulle ju verksamheterna självdö. trist är det - malmö är en vacker stad med bästa läget i hela sverige. juste, stäng bron också, det skulle förmodligen hjälpa en hel del. CITAT (Red Top @ 02-02-2012, 10:59)  Inte riktigt sant. Enligt Stefan Bergmark, journalist, bosatt i Malmö, ser brottsstatistiken ut så här: I Malmö sker 1,9 mord per 100 000 invånare, i Gbg 1,7 i Sthlm 2,2 /.../ ska man jämföra får man jämföra med städer som ser likadana ut.
herkules
02-02-2012, 20:11
läste en twitter som tål att tänkas på; om nu detta med malmömorden mest bara är tidningsankor och människor i malmö inte är så skraja som det sägs/skrivs, skicka tillbaka alla extrapoliser som är där just nu då så att de kan göra nytta någon annanstans istället. klara upp några inbrott kanske..
Eva i Skåne
02-02-2012, 21:37
Har ni sett tv-nyheter ikväll? Idag har dom satsat på att intervjua dom som inte är rädda
Huggorm
02-02-2012, 21:40
CITAT (Eva i Skåne @ 02-02-2012, 21:37)  Har ni sett tv-nyheter ikväll? Idag har dom satsat på att intervjua dom som inte är rädda Ja, det är ju bara att visa rätt intervju så kan de föra fram vilket budskap de vill
Eva i Skåne
02-02-2012, 22:39
Javisst. Det har ju bara visats intervjuer med rädda människor i en veckas tid innan, men det finns båda sorterna. Det är ju som det är. Media vinklar och påverkar. Man kunde ju låtit några av varje komma till tals istället för att framställa det som att alla var livrädda.
herkules
03-02-2012, 08:57
pappan, vars son blev skjuten i malmö, tänker flytta tillbaka till irak (eller om det var iran) - det är lugnare där sa han i gårdagkvällens debattprogram på svt.
CITAT (herkules @ 03-02-2012, 08:57)  pappan, vars son blev skjuten i malmö, tänker flytta tillbaka till irak (eller om det var iran) - det är lugnare där sa han i gårdagkvällens debattprogram på svt. Det är inte alls konstigt att just han känner så Han har trots allt mist sin son.
Det är väl inte så konstigt. Malmö är på grund av sitt läge Sveriges smuggelcentrum för knark och vapen, och är ordentligt infiltrerat av invandrade maffior och motorcykelgäng - grupper som dels är väldigt våldsamma, dels är väldigt svåra för polisen att komma åt pga att de är så etniskt homogena.
Det som händer i Malmö nu är helt säkert ett krig mellan två invandrarmaffior, förmodligen om vem som äger vilken del av knark- sprit- och cigarettsmugglingen över bron. Det tråkiga med såna krig är att tyvärr blir inte bara maffiamedlemmar skjutna, utan även oskyldiga.
De här maffiorna har svenska staten själv skapat genom höga skatter på sprit och tobak; det var där man skapade de här maffiagrupperna, genom att ge dem en oerhört lönsam inkomstkälla med väldigt låg risk, precis på samma sätt som USA skapade sin invandrade italienska maffia genom att förbjuda alkohol på 30 talet.
Gossen Ruda
03-02-2012, 09:46
Här i Göteborg skjuts det helvilt då och då men oftast utan dödsoffer för skyttarna är för dåligt utbildade. Däremot finns det risk för att personer i omgivningen kan träffas. I Malmö är det på sätt och vis bättre för skjutningarna är rena avrättningar där skyttarna vet vad de gör. Lite risk för omgivningen mao.
När det gäller tillgång på vapen så tror jag att den fungerar som alla andra marknader. Efterfrågan kommer före tillgången. Vilket innebär att det att behovet av ett stort antal villiga köpare medför att folk tjänar pengar på att sälja vapen. Anal vapen ökar därför det finns en marknad för det.
herkules
03-02-2012, 11:01
CITAT (Anma @ 03-02-2012, 09:21)  Det är inte alls konstigt att just han känner så Han har trots allt mist sin son. ja? så man kan inte vara rädd om man inte mist någon närstående? eller så fattar jag dig fel. det skrivs hela tiden här på forumet att människor boende i malmö är inte rädda och det är inte värre i malmö än någon annanstans, allt är en myt. så vill den här stackars människan hellre flytta tillbaka till sitt hemland, som han en gång flytt från kan vi förmoda, för att han tycker att malmö blivit för farligt. men det är säkert inte så eller vad? CITAT (Carl @ 03-02-2012, 09:58)  /..../ Anal vapen ökar därför det finns en marknad för det. så pass.. skojar o vet att du missade en bokstav
CITAT (Gossen Ruda @ 03-02-2012, 09:46)  Här i Göteborg skjuts det helvilt då och då men oftast utan dödsoffer för skyttarna är för dåligt utbildade. Däremot finns det risk för att personer i omgivningen kan träffas. I Malmö är det på sätt och vis bättre för skjutningarna är rena avrättningar där skyttarna vet vad de gör. Lite risk för omgivningen mao. De är för dåligt utrustade bättre Kulor kanske kan undvika olyckor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|