Jerrie
Hej!

Jag hittade en slängd palm i soprummet där jag bor. Många blad var bruna och torra, men eftersom den fortfarande hade kvar många gröna blad som såg rätt pigga ut så valde jag att ta upp palmen. Jag klippte bort de vissna bladen och planterade om den i ny jord. Efter en kvart inne hos mig hängde dock alla gröna blad vertikalt neråt, vilket antagligen beror på att de hade frusit fast i en mera pigg position nere i det kalla soprummet, och nu när isen smälte så föll bladen helt enkelt neråt. Det rör sig om en sådan här palm:

Palm

Jag hittade även en annan palm med hängande blad av den här typen:

Palm 2

På mina upphittade palmer är bladen alltså gröna men hänger vertikalt neråt i en sorglig pose. Finns det hopp för dessa, och hur ska jag i sådana fall sköta dem? Tacksam för råd.

Azur
Palmerna ifråga är Yuccapalm respektive nån odlingsform av Dracena marginata.

Har bladen frusit är bladen antagligen döda, men om inte själva stammen hunnit frysa finns en chans att själva växten lever och kan skjuta nya skott.

(Yuccapalmen kan tåla frost, men bara om den fått vänja sig långsamt vid låga temperaturer, och det har nog inte en krukväxt man hittar i ett soprum.)
Jerrie
Tack för svaret. Ja, jag tänkte låta dem stå här så får vi se vad det blir av det. Kanske har vissa blad överlevt och reser sig eller så är alla blad döda, endast tiden kan egentligen utvisa. Stammarna verkar helt ok, så även om bladen är döda så är det ju faktiskt inte otänkbart att det blir nya skott framåt våren eller så, vem vet? smile.gif

Ska dessa växter helst stå ljust eller på lite dunklare platser? Vattna ofta eller sällan?
Alexander-VG-zon3
Skrapa lätt på stammarna är det en frisk grön färg som är fuktig så lever dom, är det brunt eller en ljus grön färg med torrt utseende eller spy grönt så är stammarna döda.

Viktigt nu är att sätta dom varmt och så mycket ljus det går. Gärna extraljus, även om dom tål skugga och stå inne i rummet så ska dom inte göra det nu. Det livet som ev finns där måste få perfekt för att kunna återhämta sig. Ge heller inte för mycket vatten nu, då om dom frusit så kanske bara stammarna lever men blad och rötter svårt skadade vilket blir att dom inte använder så mycket vatten.

När du ser att dom böjar växa aktivt och nya rötter kommer DÅ kan du börja sköta dom som man ska och börja ge näring.
Bassam
Hej

Då måste ha tålamod tills våren för att kontrollera om de är vid liv eller inte.

H:Bassam

Jerrie
Tack för era svar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon