KRT
Beställde några klätterrosor från Flora Linnea igår; en Vielchenblau och en Lykkefund, samt en buskros Poppius som ska få bli taggig fyllnad i en häck. Att det inte går att plantera nu är självklar, men när kan/ska man egentligen plantera? Här nere brukar det vara enormt blött när det väl börjar töa och tjälen försvinner - är det illa? Och hur varmt behöver det vara? Jag gillar att plantera perenner tidigt, så de kan blrja växa så fort ljus och temperatur är perfekt för dem. Men hur är det med rosor?

Fick tyvärr inte tag på rosen jag helst ville ha, Mme Sancy de Parabére, de har problem med odlingen tydligen sad.gif
Någon som har en planta i träfgården och skulle kunna tänka sig att ta en liten stickling till mig framemot sommaren?
Monarda
Rosenposten har den.
svennis
Hej KRT1
Jag har några från i sommar, tror det blir bra.
Skrevså fint här men det försvann...

Mme Sancy de Parabere.jpg

Bassam

Hej

Man kan odla rosor från November till Mars och helst inte stor mängd med fuktig jord. Man kan omplantera
Rosor hela året.

H.Bassam

Lena i uppsala
Du kan plantera rosor så snart tjälen har gått ur marken.
KRT
CITAT (Lena i uppsala @ 02-02-2012, 02:49) *
Du kan plantera rosor så snart tjälen har gått ur marken.

Inga problem om det är rejält blött?

CITAT (svennis @ 01-02-2012, 19:14) *
Hej KRT1
Jag har några från i sommar, tror det blir bra.
Skrevså fint här men det försvann...

Mme Sancy de Parabere.jpg

Vilken UNDERBAR blomma!!!!! Fantastisk form och färg smile.gif
octachoron
Jag tycker inte att det är problem med fuktig mark vid vårplantering. Dock vill ju rosor som så många andra växter ha väldränerad jord, speciellt under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon