Motti
Det var typ fyra frågor om din katt som var ganska orelevanta i samanhanget ! och 10-14 frågor i reklamsyfte där de vill få dig att Prenumerera köppa en massa smörja osv .Man blir lite förB när de får det att framstå så här "Älskar du din katt" då tror man ju att det också ska handla om din katt frågor om dess ålder vad den äter om du avmaskar och vaccinera osv ,jo det va en fråga om din katt var försäkrad ?och nedanför stog frågan om du ville att Agria skulle ta kontakt med dig angående djurförsäkring .Vår katt är försäkrad sedan 11 månaders ålder han är nu 11 år ,men ingen frågade hur gammal katt du hade confused.gif har du en katt som är uppåt en tio år så finns det inte en chans att du kan försäkra den .
*Stintan*
Klickar aldrig nånsin på sånt där på Fb. Alla såna där är ju bara en massa reklam och försök att sälja. Fast varför varnar du för den? Alla ser den inte ens på sin nyhetssida eftersom reklamen är riktad (säger dom) dvs det ploppar upp reklam som dom tror du är intresserad av efter vad du skriver om. Hur bra det funkar kan man ju undra ibland.
Motti
Har min katt som Avatarbild ! tror du att de snokat upp det ?skriver sällan om katten på facebock eller aldrig .
Anma
CITAT (Motti @ 02-02-2012, 00:10) *
Har min katt som Avatarbild ! tror du att de snokat upp det ?skriver sällan om katten på facebock eller aldrig .

Facebook ser allt och riktar reklamen.

Jag hade många samtal med mina finska släktingar, all min reklam var plötsligt på finska.
Motti
Otroligt ju !men jag såg Malou efter tio och om han Fransmanen som sitter häktad i England för våldtäkt vad han nu heter ,han påstår att vi som hänger på Facebock är väldigt övervakade att de har stenkoll vilka "de "nu är wink.gifGäller att inte lämna ut sig för mycket tydligen.Själv är jag restrektiv vad jag lämnar ut där bilder osv .
Anma
Så är det med hotmail också. Jag letade efter kameraväska på internet, sen var min reklam i högerspalten på hotmail bara kameraväskor.
skånepåg
De ser allt, och aldra mest Facebook, det gick ni med på när ni gick med tongue.gif Men bara reklam nästan numera, jag har adblock+ så slipper det mesta, och sen skadar inte en av det bästa virusprogramen iheller, så nee, fuck em.....
Och det är inte bara Hotmail det är alla klienter, de läser alla era mail och mycket mer biggrin.gif Men såvärst paranoid behöver man inte vara biggrin.gif Se på nya google:P
Motti
Om man vill ha mer pengar då ?då kommer det väl en massa reklam om internetpoker giggle.gif
skånepåg
CITAT (Motti @ 02-02-2012, 00:53) *
Om man vill ha mer pengar då ?då kommer det väl en massa reklam om internetpoker giggle.gif

Poker och andra om man vilL bekosta det gör man ju det tongue.gif
Till mail kan det komma erbjudande men inte så frekvensivt som på gratis tongue.gif
Har själv gjort det med Visa på Google+ men bara för jag ville ha de nyaste fetaste bygnaderna biggrin.gif
Men det var när det kom tongue.gif
Motti
Mmm allt är så jäkligt uträknat för att spinna in oss i nätet och lura oss till att "vi måste behöva" Jag för min del är för gammal för att gå på sådan skit nu mer ,har igentligen aldrig varit lättlurad .Sista nu så har jag fått mobila röstmedelanden från utlandet !naturligtvis är det ju en stor jäkla bluff ,har en gammal moster i Australie som jag först tänkte på då jag fick de här röstmedelanden ,men så tänkte jag till och visste att om något hänt henne så hade någon ringt inte skickat röstmedelanden.Gäller att vara kritisk flirting.gif
skånepåg
Haha jo men allt handlar om reklam nuförtiden, skolor gör det med, du ser det själv? Om du inte har en adblock bara på denna sajten, 1/3 av hela sidan är bara reklam tongue.gif
Kvittar snart var man är är med de nya oled glas/skärmar tongue.gif Men räkna med förstörelse biggrin.gif Innan ordningen är upprättad ^^

Men de dumma telefonförsäljare, asså efter alla argar och störga meddelande de kan få när man är onykter, jag hatar de så och ändå har man dumma NIX tongue.gif
Fjortispower
Bättre att ha bilder bara på sig själv då laugh.gif. Jag har det och då vet ju inte facebook vad jag är mest intresserad ser det ut som. Har t.ex. inte fått växtreklam, sminkreklam eller något ohmy.gif
hattstugan

Enklaste sättet att slippa såndant är att inte vara med på Facebook eller liknande!

Får ALDRIG nåt som jag inte själv vill ha så vida inte kompisar konton blir kapade!
Meriona
CITAT (hattstugan @ 02-02-2012, 10:54) *
Enklaste sättet att slippa såndant är att inte vara med på Facebook eller liknande!

Får ALDRIG nåt som jag inte själv vill ha så vida inte kompisar konton blir kapade!

Man får inte mer reklam på FB än här på Odla. Inget skickas till dig, du måste klicka på det själv och det är ju bara att låta bli.
Anki på Öland
Det är som sagt bara att ha adblock så slipper man reklamen både här och på fb!
Myosotis
CITAT (Anki på Öland @ 02-02-2012, 16:24) *
Det är som sagt bara att ha adblock så slipper man reklamen både här och på fb!

Jag har adblock men ser ändå reklamen till höger, så irriterande!! Oftast ser jag även reklamen längst upp, men inte just nu.

CITAT (Anma @ 02-02-2012, 00:21) *
Jag hade många samtal med mina finska släktingar, all min reklam var plötsligt på finska.

-fear-.gif

CITAT (Anma @ 02-02-2012, 00:37) *
Så är det med hotmail också. Jag letade efter kameraväska på internet, sen var min reklam i högerspalten på hotmail bara kameraväskor.

-fear-.gif
abbbe
Har aldrig hänt mig att reklamen skulle specifiera sig personligt på en enda hemsida jag besökt, och som tidigare nämnt så har Facebook inte mer reklam än Odla om man inte har Adblock. Och man väljer själv om man vill vara dum och gå på kattester eller inte.
Tapio
Halaj!

Jag har inte riktigt förstått vad som är så farligt med riktad reklam.
Om man nu skall ha reklam (och det skall vi) så är det väl bra att den är relevant för en själv?
Letar jag efter en kameraväska är det väl bra att reklamen handlar om kameraväskor?
Än om barnblöjor, elektriska tandborstar eller vad som helst som man är helt ointresserad av?

Men vad jag finner anmärkningsvärt är hur någon kan registrera sig med sitt riktiga namn på Facebook, visa bilder på sig själv och bekanta (som inte har bett om det), berätta om sitt liv, ända ner till vad de åt till frukost, kort sagt, fläka ut hela sitt liv ut på internet.
Och samtidigt tycka att det är integritetskränkande att det loggas vad de klickar på och vad de skriver?

Obegripligt.

//T/utan FB-konto
Motti
Ja deska inte sinka i dag ringde en försäljare och ville sälja Telenor? fyra frågor om katte ,vad fan har det med katter att göra frågade jag ?inte en aning sa försälgaren !Ja så vår konversation tog snabbt slut .
Anma
CITAT (Tapio @ 03-02-2012, 19:39) *
Halaj!

Jag har inte riktigt förstått vad som är så farligt med riktad reklam.
Om man nu skall ha reklam (och det skall vi) så är det väl bra att den är relevant för en själv?
Letar jag efter en kameraväska är det väl bra att reklamen handlar om kameraväskor?
Än om barnblöjor, elektriska tandborstar eller vad som helst som man är helt ointresserad av?

Men vad jag finner anmärkningsvärt är hur någon kan registrera sig med sitt riktiga namn på Facebook, visa bilder på sig själv och bekanta (som inte har bett om det), berätta om sitt liv, ända ner till vad de åt till frukost, kort sagt, fläka ut hela sitt liv ut på internet.
Och samtidigt tycka att det är integritetskränkande att det loggas vad de klickar på och vad de skriver?

Obegripligt.

//T/utan FB-konto

På facebook kan man välja hur ofentlig man vill vara.
Tapio
Halaj!

Visst, för andra användare. Men inte för facebook självt. Och Google, via annonserna loggar allt du gör. För jag antar att det är googleannonser vi pratar om? Eftersom jag inte är med i FB vet jag inte, men googleannonser beter sig på det där sättet.

//T
Anma
CITAT (Tapio @ 03-02-2012, 20:31) *
Halaj!

Visst, för andra användare. Men inte för facebook självt. Och Google, via annonserna loggar allt du gör. För jag antar att det är googleannonser vi pratar om? Eftersom jag inte är med i FB vet jag inte, men googleannonser beter sig på det där sättet.

//T

Jag vet det. Jag är inte rädd för riktad reklam.
Jag svarade på vad du skrev.

För övrigt är det inte googleannonser på facebook. Det är facebook annonser. Annonsörerna betalar i alla fall till facebook och inte google.
Motti
I dag ringde Telenor på grund av mina "kattfrågor" På facebock ja sa till han att jag blir fly förbannad när de påstår att allt handlar om katter !fyra frågor om katter tio reklamfrågor sad.gif och däribland "Telenor"
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-02-2012, 23:20) *
I dag ringde Telenor på grund av mina "kattfrågor" På facebock ja sa till han att jag blir fly förbannad när de påstår att allt handlar om katter !fyra frågor om katter tio reklamfrågor sad.gif och däribland "Telenor"

Men du har ju själv klickat i och godkänt villkoren för att kunna svara på dom där kattfrågorna. Antar att du inte läste villkoren innan du klickade. Varför har du lämnat ut ditt telefonnummer? Det finns väl ingen anledning att bli förbannad på andra när det är du själv som har klantat till det.
skånepåg
Allt loggas som man gör på internet vad man gör och varenda sök, på Facebook så läggs ju allt man gillar och söker eller bara skriver in på deras servrar för enklare annonsering och kartläggning och massa till så har man inte en adblock och man bara surfar efter ett recept eller nåt så helt plöstligt så dyker det upp en annons om nåt liknande som de tror man skulle gilla tongue.gif De får ju göra hur de vill för det acceptera man ju redan då man skapa sitt konto, likadant med nya Googles sökningar, funkar på samma sätt typ fast mest för att förenkla den nya sökningen som lanseras lite då och då, kolla de nya sekretesspolicyn de har men det kommer mer tongue.gif
abbbe
Men tänk på att det går 'maskinellt' till och det är ingen snubbe som läser det ni gör/skriver för att hitta passande reklam.
Motti
Ja det va då ingen maskin som ringde hit confused.gif
Anma
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:49) *

abbbe menar reklamen på internet. När du uppgav ditt telnummer godkände du också att de får ringa. Står finstilt nånstans där man fyller i sitt nummer.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 12-02-2012, 00:49) *

Jo jag är övertygad om det var en "maskin " som ringde upp men en människa som du fick prata med.

Motti
Ja en supertränad säljare som låter som en blarrmaskin ! slap.gif
gnon49
Viss reklam är nog svår att undvika men jag tycker inte jag ser särskilt mycket reklam när jag surfar. Och stör det så kan man ju i regel ta bort det. Reklam har ju trots allt bara ett syfte, att få oss att lätta på plånboken.
Motti
Det här framställdes som frågor om katter och om din katt passar dig osv ! tre -fyra frågor om katter och 10 om allsköns företag som inte hade ett dugg med katter att göra confused.gif utlovad gratis prov på kattmat osv .Han som ringde upp och sa att jag hade varit med och svarat på kattfrågor hade fått mycket skit många var förbannade och tyckte det var rena lurendrejet vilket det ju också va .Men det var ju inte försäljarens fel han gjorde ju bara sitt jobb naturligtvis .Kan inte vara lätt att vara telefonförsäljare och få ta så mycket skäll rtfm.gif
mamamaggan
CITAT (Motti @ 14-02-2012, 21:58) *
Det här framställdes som frågor om katter och om din katt passar dig osv ! tre -fyra frågor om katter och 10 om allsköns företag som inte hade ett dugg med katter att göra confused.gif utlovad gratis prov på kattmat osv .Han som ringde upp och sa att jag hade varit med och svarat på kattfrågor hade fått mycket skit många var förbannade och tyckte det var rena lurendrejet vilket det ju också va .Men det var ju inte försäljarens fel han gjorde ju bara sitt jobb naturligtvis .Kan inte vara lätt att vara telefonförsäljare och få ta så mycket skäll rtfm.gif

Motti , du kan ha varit " utsatt " för en så kallad omnibusundersökning. Den går ut på att man frågar om flera olika saker som ett eller flera företag vill ha svar på.

Sedan blir jag förbannad när jag hör att folk skäller ut den som ställer frågorna. Den stackars personen gör ett jobb och har inte satt ihop frågorna själv.

Vill man protestera får man göra det till de som gjort " frågeformuläret " och företaget/företagen som står bakom och som godkänt frågorna.
Motti
Helt rätt mammamaggan försäljaren har inget med frågorna att göra han gör sitt jobb bara och jag skällde inte på honom , jag sa till han att det är inte ditt fel du gör bara ditt jobb ,men han tyckte själv att det var en "taskig"undersökning wink.gifNågora prover på kattmat lär jag inte få heller men det bryr jag mig inte ett dugg om !
Den här ankäten står på facebooks vänstersida där annan smörja står .efter som jag älskar katter och har en själv så lätt ju själva undersökningen så kul ju ! Men nu har jag lärt mig en gång för alla !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon