mariewilhelmsson
Hej, har en mårbacka-pelargon som stått ute på den inglasade balkongen hela vintern då det varit ca 5 grader pga den milda vintern. Den verkar ha mått bra och fortsatt växa och blomma. Men nu har det kommit en köldknäpp och några av grenarna har blivit lite "mjukare" och lagt sig lite, blommorna vissnat och vissa blad dött. Finns det någon räddning för den och hur ska jag göra med den nu?

/Marie
Peztis
Hur är det nu, är det fortfarande 5 grader? Den bör nog inte stå så mycket kallare.

Jag tror nog att du kan lugna dig med den och sedan framemot mars plantera om den i ny fin jord och två-tre veckor efter det klippa ned den och då kommer den att sätta fart när ljuset och värmen återkommer.

Tänk på att inte vattna den för mycket ännu, det är då det går åt pipsvängen...
mariewilhelmsson
Hej Peztiz! Det är 5 minusgrader på balkongen nu. Jag har ställt den i fönstret i ett rum där jag stängt av elementet, håller kankse 18 grader. Men är rädd att det kan vara för varmt?! Fönstret i trappuppgången skulle kanske kunna vara ett alternativ annars... Vet inte hur den reagerar på att bli ställd i vårt mörka förråd nu när den stått i ljus ända tills nu?
CillaM
18 grader är väl helt OK tycker jag. Jag hjälper mamma varje år med hennes pelargoner o dessa står ljust o runt 20 grader, vattning i storlek snaps 1 gång i veckan. Nu ska du absolut inte ställa din mörkt, det gör du i så fall på hösten.
Motti
Jag skulle nog plantera om den nu och klippa ner alla "långa" vinterskott direkt efter omplanteringen placera den i soljus .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon