[attachment=67652:Ok_nd_blomma.JPG]Efter ett besök hos dotter med familj i somras, då jag lånade ut kameran till mitt 8-åriga barnbarn hittade jag efteråt denna bild som hon tagit. Varken jag eller dottern vet vilken blomma det är. Den växer på en äng där det tidigare varit odling av både köksväxter och blommor och där både blommor och kryddväxter finns kvar. Det bodde långt tidigare en köpman från Stockholm i villan och familjen odlade för sitt behov både i stan och på landet. De små krypen, kan det vara någon form av skadedjur? Jag tycker blomman är vacker och skulle gärna vilja ha den i min trädgård. Det kanske går att ta frön? Eller gräva upp en lök om det är en lökväxt? Någon som vet? Hoppas någon kan svara. Skulle bli glad och tacksam.
octachoron
03-02-2012, 03:23
Jag tycker blommorna sitter samlade som hos någon typ av Allium (lök).
Rebecca
03-02-2012, 07:27
Tycker det verkar vara en Allium ursinum - Ramslök. Det är en skogsart som gillar fuktigare marker i vandrande skugga (typ woodland), men gärna kalkrikt. Många Allium-arter förökar sig genom att sätta fler smålökar runt moderlöken så gräv lite försiktigt och kika om sådant finns. Ramslök sprider sig gärna där de trivs bra.
Nordan
03-02-2012, 19:17
Tack snälla för tipset om ramslök! Har kollat bilder på nätet och visst har ni rätt! Dock verkar den inte trivas i Hälsingland där jag bor, gränsen går visst i Uppland, men jag ska gräva upp några lökar i sommar och testa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.