KRT
Gíck igenom alla fröpåsarna i går och insåg att det kan bli problem med plats (så ovanligt bland odlaiter, eller hur smile.gif) så jag insåg att jag måste göra en "prioriteringsordning" baserat på hur lång tid saker tar på sig att gro, växa och bli klara för utplantering...

Så jag tittade på fröpåsarna och på nästan alla stod det att de skulle förkultiveras inomhus i febr-april. Att tidsangivelsen beror på var i landet man bor begriper jag, men kan verkligen tomat och lejongap behöva lika lång tid innan de är färdiga för utplantering? Självklart kommer jag sätta chili, kronärtskocka och tomat nu, men hur är det med anueller? Problemet är nämligen att jag i år primärt har köpt anueller, vilket jag inte brukar så, så är jag lite osäker på hur lång tid de generellt brukar ta på sig från frö till planta. Och vilka av dem som är långsammare och vilka som är jättesnabba.

Bla har jag olika namnsorter av prydnadstobak, aster, tagetes, strandkrassling, lejongap och petunia; alltså undrar jag framför allt hur snabba dessa är smile.gif
EKLO
Jag odlar ju mest grönsaker, och de funkar ju lite som annuella blommor (som jag också odlar en del).

Kronärtskocka nu, tomat och chili tror jag du skulle kunna vänta med en månad. Andra grönsaker jag sår så här tidigt är rot- och bladselleri och purjo - allt annat väntar jag med, även annuellerna.

Grönsaker och ettåriga blommor för friland brukar jag så 4-6 veckor före utplantering, vilket hos mig (zon 1-2) betyder att jag sår inne i mitten/sl av mars.

Många annuella blommor sår jag direkt i landen (liksom de flesta grönsakerna förstås).
KRT
Perfekt, det var precis det jag ville veta!

Då låter jag en stor del av fröerna vänta en månad till i alla fall. Bor ju också i zon 1 (även om det är svårt att tro idag smile.gif), så tiderna borde vara ungefär samma för mig som för dig. Tack för ett snabbt och bra svar!
strandskatan
Strandkrasslingen kan du absolut direktså, tagetesen är lite segare, man ska kunna direktså den i zon 1, men ett alternativ är att så tagetes i krukor ute, så den får lite kickstart. Tobaken skulle jag prioritera av blomsterfröna, den gror snabbt men växer sen ganska långsamt. Lejongapen behöver du inte så förrän en bra bit in i mars, början av april. Petunia och aster har jag aldrig sått, så där vet jag inte.
Chili Linkan
Du kan nog vänta en månad med tomat som sagt, men chili skulle jag sätta omgående. Det är inte för tidigt att börja med dem vid årskiftet ens. smile.gif
Också lite beroende på vad du odlar för sorter, en del chili tar god tid på sig att gro.

Tagetes direktsådde jag förra året och dem var inte alls så sega som tex Aster och vallmon jag sådde samtidigt. Astern var trög för mig, blommade väldigt sent, den kommer jag förkultivera i år.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar direktså lejongapen här i stockholmstrakten i april-maj brukar funka bra
KRT
Tack så mycket för alla svaren, jag har börjat få ett hum om när de olika sakerna ska sås.

Vad gäller chili, hur varmt vill de egentligen ha för att gro bra? Och är det ljusgroende eller ej? Jag är lite osäker på sorterna,(har inte förpackningarna här) men tror det var Hungarian Hot Wax, Fish pepper och till sist en hemodlad sort (som är liten, lilabladig, får lila frukter som övergår i rött då de är mogna) som jag fått som "förorening" i en påse med Jamaican Bell och som är stark, god och lättodlad.

Anja Danmark
CITAT (KRT @ 03-02-2012, 09:54) *
Perfekt, det var precis det jag ville veta!

Då låter jag en stor del av fröerna vänta en månad till i alla fall. Bor ju också i zon 1 (även om det är svårt att tro idag smile.gif), så tiderna borde vara ungefär samma för mig som för dig. Tack för ett snabbt och bra svar!

Tomaterne kan vente en måned - men chilihøsten bliver meget sen, hvis du ikke sår dem allerede nu...

De skal ikke have lys, før de er fremme - de spirer/gror bedst ved mellem 23-grader og 18-20, når de er kommet op. Og så meget lys om muligt til den tid smile.gif
josohl
Jag har en liten anteckningsbok där jag varje år noterar när jag sår vad och sen hur det blev. Väldigt bra, kan rekommendera att börja med en sådan! (Man glömmer otroligt nog varje år hur det var...)

Jag bor i zon 2, för de jag har provat i din lista så är mina bästa tips de här:

chili: första halvan av februari
petunia: första halvan av februari
prydnadstobak: första halvan av mars
tomat: första halvan av mars
tagetes: andra halvan av mars (är snabba!)
strandkrassling: jag brukar förså i början av april i små "fyrkanter" i en glasslåda (ungefär som lobelia man köper), tycker de är hopplösa att hantera annars...
aster: jag brukar direktså dem, det hade nog inte varit fel att förså i början av april, men jag brukar helt enkelt inte ha plats till det...

Andra frågor: Chili är inte ljusgroende och för mig kommer de upp fint i vanlig rumstemperatur.
(Jag brukar tvärtemot sätta fröna en bit ner och sen också "sänka ner" plantorna ytterligare vid omskolning så att de inte blir så långa och vippiga.)
Peztis
Precis som josohl skriver så är det jättebra att göra noteringar någonstans om när du sådde och kanske även hur resultatet blev.

Ett block, ett excelark eller noteringar på själva fröpåsen funkar bra i all enkelhet. Tappa bara inte bort dina noteringar till nästa år! biggrin.gif
Irene_L
Den här tabellen tycker jag är bra:
Såtabell för ettåringar

Här kan man se hur lång tid det tar från sådd tills plantan är färdig för utplantering.
josohl
Bra med tabell, men jag vet inte om jag håller med den!
Enligt tabellen tar det lika lång tid att dra upp lobelia som petunia och begonia?!?
Jag brukar förså begonia första halvan av januari, petunia första halvan av februari och lobelia i slutet av mars?
Irene_L
Ja det finns nog många olika sätt att så de olika fröerna på utan att det igentligen blir fel. Jag sår mina lobelior i mitten av februari och petuniorna i början av mars och det funkar utmärkt också.

Med sålistan så kan man se vilka blomfröer man kan vänta med. Men det finns säkert många olika sätt!
josohl
Säkert mycket sant! Och kanske därför ännu mer värdefullt med egen anteckningsbok, då får man noteringar hur det blir på just det sättet man själv behandlar fröerna och småplantorna!
KRT
Och i går började jag på en noteringsbok, så jag ska veta bättre till nästa år smile.gif
Har iaf fått lite till, inkl petunior, i jorden igår.

Tack för all hjälp!
Sabina87
Jag brukar så chili paprika och petunia tidigt i januari. Brukar bli bra. Men tomaterna tycker jag är bra att vänta lite med, så solljuset kan ge dom mycket, de blir så lätt rangliga även om man har belysning. Lycka till!
/Sabina
Östh
Instämmer till fullo i att det är bra att anteckna egna erfarenheter. Av erfarenheter vet jag också att det bara blir problem om man är för ivrig med tomat sådden. I samband med om/utplanteringen bryts tyvärr de tidigt sådda plantorna lätt av. Tyvärr har jag inga råd om hur man skall bemästra "såklådan", har redan för mycket groende frö på gång sweatingbullets.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon