Full version: Melodifestivalen
Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
CITAT (Aqvakul @ 19-02-2012, 17:37) *
eller så var det "proteströster" mot jippot...

Vad fånigt att proteströsta. Blir billigare att byta kanal och dessutom ger man svt pengar att göra ännu större grej av det hela. Sverige lär inte sluta med melodifestivalen bara för att folket röstar in "fel" låtar.
merlin68
Molly tyckte jag var bäst i gårdagens final. Vilken fin röst den tjejen har tummenupp.gif
Gita
CITAT (Azur @ 19-02-2012, 14:57) *
Ranelid till final.
Jag vet inte vad man ska säga annat än att jag inte visste att svenska folket gillade surrealistiska installationer.

Jag hör till dem som gillar surrealistiska installationer, håll med om att Ranelids inslag inte liknar något annat som förekommit i melodifestivalen. Fast min personliga favorit denna omgång var ju Andreas Johnsson.

Betr. Ranelid så är han en fantastisk författare. Ni som inte redan gjort det, läs hans "Tusen kvinnor och en sorg"! En helt fantastisk och djupt berörande berättelse.
Gita
Aqvakul
CITAT (Anma @ 19-02-2012, 17:54) *
Vad fånigt att proteströsta. Blir billigare att byta kanal och dessutom ger man svt pengar att göra ännu större grej av det hela. Sverige lär inte sluta med melodifestivalen bara för att folket röstar in "fel" låtar.

Urfånigt visst, men jag har hört flera som "proteströstat"...

CITAT (Gita @ 19-02-2012, 19:18) *
Jag hör till dem som gillar surrealistiska installationer, håll med om att Ranelids inslag inte liknar något annat som förekommit i melodifestivalen. Fast min personliga favorit denna omgång var ju Andreas Johnsson.

Betr. Ranelid så är han en fantastisk författare. Ni som inte redan gjort det, läs hans "Tusen kvinnor och en sorg"! En helt fantastisk och djupt berörande berättelse.
Gita

Absolut inget fel med nya grepp, men Björn är så jäkla självupptagen och upprepande.. att han sen ständigt förnekar detta gör det hela ännu väre...
Meriona
Tänk vad man gått miste om när man inte sett!

shy.gif
Gita
CITAT (Aqvakul @ 19-02-2012, 19:31) *
Urfånigt visst, men jag har hört flera som "proteströstat"...
Absolut inget fel med nya grepp, men Björn är så jäkla självupptagen och upprepande.. att han sen ständigt förnekar detta gör det hela ännu väre...

Nja, jag vet inte, visst är han självupptagen och egotrippad men samtidigt med stor självdistans, man kan ju också se hans agerande som en spark i rumpan på finkulturen. Hans författarskap klarar sig definitivt utan
Let´s dance och melodifestivalen. För min del tycker jag att det är roligt med personer som Björn, personer som verkligen sticker ut.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 19-02-2012, 19:41) *
Nja, jag vet inte, visst är han självupptagen och egotrippad men samtidigt med stor självdistans, man kan ju också se hans agerande som en spark i rumpan på finkulturen. Hans författarskap klarar sig definitivt utan
Let´s dance och melodifestivalen. För min del tycker jag att det är roligt med personer som Björn, personer som verkligen sticker ut.
Gita

Tyvärr absolut ingen självdistans...
Farbror Blå
Kan bara upprepa vad jag pratade om med min bäste vän häromdanb..

Ranelids person/utspel/framtoning förringar inte alls hans författarskap.
Många människor har läst hans böcker och älskar dom.

Sen får man tycka vad man vill om hur han ter sej i rutan.
Anma
Jag älskar Ranelid. Jag älskar hans ego-yttre i kombination med hans medmänskliga inre. Lite som Mikael Wiehe, fast på ett helt annat sätt.
Jag tror att jag blev kär i Ranelid när jag läste hans krönika om narkotika. Innan dess gillade jag bara honom.
mamamaggan
Älskar kanske är ett för starkt ord men det är nog nästan så att jag gör det.

Hans sätt att vara så självupptagen tar jag som någon sorts ironi trots allt .

Sedan är han otrolig som författare och hur han behandlar språket tycker jag är helt underbart.

Gossen Ruda
Vad tycker ni om hans sätt mot sin sångarkollega? Ungefär som: Jaså, var hon med också?
mamamaggan
Tittar inte på Melodifestivalen.
Gossen Ruda
Ursäkta lite hopblandning här men Malcolm tipsade i YouTube-tråden om den japanska flickgruppen AKB48. Jag har botaniserat lite i deras videor och ramlade på den här idag: http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PjgyH3lVI18 Undrar om något liknande skulle slå i schlagerspektaklet? Tempot är närmast hysteriskt men tjejerna är dansanta. biggrin.gif
malcolm
Tack för tipset om videon Rudan, den hade jag missat!

Jo visst skulle något liknande öka sveriges chanser även om ingen förstår ett ord men med så söta tjejer behövs det väl inte heller. tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 19-02-2012, 23:39) *
Tack för tipset om videon Rudan, den hade jag missat!

Jo visst skulle något liknande öka sveriges chanser även om ingen förstår ett ord men med så söta tjejer behövs det väl inte heller. tummenupp.gif

Tur att man slipper textning, den hade rullat snabbare än vad kan läsa. biggrin.gif Att hitta speciella videor är ganska svårt när det gäller den gruppen, söker man på namnet får man 56 500 träffar bara på YouTube. På nätet blir det 269 000 000. laugh.gif
malcolm
Lägger man till ordet video efter namnet hittar man mer och när man sett/lyssnat på en dyker det upp fler val på låtar/videos efteråt men tyvärr är många bara reklamsnuttar.
Berith
Usch vad jag tycker att Ranelid är äcklig och motbjudande. sick.gif Antar att han har väldigt dåligt självförtroende som hela tiden överdriver i att synas för att just synas.

Att han gick vidare, till och med direkt till finalen visar bara på ett förakt för dom andra som verkligen har musik som sitt intresse och levebröd.

Finns det inga regler för att låtarna måste sjungas för att få delta? Annars kunde ju vem som helst sitta där och läsa en saga tex och bara ha lite pianoklink på i bakgrunden... Visst var det väl så att när Norge vann för en del år sen med en instrumental låt att det bestämdes att låtarna måste sjungas fram?

Som jag sagt förut, så tror jag att Christer Björkman har alldeles för stort inflytande på vilka låtar och artister som deltar. Bort med han!
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 19-02-2012, 22:21) *
Tempot är närmast hysteriskt men tjejerna är dansanta. biggrin.gif

Japansk tjejpop är en värld för sig. Musiken är hysteriskt glad, flickorna är utbytbara och enda kravet är att de ska se söta ut i skoluniform. Det är gulligt i små doser men ger mig en dålig smak i munnen.

Just AKB48 är nog mest kända för att ha med en datagenererad medlem i truppen.

CITAT (Berith @ 20-02-2012, 12:46) *
Usch vad jag tycker att Ranelid är äcklig och motbjudande. sick.gif Antar att han har väldigt dåligt självförtroende som hela tiden överdriver i att synas för att just synas.

Jag vet inte om hans uppträdande är nåt slags skämt eller om han som du säger överkompenserar kraftigt, men inte ger han något sympatiskt intryck inte.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 20-02-2012, 15:25) *
Japansk tjejpop är en värld för sig. Musiken är hysteriskt glad, flickorna är utbytbara och enda kravet är att de ska se söta ut i skoluniform. Det är gulligt i små doser men ger mig en dålig smak i munnen.

Jo, så är det tyvärr. Det är bara ett par ursprungliga medlemmar kvar från starten. Frågan är vad som händer i framtiden, om man hela tiden kommer att föryngra truppen, de äldsta är runt 24-25 år? Över 30 är japanska tjejer närmast helt passé. Man får glädjas åt stunden för när de väl är i rampljuset får de all uppmärksamhet, mycket mer än normala tjejer.

Tillägg: Det var fö något liknande Phil Spector sysslade med på 60-talet. Han hade ett stall med flickor och någon pojke och stuvade om lite hur som helst mellan grupperna. Det var inte ens säkert att de på omslaget verkligen sjöng på plattan. biggrin.gif Det var resultatet som räknades, inte vägen dit. Intet nytt under solen.

Extratillägg: Vad man än tycker om Japanpopen så är det inte bara så att flickorna skall vara söta, de skall kunna sjunga och dansa dessutom. Jämför då gärna med schlagerspektalet här hemma där uppenbarligen även omusikaliska personer får ställa upp, man kan tom PRATA sig igenom tävlingen. laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi tittar sällan på melodifestivalen för det är så mycket dåligt musik, tycker vi. Men Ranelid ville vi se, jag trodde ju att han skulle sjunga.

Men igår såg jag bilden i tidningen där han parkerade på en handikappsplats. Och det är alldeles åt skogen. Hoppas att han får dryga böter för det när det finns bildbevis.

Elisabeth
Aqvakul
Gör din egen Ranelid-video...
Blomstertanten
Tycker synd om Sara Li, ingen bryr sig om henne!!! Här omnämns hon enbart som "sångarkollega" eller inte alls sleep.gif
sqrulan
Ranelid ligger verkligen inte etta på min hitlista,nä fyyyy!! sick.gif
Farbror Blå
Har ni facebook?

sök då upp min nya grupp TVINGA TELIA..

om vi går samman, kan vi tvinga telia att bjuda på röstningskostnaderna helt till förmån för välgörande ändamål.
Ett SMS brukar kosta typ 69 öre, men nät TElia och SVT är inblandade kostar det 3.50..
var hamnar de diffade örena?
Berith
Sista deltävlingen idag. Hittills har det väl inte funnits nån solklar vinnare så man får hoppas att den kommer fram ikväll. Danny kanske? Utan att ha hört nån av låtarna - väntar tills dom framförs i TV - så väljer jag bort Christer och Lotta och Perelli och dom andra är mer eller mer okända för mej.

Hörde på radio igår att det numera är andra "intagningsprov" till tävlingen. Förut fick väl vem som helst skicka in bidrag som skulle gås igenom av nån jury som plockade ut bidragen, men numera (iaf i år) så skickades förfrågningar ut till olika personer om dom ville skicka in nåt bidrag.

Vem sjutton kom på tanken att fråga Ranelid om han ville vara med??
Gossen Ruda
Ibland får jag en känsla av att ledningen själva försöker avskaffa tävlingen. Eller kan det vara en ack så vanliga trenden att allt måste omändras för att vara med i tiden? Att man samtidigt rycker undan grunden till det hela bekymrar inte. Nåja, jag bryr mig inte så mycket. Jag tittar, lyssnar, bedömer och stänger sen av. Skulle aldrig nånsin komma på tanken att lyfta luren för att rösta. Finns inte på kartan.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2012, 10:37) *
Ibland får jag en känsla av att ledningen själva försöker avskaffa tävlingen. Eller kan det vara en ack så vanliga trenden att allt måste omändras för att vara med i tiden? Att man samtidigt rycker undan grunden till det hela bekymrar inte. Nåja, jag bryr mig inte så mycket. Jag tittar, lyssnar, bedömer och stänger sen av. Skulle aldrig nånsin komma på tanken att lyfta luren för att rösta. Finns inte på kartan.

Knepigt när man kommit till det stadiet då man vill att allt ska vara som förr ....du kanske har blivit för gammal i förtid giggle.gif
sqrulan
confused.gif Du skriver hela tiden att du inte bryr dej? Det är ju det du gör!
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 13:06) *
Knepigt när man kommit till det stadiet då man vill att allt ska vara som förr ....du kanske har blivit för gammal i förtid giggle.gif

Nejdå, jag kan tänka mig förändringar. Exempelvis bara tjejer, max 25 år. Gärna många. Bara kjol tillåtet, maxlängd vid knäet. laugh.gif Då kanske jag också börjar rösta.
sqrulan
sick.gif Det där var väl inte vad du innerst inne tänker? Jag gillar fina unga killar men inte kan jag se dom i kalsonger, jag respekterar dom och njuter över hur fina dom är. Vi var också unga och fina en gång men nu ska vi vara fina i själen!
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2012, 14:00) *
Nejdå, jag kan tänka mig förändringar. Exempelvis bara tjejer, max 25 år. Gärna många. Bara kjol tillåtet, maxlängd vid knäet. laugh.gif Då kanske jag också börjar rösta.

Vem blir förvånad??? Typiskt gubbar! giggle.gif
sqrulan
Du kanske skulle sluta porrsurfa? crazy.gif

Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 14:33) *
Vem blir förvånad??? Typiskt gubbar! giggle.gif

Inte bara gubbar, de flesta av hankön mellan puberteten och graven. rolleyes.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2012, 15:26) *
Inte bara gubbar, de flesta av hankön mellan puberteten och graven. rolleyes.gif

Sorgligt om det är så sleep.gif
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 15:35) *
Sorgligt om det är så sleep.gif

Vaffödå? Hört talas om ögongodis eller windowshopping?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2012, 16:43) *
Vaffödå? Hört talas om ögongodis eller windowshopping?

Därför att det finns många unga tjejer som mår dåligt av att behöva vara ögongodis åt karlar och då menar jag inte tjejer som uppträder utmanande på en scen. Fast det beror ju också på hur ni kollar tongue.gif
Gossen Ruda
Det kan man diskutera i evigheter. Jag tror jag startar en tråd om det när jag återkommit till civilisationen.
Gossen Ruda
Jösses, jag såg en inslag i Rapport där man försökte ragga tittare. Vad 17 hade Gina hängt på sig?????
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 25-02-2012, 19:52) *
Jösses, jag såg en inslag i Rapport där man försökte ragga tittare. Vad 17 hade Gina hängt på sig?????

Ja tänk att hon inte visar så mycket av benen du får ringa klagomuren giggle.gif
Du får kolla Pirelli istället biggrin.gif
Meriona
Jag hör ljudet från TV:n och undrar varför jag alls satte på den. Sicken skit. Jösses! Sånt här skickar man bara inte utomlands!
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 20:10) *
Ja tänk att hon inte visar så mycket av benen du får ringa klagomuren giggle.gif
Du får kolla Pirelli istället biggrin.gif

Det vete 17 om jag vill se mer. biggrin.gif Pirelli visade mer både uppe och nere men smaklösheten slog igenom.
Gossen Ruda
Tja, kvällens övningar var något bättre än övriga, tydligen hade man sparat det "bästa" till sist. Jag tyckte bäst om OPA, lite annorlunda och inte så mycket effektsökeri. Nu kan man äntligen syssla med något annat på lördagskvällarna. biggrin.gif
Blomstertanten
Ähh, kyss mej så jag får goosebumps! tongue.gif
Överbölingen
Melodifestival i Väst i byn

Gräsänkling och valpuppfostrare så sitter jag ensam och valde uttagningen i kväll.
Medges att om jag varit 40 till 50 år yngre så vore mitt tyckande ett annat. Men nu är det som det är.
Jag har aldrig gillat hårdrock. Men!!! Dynazty gick hem totalt. Och inte heller kan jag motstå Lottas gnistrande ögon och leende med en Sinatra/Crosby/Peter Lawford ton som hjälper till. Bruttan med ålskinnsbrallorna och ett gult elände ovan på var ju inte heller så tokigt.

Förresten var det den bästa melodikvällen av dem alla.
Välja? Nix. Avstår den här gången.

Nu övergår jag till att läsa i sociala medier.
Monarda
Gud bevare mig! Det var värre än jag trodde.
Hälsade på hos äldsta sonen igår och det visade sig att svärdottern är en notorisk anhängare av melodifestivalen och har till och med skaffat biljett till nästa helgs evenemang. Artighet och uppfostran fick råda och jag led och ömsom skämdes över vad som utspelade sig. Det är minst femton år sedan jag slutade titta på melodifestivalen och tyckte redan då att det blivit ett uselt program, men jämfört med detta inser jag nu att uselt faktiskt kunde bli sämre. Vilken slätstrukenhet; jag tror dom flesta av oss utan problem skulle kunna skriva ett bidrag
En elektrifierad pajas i total avsaknad av sångröst, ett gammalt kärlekspar i någon slags pinsam reunionduett och Perrelli såg ut som en upphottad rosa igelkott med taggar t o m på dojorna. Den stackars människan hade visst lagt ner miljonbelopp på spektaklet!
Nästa helg stannar jag hemma och tittar på gamla repriser av Morden i Midsomer.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 26-02-2012, 18:33) *
Gud bevare mig! Det var värre än jag trodde.
Hälsade på hos äldsta sonen igår och det visade sig att svärdottern är en notorisk anhängare av melodifestivalen och har till och med skaffat biljett till nästa helgs evenemang. Artighet och uppfostran fick råda och jag led och ömsom skämdes över vad som utspelade sig. Det är minst femton år sedan jag slutade titta på melodifestivalen och tyckte redan då att det blivit ett uselt program, men jämfört med detta inser jag nu att uselt faktiskt kunde bli sämre. Vilken slätstrukenhet; jag tror dom flesta av oss utan problem skulle kunna skriva ett bidrag
En elektrifierad pajas i total avsaknad av sångröst, ett gammalt kärlekspar i någon slags pinsam reunionduett och Perrelli såg ut som en upphottad rosa igelkott med taggar t o m på dojorna. Den stackars människan hade visst lagt ner miljonbelopp på spektaklet!
Nästa helg stannar jag hemma och tittar på gamla repriser av Morden i Midsomer.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif Pirellis "kreation" var på pricken. laugh.gif
Eva i Skåne
Jag läser på Aftonbladet att Ranelid kanske vill hoppa av. Jag vet inte om det är på riktigt eller för att få ytterligare sympatier.
Jag har inte tittat på några deltävlingar, men var nu tvungen att gå in på svt och kolla hans bidrag. Annorlunda måste jag säga rolleyes.gif

Ranelid är kontroversiell och jag gillar honom, men jag trodde han skulle sjunga!
Nej, jag tror inte detta är nåt bidrag att skicka till ESC.
Berith
Andra chansen. Två grupper bestående av fyra bidrag var.

Första gruppen bestod av fyra mindre dåliga/mindre urkassa bidrag. Gav Dynazti tre röster mot Top Cats, helt bortkastade pengar. Gav Timotej några röster för att Andreas Johnsson skulle få några färre. Funkade!

Andra gruppen bestod av fyra skitdåliga/urkassa bidrag. Där gav jag Youngblood några röster bara för att markera mitt förakt för Bananen. Antar att många barn röstade på honom utan att varken höra eller förstå texten. Usch! Däremot fick Torsten F och Chotta och Klister klara sej utan några röster av mej, spelade ju ingen roll vilken av dom två som skulle gå vidare.

Kommer inte ihåg om jag lämnade några röster i första slutduellen... g.gif

I den andra tokröstade jag som attan på Torsten F! Funkade igen!! yahoo.gif Bananen borta! Yessss!
Anma
Jag fick som jag ville fast jag inte röstade alls. smile.gif
ängsvädd
Thorsten Flinck säger jag bara - superbra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon