fvd
Jag skrev om den både i somras och i höstas. Jag köpte tre sycken från Odla förra våren. Två dog och den tredje lever forfarande men har inte växt ett dugg. Jag har haft den på en fönsterbräda i ett söderfönster sedan i höstas bladen krullar ihop sig på den. Jag fattar ingenting vad kan det vara med den?
Red Top
Det skulle kunna vara någon ohyra. Det är lite lättare att svara/gissa om du har möjlighet att lägga in en bild. smile.gif
fvd
Tyvärr jag har ingen kamera ännu. Jag skall syna den igen och se efter om det finns några kryp.
Peztis
Det verkar vara en rätt svag historia, den där First Yellow!

Jag och två arbetskompisar beställde tillsammans och delade upp. Jag tog en och en annan tog två av sticklingarna. Min har klarat sig och blommat men det var ju inte någon enorm växt inte... Men det bidde i alla fall ett frö på blomman och det har jag sått så får vi se om det tar sig.
Ännu så länge så lever min stickling i alla fall, den står mörkt och svalt (kallt nästan med de 4 graderna just nu!) i garaget.

Min arbetskamrats två ex, då... En dog och den andra var i höstas rätt ebarmelig enl henne. Hur det står till med den nu under vintern vet hon inte.
fvd
Ja !! Jag har aldrig varit med om maken jag brukar kunna hålla liv i det mesta. Har i alla fall kollat att det inte finns några odjur på den, Anledningen till att jag inte ställde den i källaren bland de andra pelargonerna var att den såg så skör ut. Det skall bli intressant att se om den förblir vid liv. Jag vill gärna höra hur frösådden artar sig.
Peztis
Ännu har inget hänt med fröet men de kan ju ta tid på sig de där små rackarna!
fvd
Det skall bli spännande och se hur det går. Jag håller liv i min ynkliga planta och hoppas.
Motti
Ta och pova att köpa French Vanill (gulblommig) isället mycket tåligare och lätt att ta sticklingar på ,Köppte en First Yellow i våras men den är redan död .
fvd
Jag har haft french vanilla och den uppförde sig bra men den är inte såå gul. Så därför tyckte jag att det var kul att testa First Yelllow. Fast jag kan nog tänka mig att ha båda.
Eva i Skåne
Jag håller med om att French Vanillia är lite bättre än First Yellow, men jag har försökt med båda flera gånger och ingen är särskilt stark eller blomvillig. För min del har jag gett upp, tycker inte dom är något att satsa på.
lindacse
Min tog jag kål på själv i höstas, men den var knappast starkväxande. Blomvilligheten kan jag inte klaga på däremot. KAnske inte skulle låtit den blomma är lite ny på pelargoner. Söt var den iaf, så ska ha en ny. Funderar på om den som finns här är den förbättrade, utrikes kan man ju köpa First Yellow Improved...
Peztis
Såg att mitt frö från First Yellow har tagit sig!!!
Är dock lite orolig för fröskalet sitter kvar och så tycker jag inte att pelargonfröer burkar bete sig. Får väl ge det lite tid och sedan får man pilla lite försktigt.
Motti
Frensch Vanilla utvecklar mycket blad och "knotar "sig gärna i grenarna ,har haft min i tre år och vad jag kommit på är att man måste plocka mycket blad på den för att få igång blommningen annars tar alla bladen näringen från blomknopparna så plocka blad så kommer den igång .
fvd
Spännande min ser ut som vanligt rör sig inte ur fläcken.
Peztis
Fröskalet är borta och nu är det två hjärtblad med en antydan till karaktärsblad.

Dock ser det värre ut med den övervintrade.
fvd
Jätteapännande jag håller tummarna. Händer inget hos mig.
Peztis
Min övervintrade Firs Yellow har jag helt tappat hoppet för nu, händer absolut ingenting med den!

Min frösådda är omskolad men det är allt en rätt vek historia, det med.
[attachment=68965:IMG_0457_1.jpg]

Men det är i alla fall liv i den!

Nu säljer ju Odla pelargoner igen, frågan är om man ska våga sig på en stickling av den och göra ett nytt försök? g.gif
Ugglemormor
Hej,
Jag köpte båda sorterna av den gula och det var synd att jag inte hade möjlighet att förvara dem. Jag hade planterat alla 3 av samma sort i en avlång låda, köpt i Tyskland men underbevattning och huuuuga .. giggle.gif som de blev fina och blommade hela sommaren och hösten.
Har beställt den First Yellow, nu till sommaren och tänker göra likadant som förra året. Jag har en överlevande planta av Vanilja kvar att plantera om.
Jag kanske hade tur med mina ..... ska blocka fram bilder fr. förra sommaren när jag hinner......
Pius
Jag har haft både First Yellow och French Vanilla, har för mig att First Yellow var lite mera gul.

Jag tog också frö från den och pelargonen därav blev ännu lite gulare än moderplantan och betydligt robustare.

Tror de dött allihopa i år och jag saknar dem knappt alls.

Såg att det kommit ännu en gul pelargon som ska vara jättegul enligt fotot, fast det tror jag på när jag ser den. flirting.gif De brukar vara bra på att förbättra färgerna på bilderna.

Pius
Peztis
Den där First Yellow blommade ju förra året (slap.gif jag fick ju ett frö! biggrin.gif) men någon stor planta eller mängdet med blommor blev det inte.

Kan inte minnas att French Vanilla blommade sådär överdådigt den heller men den är mycket robustare på alla sätt och vis och den har i alla fall klarat övervintringen.
fvd
Den ser ut precis som min. Jag skall mejla någon på Odla och fråga om någon kan sprida lite ljus över det här mysteriet. Det är ju ingen idé att köpa fler om det händer igen.i
fvd
Det här svaret fick jag.

Hej,
Tack för ditt mail.

Jag tror inte alls att du gör något fel. First Yellow är en mycket svagväxande hybridpelargon som i vuxen storlek passar till liten eller medelstor kruka. Även i optimala förhållanden i vårt växthus växer den mycket långsamt.

Viktigt är dock, som alltid med sticklingar, att inte vattna invid stammen/roten utan att vattna i utkanten av krukan för att rötterna skall söka sig ut ur pluggen. Rot och grönmassa står ju till storleken i relation till varandra.

Med vänlig hälsning
Tina Tronäss
Kundtjänst, Odla.nu
Peztis
Haha!

First Yellow har utsetts till Årets Pelargon såg jag på Älvsjömässan!
Hur i hela friden gick det till?

Jag stod där vid bordet där de gjort en installation i ämnet nere vid scenen Ätbart tillsammans med två andra kvinnor och vi stod bara och skakade på huvudet. Jag för att det är en så svag pelargon och de andra två för att den inte är så vacker - det finns så mycket fler och vackrare.

Vi ojjade oss och gick sedan därifrån.
Wilmer
Min väns first yellow överlevde inte vintern..

Jag har två french vanilla som är flera år, små och eländiga, knubbiga och har avgett två blommor på ena plantan. Trode de var sjuka, men de kanske bara är lite bråkiga? Behöll dem i allafall en vinter till, men i sommar åker de ut om det inte händer något.
lindacse
Ja, nu finns den för 19,90 eller nåt på blomsterlandet såg jag i det senaste reklambladet, så nu kan alla prova som bor nära. Sticklingar alltså. Lite sugen på en utflykt. De skulle ha doftpelargoner med. Fast till mer normala priser.
Peztis
Herrejisses!

Såg just på Tradera att en rotad stickling såldes och där högsta budet hittills var 138:- och då är det 3 h kvar!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon