Pius
Vi har en CTC luftvärmepump som helt plötsligt fått knäppen.

Vi har normalt ganska låg inomhustemperatur, mellan 17-19 grader (i olika rum). Men helt plötsligt sjönk den till 15-16 utan att någon felkod visades på displayen. Utomhus blev det också rejält kyligt, från runt nollan till -14.

Själv är jag helt novis när det gäller maskinen, sambon är lite mer insatt.

Normalt står det 52 grader i teckenfönstret men helt plötsligt står det nu 46 grader utan att vi har ändrat.

Vi har utomhusgivare (heter det väl?).

Kompressorn (som jag lärt mig att proppellern utomhus heter:-) fungerar.

Är det nån som kan förklara fenomenet?

Pius (som längtar efter en braskamin)
*Stintan*
CITAT (Pius @ 04-02-2012, 12:25) *
Vi har en CTC luftvärmepump som helt plötsligt fått knäppen.

Vi har normalt ganska låg inomhustemperatur, mellan 17-19 grader (i olika rum). Men helt plötsligt sjönk den till 15-16 utan att någon felkod visades på displayen. Utomhus blev det också rejält kyligt, från runt nollan till -14.

Själv är jag helt novis när det gäller maskinen, sambon är lite mer insatt.

Normalt står det 52 grader i teckenfönstret men helt plötsligt står det nu 46 grader utan att vi har ändrat.

Vi har utomhusgivare (heter det väl?).

Kompressorn (som jag lärt mig att proppellern utomhus heter:-) fungerar.

Är det nån som kan förklara fenomenet?

Pius (som längtar efter en braskamin)

Jag kan inget om luftvärmepumpar men min doter bor i ett hus med en sån och hon påstår att när det är så här kallt ute så får den fnatt och värmer inte som den ska utan då är hon tvungen att elda i kaminen eller sätta på elradiatorerna.
Huggorm
Som sagt, luftvärmepumpar fungerar inte bra när det är riktigt kallt.
merlin68
Vi har samma problem med vår luftvärmepump. I morse hade inomhustemperaturen sjunkit till 13, 4 grader thumbdown.gif Utomhustemperaturen låg då på -8,5 grader. Nu är det liiite varmare inne hela 16,6 grader vilket beror på att solen skiner genom fönstren och torkskåpet står på vilket höjer temperaturen något. Tror att det kan bero på att någon gasmöjäng i luftvärmepumpen inte är riktigt påfylld? Vi väntar på en kille som ska fixa det men han kommer först på onsdag så tills dess får vi fortsätta frysa alternativt ge upp och sätta på elementen mad.gif
Pius
Låter bra på sätt och vis, att det är fler som har samma fel. Men det stod ingen felkod, som det ska göra.

Sambon höjde någonting, tror det var utomhusgivaren, till en utomhustemperatur på -15 (den är nu -8 på riktigt) och nu har temperaturen höjts inomhus så det börjar bli uthärdligt.

På displayen står det nu 55 grader, förut 46 grader.

Lustig manick!

Förr hade vi en gammal oljepanna, den visste man när den hade "blåst ut" och var enkel att sätta igång. giggle.gif

Pius
merlin68
Det står ingen felkod på vår luftvärmepump heller, den orkar bara inte i viss temperatur. Har ni borstat av utomhusdelen och dammsugit innedelen? Skönt för er att ni har fått upp temperaturen - den enda som har det mysigt och varmt här hemma är katten som har lagt sig på fönsterbrädan rakt under innedelen där den varma luften strömmar ut smile.gif
Huggorm
En luftvärmepump fungerar bäst på vår och höst. Är det 5-10 plusgrader kan de ha en värmefaktor på över fyra, man får alltså fyra kWh värme ut om man matar in 1kWh. Men verkningsgraden sjunker när det blir kallare, och är det -20 är den i princip 1, man får alltså inte ut mer effekt än man matar in. Den levererar alltså mycket mindre värme när det är riktigt kallt. För normalt sydsvenskt klimat funkar det bra, men man hittar inte många luftvärmepumpar i norrland. För bästa effekt bör även skåningen ha en braskamin eller liknande att hjälpa till med när det är riktigt kallt.
Gossen Ruda
Att bara basera uppvärmningen på värmepumpen gör lätt att man springer på pumpen, allt kan gå sönder eller bara fungera dåligt. Som huggis skriver, när det är riktigt kallt är värmepumpen ganska värdelös.
Pius
CITAT (merlin68 @ 04-02-2012, 15:43) *
Det står ingen felkod på vår luftvärmepump heller, den orkar bara inte i viss temperatur. Har ni borstat av utomhusdelen och dammsugit innedelen? Skönt för er att ni har fått upp temperaturen - den enda som har det mysigt och varmt här hemma är katten som har lagt sig på fönsterbrädan rakt under innedelen där den varma luften strömmar ut smile.gif

Borstat av utomhusdelen? Du menar snön som ibland lägger sig på den? Eller?

Dammsuga innerdelen? Jag visste inte ens att den går att öppna. Den ser ut som ett kassaskåp där den står.

Ska kolla med sambon om han gjort nåt sånt. flirting.gif

Blåser det varmluft från din? Är det en luft-luft pump som du har? Våran blåser då varken det ena eller andra från. Vi har ett vattenburet system.

När vi skulle byta ut oljepannan funderade vi över bergvärme eller luftvärme. Men enligt rörmokaren så var bergvärme för de norra delarna av landet, här på ön räckte det med luftvärme. Normalt så har vi inte så kallt som -10, snarare runt noll grader, vilket vi också haft tidigare i vinter. Det är först för en vecka sen som det "smällde till" och blev -10 och däröver. Och enligt SMHI ska det i slutet av nästa vecka blir runt noll grader igen.

Värre är det för väninnan vars avlopp till 3-kammarbrunnen frusit. Det ligger för ytligt och är feldoserat men inte heller hon har varit med om att avloppet frusit. Denna is-kyla kom blixsnabbt.

Hon får duscha hos grannen och kasta ut diskvattnet på gården, turligt nog bor hon på landet.

Vår! Jag vill ha vår nu!

Pius
merlin68
Ja det är en luft luft värmepump vi har. Utomhusdelen ska hållas fri från snö som lägger sig på den och inomhusdelen går att öppna och vi dammsuger den en gång i veckan. Annars blir det en massa damm i den och den fungerar sämre då. Den blåser ut varm luft det är därför katten gillar att ligga under den:)
Vi har också fungerat på bergvärme men det är ju jättedyrt, hos oss skulle det med grävning borrning och allt annat hamna på ca 170 000 kronor sad.gif

Just det glömde skriva att just nu är det 15 grader inne tendens sjunkande... ohmy.gif och ute -17,5 grader. Får nog sätta på något element i alla fall ser det ut som...
Anki på Öland
CITAT (Pius @ 04-02-2012, 15:36) *
........Sambon höjde någonting, tror det var utomhusgivaren, till en utomhustemperatur på -15 (den är nu -8 på riktigt) och nu har temperaturen höjts inomhus så det börjar bli uthärdligt.

På displayen står det nu 55 grader, förut 46 grader.............

När det blir riktigt kallt ute måste man väl ändra värmekurvan i den avancerade menyn. Är husvakt åt min dotters hus som har luft/vattenvärmepump och jag har för mig att det var så han sa som installerade den.
Motti
Vi har haft Luftvärme pump för några år sedan och när det blev riktigt kallt så klarade inte värmepumpen ut att värma huset när det gick mot 20-.Nu för tiden finns det ju en som är klenare och en starkare som tål att det blir 20-grader ute,har ni den klenare så fixar inte den att värma upp huset när det blir uppåt en 15 - då måste man ha altenativ värmekälla .
Pius
Äntligen verkar vi ha fått ordning på vårt värmeproblem.

Det räckte inte med att höja temperaturen, det var bara tillfälligt som det hjälpte.

Men igår, söndag, lusläste vi bägge två manualerna och på ett ställe stod det på två rader, "om temperaturen behöver sänkas eller höjas..."

Då skulle man vrida shunten (en liten ratt uppepå själva "kassaskåpet" inomhus, medsols eller motsols vilket resultat man ville ha.

Och se på sjutton, värmen steg. yahoo.gif Hela 19 grader i sovrummet, det är nästan för varmt.

Enligt vår rörmokare skulle vi inte behöva ändra på någonting, bara kolla vattennivån. Annars så skulle felkoder visa vad det var för fel och då skulle vi ringa honom.

Jo Jo, säger jag bara. Tacka vet jag sommaren.

Pius

PS Vår luftvärmepump kostade 100 000 kr i slutet av 90-talet. DS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon