Full version: Gran i kruka
Monarda
Jag har en lite märklig växt som jag inte vet vad det är, förutom att det är någon slags gran. Den man kallar rumsgran har ju en stam men den här ser lite annorlunda ut. Någon som vet?

[attachment=67680:DSC_0582.jpg]

mojan
Det är inte Lummer???
emmas matte
araucaria,heterohylla?
Woodii
Vad har du fått den ifrån? Jag tycker det ser ut som en rumsgran, Araucaria heterophylla, på barren, men de ska ju vara mer granlika i formen precis som du säger. Det är inte någon som försökt ta en stickling? Eller någon släkting till rumsgranen kanske?
Monarda
Lummer är det definitivt inte och ingen stickling heller. Doftar "julgran" när man tar på barren.
Alexander-VG-zon3
Nog ser det ut att vara en rumsgran, kan den vara frösådd (den är ju väldigt juvenil) och inte fått perfekta förhållanden ? ljusbrist ? den ser ju väldigt klen ut och har nog inte växt så bra.

Hade stöttat upp den och satt den så ljust det går.
Monarda
Tror inte att det är araucaria heterohylla, den ser ju mer ut som en gran med distinkta grenvarv. Inköpt på Blomsterlandet för ett år sedan och har fördubblat sin längd sedan dess.
Alexander-VG-zon3
Har du fler bilder ?kanske när den var nyköpt ?

Rumsgran ser inte alls ut som bilderna på exempel Google när den är från frösådd eller ungträd. För det ser inte riktigt ut som en gran heller och inte heller som någon tall. Ädelcyrepss stämmer inte heller in.

Rusmgran från frösådd har inga kvistar utan bara raka direkt från stammen så som din är, med åldern så får den mer kvastar som granar har. Lite svårt att förklara.
Johan på Blomsterlandet
Hej Monarda!

När man tittar på barren så tycker jag trots allt att det ser ut att vara en Rumsgran (Araucaria heterophylla), men den verkar vara väldigt svagvuxen. När på året köpte du den? Om det var runt jul eller under vintern så talar ju det för att det är en rumsgran.

För mer information och skötselråd för rumsgran - titta här:
Skötselråd: Rumsgran

Posta gärna lite flera bilder med närbilder på barren om du har möjlighet!

Lycka till!

Mvh
Johan Jancke
Blomsterlandet
Monarda
Hej Johan!

Här kommer en närbild på barren och om jag minns rätt köpte jag den i våras.

[attachment=67765:DSC_0607.jpg]

Johan på Blomsterlandet
Hej igen!

Har nu tittat noga på din bild och har svårt att tro att det skulle vara något annat än en rumsgran. Jag har jämfört med min egen som jag har här hemma och barren ser precis lika ut.

Mvh
Johan Jancke
Blomsterlandet
Monarda
Tack Johan, då får vi väl anse mysteriet löst. Återstår att se om den bildar någon stam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon