Monarda
04-02-2012, 14:56
För några veckor sedan köpte jag en skruttig utblommad julros för en billig penning. Till min glädje har den nu börjat blomma igen och det är fina frökapslar på dom redan utblommade. Någon här med erfarenhet av att fröså julros?
[attachment=67681:DSC_0595.jpg]
hattstugan
04-02-2012, 20:26
Fröerna ska helst sås färska! Har ingen personlig erfarenhet av att så Julros! Min sår sig i rabatten på egen hand!
Åsa, mälardalen zon 2
04-02-2012, 21:02
Färska frön + kallstratifiering brukar behövas för lyckat resultat
Monarda
04-02-2012, 22:55
Tack för svar! Ska bli spännande att försöka.
Eva 33c
05-02-2012, 11:14
Du har stor chans att lyckas med egna fröer av julrosen. Dessa fröer ska nämligen sås färska, som redan sagts. Men sen behöver de en lång varm period (sommar) efter att de hamnat i jorden och sedan en lång kall period (vinter) efter det innan de gror. Frön som får torka innan sådd kan vara mycket svårväckta. Och den inledande varma perioden är ett måste, så sår man fröerna ute på vintern kommer de i bästa fall att gro först andra våren. Så, så dina fröer så fort de mognat och nästa vår kan du hoppas få se små nya groddar. Själv missar jag alltid fröerna på mina plantor, ena dan är de omogna och nästa har de redan trillat ut i rabatten. Men jag hittar självsådda plantor lite då och då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.