merlin68
Vi har just nu problem med vår luftvärmepump så vi har låg temperatur inne. 14 grader just nu men det lär ju bli ännu kallare under natten.
Oroar mig för inneväxterna .... när börjar de ta skada av kylan? Vi har många hoyor, kakteer, saintpaulior och bladkaktusar bland annat samt en stor rumsgran och ett avocadoträd unsure.gif .
Alexander-VG-zon3
Bladkaktusar, övriga kaktusar, rumsgran, avokado vet jag tål ner till +5c. Har själv haft/har i mitt kalla dragiga fönster. Som i veckan var det 10grader i fönsterkarmen inga problem för någon av mina krukväxter. Bara det inte sker jätte snabbt då kan vissa fälla blad men dör gör dom inte.

Hoya har jag inte längre, men dom är nog känsligast.
merlin68

vad bra då kan jag slappna av lite. I natt var det så kallt som 7,8 grader inne så inatt ska vi ta iin ett elektriskt element. Det är vidrigt kallt för luftvärmepumpen har gett upp pga kylan:(
sqrulan
trostar.gif Nä men fy så kallt, hoppas att det ordnar sig! Min värmepump/jordvärme håller inte värmen så bra då det blir över -30 men inte blir det så kallt inne som hos dej!! Vi hadde -40 igår och jag hadde ca 17 grader inne.
Alexander-VG-zon3
Då har jag värst giggle.gif idag vakande jag upp till is och frost på insidan av balkongdörren och i fönsterkarmen i köksfönstret. Frost på krukorna mot fönstret. För nåt år sen så frös min kamelia inne på det viset då det frös även i fönstret.

merlin68
CITAT (flaxss @ 05-02-2012, 12:00) *
Då har jag värst giggle.gif idag vakande jag upp till is och frost på insidan av balkongdörren och i fönsterkarmen i köksfönstret. Frost på krukorna mot fönstret. För nåt år sen så frös min kamelia inne på det viset då det frös även i fönstret.

Ojdå flaxss är vi fler som fryser fear.gif ? Har du inget element där du bor? Kanske kan du låna ett eller köpa, jula brukar sälja billiga "flyttbara" element. Den där håller just på att höja värmen i vårt kalla hus: http://www.jula.se/konvektorelement-ip24-411097 Temperaturen har redan stigit till 10 grader yahoo.gif
Peztis
Jisses, ska man behöva ha en frostvakt inomhus bara för att rumsväxterna inte ska dö!

Skönt med en brasa som sprakar bakom ryggen, luftvärmepumpen susar och värmepannan i källaren är på ocg drar en massa el.
katah
Tro mig att värmeljus värmer jättemycket!

Vi hade under två gånga vintrar rörlig elpris och elvärme.
När elpriset började närma sig 2kr/kvh så stängde vi av värmen helt och hållet
och köpte bara mängder av värmeljus.

Vi kunde hålla ca. 20 grader på vår 145kvm villa med ca. 100 värmeljus / dygn.

Så mycket värmeljus på och värmen kommer tillbaks!
Peztis
Blev det billigare?

Ja, det kanske det blir... ca 30 kr för en påse med 100 st. Antar att kostnaden är mer för uppvärmning än 30 kr/dag nu under vintern...

Helt klart värt att tänka på.
Överbölingen
Jo, nog är det på det viset.

-34 i förrgår i Väst i byn. Tji start på bilen. Grannen fixade det och jag for till Ösd för att köpa nytt batteri. Det dog helt i kylan. På tidag hämtar vi en ny tax. En liten 8 veckors korthårstax med namnet Bambi!! Hoppas hon vet att det förpliktigar. Fast bakaför finns gryt- och spårhundslinjer.
Anja Danmark
CITAT (katah @ 05-02-2012, 17:12) *
Tro mig att värmeljus värmer jättemycket!

Vi hade under två gånga vintrar rörlig elpris och elvärme.
När elpriset började närma sig 2kr/kvh så stängde vi av värmen helt och hållet
och köpte bara mängder av värmeljus.

Vi kunde hålla ca. 20 grader på vår 145kvm villa med ca. 100 värmeljus / dygn.

Så mycket värmeljus på och värmen kommer tillbaks!

Hej!

Måske skulle I overveje noget elvarme lige nu, mens det er koldest - jeres løsning er nemlig rigtig usund for lungerne:

http://politiken.dk/tjek/sundhedogmotion/l...en-til-med-lys/

Prøv selv at google noget på svensk - jeg er sikker på, at der findes noget!

Mvh
Anja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon