Full version: Sjuk kalamondin
Klarabela
Min kalamondin har fått troligen flera sjukdomar. Nya skott är små och deformerade med prickar. Nu har även äldre blad börjat få torra fleckar. Är det någon som vet vad det kan vara och vad kan jag göra för att rädda min lilla buske.

http://i.imgur.com/wxELG.jpg
Alexander-VG-zon3
Har du sett någon ohyra ?

Verkar som den har eller har haft olika angrepp av ohyra. Ett enkelt sätt är att använda provadopinnar men då kan du inte äta frukterna inom dom närmast månaderna.

Torra fläckar på blad betyder mycket (därför går det inte säga exakt om man inte vet exakt hur den har sköts) men orsaker för mycket, för lite vatten, för torrluft, ohyra, dåliga/skakade rötter, fel jord. För bruna blad och fläkar 'r det lättast att generellt förbättra så mycket som möjligt för den.

Nu är det att placera den i det ljusaste fönstret och tillsätta extraljus och inte övervattna elller undervattna, ge den en jämntemperatur över hela växten, behandla ohyra och försök förbättra luften. Till våren kan du kolla hur rötterna mår.
merlin68
De där lite gulaktiga färgförändringar på bladen kan vara järnbrist kanske confused.gif
BigDaddy
CITAT (merlin68 @ 05-02-2012, 16:53) *
De där lite gulaktiga färgförändringar på bladen kan vara järnbrist kanske confused.gif

En tane som slog mig med som jag läst här tidigare om.

Samtidigt så är det väl inte helt ovanligt att de ser lite småslitna ut såhär års?
Mina citrusar ser även de lite halvtorra ut på vissa håll & lite pigmentförändringar här & var, men de brukar ju bli ordning på rätt snabbt till våren.
Min Kalamondin ser både torr/böjda blad & lite smågul på vissa blad men den såg än värre ut i fjol & tappade rätt mkt blad då. Det syntes inte mkt av på senvåren då den var frodig igen. smile.gif

Jag använder dock inte mkt till extra ljus. Bara 2st lågenergilampor över ett 20-tal växter. De står dock svalt. 5-14 grader.
Lady Hamilton
Det kan vara järnbrist men då brukar fläckarna vara mera gulaktiga. Jag tror mer på näringsbrist över huvudtaget. Hur länge sedan är det som du omplanterade den? Är din växt ivila kan du blanda näring i vatten och spraya på bladen. I annat fall kan du antingen plantera om eller fylla på ny jord. Citrusar är ett väldigt tåligt släkte och klarar av att vara igång i princip året runt om de får de rätta förutsättningarna. Mina Citrusar (förvaras svalt på vintern med belysning i en vinterträdgård) börjar nu med sin vårblomning. Men de får närning året om i anpassade doser. Mycket på sommaren och när de blommar och mindre när de "vilar" eller inte bär så mycket frukt.
Alexander-VG-zon3
Fast står den utan extraljus så är det nog bättre att vänta till våren, det är fortfarande för mörkt för det ska bli bra skott. Och det är inte bra att störa rötterna och tillföra ny näring OM den står i ett varmt och mörkt utrymme. Står den däremot varmt och extraljus så kan man plantera om den eller alt ge näring.
lindacse
Småprickigheten får mig att fundera på valfritt spinnkvalster men det kan man inte se så här. Jag är dålig på att duscha mina blommor, vilket leder till viss erfarenhet. Men tycker inte heller spinn är så katastrofalt om man åtgärdar miljön, de flesta blommor har nog nåt kvalster, det ska till en obalans bara som gör att dom tar över. Om de gulaktiga fälten består av små små prickar tätt ihop kan det vara spinn el annan bladsugare. Provado plus-spray, såpsprit, rovkvalster (avancerat) mm. Men ge en rejäl dusch först. För att leta efter spinn vill man ha en lupp 30 x förstoring eller så, eller så kollar man på nytillväxter för vanligt växthusspinn, kan synas för ögat som tunt spindelnät med prickar som rör sig i, eller små roströda färgskiftningar/prickar för rött spinn. Tycker mig se bladdeformation på nya blad som också tyder på att bladsugare varit framme just när de var helt nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon