Har just kommit hem efter ett efterlängtat besök på Orkideutställningen i Bergianskas Orangeri. Jag är ingen orkidefantast ( ännu!) men det här var verkligen jättekul att se så många på samma ställe. Det var det visst fler som tyckte, utställningen har blivit en succe med närmare tusen besökare om dan! Så, efter att ha köat utanför, och inne i entren förvandlades mitt usla humör till blomsterglädje över mångfalden och mängden av vackra orkideer. Ett besök rekommenderas!
Hade bestämt mej för att inte handla någon orkide eftersom fönstren är fulla av frösådder... men kúnde bara inte motså en liten Encyclia Cochleata
Gunilla
Alpiner i Halmstad
12-03-2004, 21:44
Mycket bra bild Du tagit. Plantan har också ett svanskt namn, den kallas för bläckfiskorkide. Sköter Du plantan bra, kommer den att producera nya blommor efterhand, tills den nya bulben avlöser den gamla. M.v.h. Bernt
nilla
13-03-2004, 07:52
CITAT
Mycket bra bild Du tagit.
Dessvärre är det inte min bild, det borde jag satt ut tydligt. Den här är länkad från en japansk sajt. Min orkide har mest knoppar nu men jag hoppas den blir så här fin ganska snart.
Bläckfiskorkide! - roligt namn, och mycket passande. Har haft svårt att hitta nåt specifikt om hur den ska skötas, har du några bra tips?
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.