ingaröbo
Har nu en del fröer istoppade i kuvert. Skulle vilja ha ett enkelt och snyggt sätt att förvara dessa på, i bokstavsordning.
Har både chili, blomfrön och grönsaker.
Är det någon här som har en bra idé hur man kan göra?
Peztis
Hej,

Jag länkar till en gammal tråd där jag svarade på hur jag gör.
Peztis
Kan nu några år senare tillägga att jag har gjort en ny pärm med fröer för varje säsong med början på hösten då man börjar plocka på sig fröer i trädgården.
Så jag har nu tre pärmar med "fådda" och egna fröer. Köpefröerna har jag fortfarande i kartotekslådan.

Dessutom har jag varje år (samma som pärmarna) en excellista där jag för in i detalj och där är det för mig mer överskådlig när jag ska så vad osv.
merlin68
Jag är inte så nogrann och har mina fröer i kaffefilter som ligger i en låda blush.gif Jag brukar gå igenom fröerna varje vinter för att se vilka som behöver kompletteras.
Lina och Olav
Efter tips på forumet så började jag med pärmar med fotofickor, vilket jag tycker blir väldigt lättöverskådligt.

En med blomsterfrön - uppdelat i perenner, tvååringar och sommarblommor och därefter vilken tid dom ska sås.

Sedan har jag två pärmar för grönsaksfröer (som jag har mkt mer av). En pärm för sådant som ska direktsås. Den är enbart sorterad efter vilken tid det ska sås.
En pärm för sådant som ska förodlas. Jag har främst chili- och tomatfröer. Chilin är uppdelad efter släkte - styrka och färg. Tomaterna efter storlek och växtsätt.

Det är definitivt mer lätthanterat än glassburkarna jag hade innan.
ingaröbo
CITAT (Peztis @ 05-02-2012, 15:23) *
Hej,

Jag länkar till en gammal tråd där jag svarade på hur jag gör.

Tack för länken.

Och du Peztis, kuverten du har till dina fröer är väldigt fina, snyggt, välgjort och med info om växten.

Har nu hittat fotofickor och ska börja fundera på hur jag ska sortera dom, blir nog i bokstavsordning till att börja med i alla fall. Har inte riktigt förstått egenskaperna av chilins olika släkten, lär mig gärna det efterhand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon